גוגל תסייע לעיתונים להחתים מנויים במנוע החיפוש שלה

ברקע ההצעה - דיווחים על שיחות בין מיקרוסופט למספר גופי חדשות על הסכם שימנע איתור תכנים חדשותיים של אותם גופים באמצעות גוגל, ויבטיח למנוע החיפוש של מיקרוסופט, בינג, בלעדיות בגישה לתכנים אלה

חברת גוגל מציעה למו"לים של עיתונים אמצעי למשוך גולשים לחתום על מנוי מקוון לתכניהם המופצים ברשת. ההצעה מגיעה על רקע טענת תעשיית העיתונות כי גוגל מפיקה רווחים כספיים על חשבון תכנים ששייכים לעיתונים השונים, שמופצים באופן בלתי מורשה ברשת האינטרנט.

בנוסף, ברקע ההודעה הדיווחים הבלתי מאושרים על שיחות בין המתחרה מיקרוסופט לבין מספר גופי חדשות, בראשם תאגיד התקשורת ניוז קורפ של רופרט מרדוק, על הסכם שימנע איתור תכנים חדשותיים של אותם גופים באמצעות מנוע החיפוש של גוגל, ויבטיח למנוע החיפוש של מיקרוסופט - בינג - בלעדיות בגישה לתכנים אלה.

גוגל הודיעה כי תבצע שינויים בתוכנית "הקלקה ראשונה חינם", כך שלאחר קריאה של 5 מאמרים מאתר של עיתון מסוים ללא תשלום תיחסם הגישה למאמרים נוספים, ותישלח הצעה לחתימה על מנוי מקוון לאתר.

עד היום אפשרה גוגל לגולשים גישה לכל המאמרים באתר מסוים, כל זמן שהגולשים הגיעו אליהם דרך גוגל - ולא באופן ישיר דרך הקלקה על לינקים בתוך האתר.

מגוגל נמסר כי השינוי יאפשר לעיתונים לפנות לקהל הקוראים הנאמן שלהם, שיש לו עניין גבוה יותר בחתימה על מנוי לעיתון.

לדברי ג'וש כהן, מנהל המוצר של גוגל למגזר העסקי, "רבים מהמוציאים לאור התלבטו בין גביית תשלום עבור קריאת תכנים ברשת לבין התרת הגישה למאמרים אלה באמצעות מנועי החיפוש של גוגל. התוכנית שאנו מציעים תאפשר להם לתפוס שתי ציפורים במכה אחת".

מנכ"ל "פיננשל טיימס", ג'ון רידינג, העדיף לשמור על זהירות ואמר בתגובה: "אני רואה במהלך של גוגל צעד בכיוון הנכון, אך לא יותר מכך". "פיננשל טיימס" מתיר לגולשים מזדמנים לקרוא עד 10 כתבות בחודש ללא תשלום, אך לאחר מכן חוסם את הגלישה באתר למי שאינו מנוי אליו.