נעילה מעורבת באירופה: קאק הוסיף 0.1%; פוסטי איבד 0.3%

פיג'ו עשויה להחזיק בעד 50% ממניות מיצובישי מוטורס ■ הפייננשל טיימס: החשיפה של הבנקים הבריטים לדובאי וורלד - 5 מיליארד דולר ■ הבנק המרכזי של אירופה הותיר את הריבית על 1%

בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת על רקע אישרור נתוני הצמיחה של הרבעון השלישי בגוש האירו ולאחר שהבנק המרכזי של אירופה (ECB) החליט להותיר את שיעור הריבית על 1%.

המניות של היצואניות היפניות זינקו היום וקירבו את שוקי אסיה לעלייה השבועית החדה ביותר מאז מאי. זאת לאחר שהין יורד זה היום השלישי ברציפות מול הדולר והאירו וספר הבז' של ה'פד' הצביע על שיפור מתון בכלכלה האמריקנית. בורסת טוקיו ננעלה בעלייה של 3.8% ל-9,977 נקודות - הרמה הגבוהה ביותר מזה חמישה שבועות, על רקע העסקה הנרקמת בין פיג'ו למיצובישי מוטורס.

בזירה הסינית, שר המסחר של סין, צ'ן דמינג, אמר כי העולם צריך לדאוג יותר מהדולר ופחות ממצבו של המטבע הסיני, היואן. "העולם צריך להתמקד ביציבותו של הדולר ולא בשערו של היואן" אמר דמינג בראיון לעיתון ההרלד טריביון. "מה היה קורה לציפיות הגלובליות ולהזרמה של 'כסף חם' אם היואן לא היה יציב? לדעתי ההשפעה על הכלכלה העולמית היתה רעה ביותר".

התמ"ג של אירופה התרחב ב-0.4% ברבעון השלישי

הלשכה המרכזית לסטיסטיקה של האיחוד האירופי (אירוסטט) אישרה בפעם השנייה כי התמ"ג של גוש האירו צמח ב-0.4% ברבעון השלישי. במונחים שנתיים, התמ"ג התכווץ ב-4.1% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

נגיד הבנק המרכזי של אירופה, ז'אן קלוד טרישה, הותיר את הריבית על 1% - בהתאם לתחזיות השוק.

הנתונים הכלכליים שהתפרסמו היום באוסטרליה התבררו כמאכזבים למדי. מדד ביצועי מגזר השירותים של AIG צנח ל-52.2, הירידה הראשונה במדד זה מאז יוני. התוצאה מעידה כי קצב הגידול במגזר השירותים החשוב כל כך לכלכלה באוסטרליה התמתן באוקטובר. המכירות הקמעונאיות עלו באוקטובר ב-0.3% כצפוי. עם זאת, קצב הגידול השנתי צנח בפעם הראשונה מזה 3 חודשים והוא עומד כעת על 5.6%.

השקעות ההון ביפן צנחו ב-24.8% ברבעון השלישי. תוצאה זאת מהווה אכזבה קשה לקובעי המדיניות, לכלכנים ולספקולנטים אשר ציפו לתוצאה טובה הרבה יותר. ללא רכישות התוכנה ירדה ההשקעה ב-25.7%, שיעור הירידה הגדול בותר שנרשם במדד זה מאז הוחל בפרסומו ב-1955.

"נראה כי התוצאה השלילית תחזק את טיעוניה של הממשלה ביפן הקוראת כזכור להמשך הנקיטה בצעדים מיוחדים כחלק מההתמודדות עם המשבר הכלכלי החמור והאיום הדיפלציוני. ייתכן אפילו כי הבשורות הרעות לכלכלה ביפן עשויות להכריע את הקרב שמתחולל בין שר האוצר פוג'י לבין הבנק המרכזי בסוגיית הרחבת תוכנית רכישת אגרות החוב של הבנק המרכזי", מסבירים במחלקת המחקר של FXCM ישראל.

החשיפה של הבנקים הבריטים לדובאי - 5 מיליארד דולר

הפייננשל טיימס מדווח כי החשיפה הכוללת של המוסדות הפיננסים בבריטניה לדובאי וורלד, חברת האחזקות של דובאי שביקשה דחייה של תשלום חוב בהיקף 40 מיליארד דולר, עומדת על 5 מיליארד דולר. לרויאל בנק אוף סקוטלנד יש את החשיפה הגדולה ביותר לדובאי וורלד - 1 מיליארד עד 2 מיליארד דולר. אחריו מגיע HSBC , סטנדרד צ'רטרד ולוידס TSB .

סימנס , חברת ההנדסה הגדולה ביותר באירופה, מדווחת על הפסד של 1.13 מיליארד אירו (1.7 מיליארד דולר) ברבעון השלישי, לעומת 2.47 מיליארד אירו ברבעון המקביל אשתקד. היקף המכירות ירד ב-8.9% ל-19.7 מיליארד אירו.

מניות הכרייה BHP ביליטון וריו טינטו מרכזות עניין לאחר שהזהב חצה את רף 1,220 הדולר לאונקיה, במסחר האלקטרוני, בניו יורק.

פיג'ו ומיצובישי במו"מ על שת"פ אסטרטגי

פיג'ו , יצרנית כלי הרכב השנייה בגודלה באירופה, מנהלת משא ומתן לשת"פ אסטרטגי עם מיצובישי מוטורס שנועד לקדם פיתוח כלי רכב פרטיים, כלי רכב חשמליים ומייזמים משותפים ברוסיה.

היצואניות היפניות זינקו לאור שיפור מצבה של הכלכלה האמריקנית וירידתו הנמשכת של הין; טויוטה , הונדה , סוני .

חברת האלקטרוניקה שארפ ריכזה עניין לאחר ש-UBS עדכן מעלה את המלצתו למנייה ל"נייטרלי" מ"מכירה".