נתוני תעסוקה מפתיעים בארה"ב: 11 א' משרות נגרעו בנובמבר

גלובס tv האנליסטים ציפו לגריעה של 125 אלף משרות ■ שיעור האבטלה ירד ל-10% ■ מחודש דצמבר 2007 התאדו כ-7.2 מיליון משרות בארה"ב ■ רונן מנחם: "יש להתייחס בזהירות לנתונים; הדולר יתחזק"

התפנית בשוק העבודה האמריקני קרובה מאוד: בחודש נובמבר נגרעו מהשוק 11 אלף משרות בלבד - המספר הנמוך ביותר מאז חודש דצמבר 2007, אז החלו להיגרע משרות בארה"ב. בכלל, מאז דצמבר 2007 התאדו משוק העבודה כ-7.2 מיליון. מדובר בהפתעה חיובית למדי, שכן האנליסטים בוול סטריט ציפו לגריעה של 125 אלף משרות.

נתון נוסף שהפתיע הוא שיעור האבטלה, שירד לרמה של 10% בנובמבר מ-10.2% באוקטובר, בעוד שבשוק העריכו כי האבטלה תיוותר על כנה. אם לא די בכך, הפתעה חיובית נוספת הגיעה כאשר נתוני אוקטובר עודכנו לחיוב: בחודש אוקטובר נגרעו 111 אלף משרות מהשוק, ולא 190 אלף כפי שפורסם בראשונה.

התגובה הראשונית של וול סטריט לנתונים הייתה חיובית למדי. החוזים העתידיים על מדדי המניות המובילים החלו לעלות מייד עם פרסום הנתונים. כך, למשל, החוזה על הדאו ג'ונס קפץ ב-100 נקודות לאחר פרסום הנתונים.

אחת הסיבות להפתעה בנתוני התעסוקה היא העלייה במספר העובדים הזמניים. מספר העובדים הזמניים עלה ל-52 אלף בנובמבר - שיא שלא נראה מאז אוקטובר 2004. זהו החודש הרביעי ברציפות של עלייה במספר המשרות הזמניות. שבוע העבודה הממוצע תפח ל-33.2 שעות בחודש נובמבר, הגבוה ביותר מאז פברואר. כמו כן, השכר השבועי הממוצע עלה ל-622.17 דולר.

לפי הנתונים, בענף הייצור נגרעו 41 אלף משרות בנובמבר, בעוד שההערכות היו כי תיגרענה 45 אלף משרות. בענף הבנייה נגרעו 27 אלף משרות לאחר גריעה של 56 אלף משרות באוקטובר. בענף הפיננסים נגרעו 10,000 משרות זה החודש השני ברציפות.

אך יש גם תחומים בהם ההתאוששות הינה ברורה ומשרות דווקא נוצרות. בענף השירותים, הכולל את הבנקים, חברות ביטוח, רשתות קמעונאיות ומסעדות, נוספו 58 אלף משרות לאחר ש-2,000 משרות נוספו באוקטובר.

רונן מנחם: זהירות עם הנתונים

"יש להתייחס בזהירות לנתונים, אומר רונן מנחם, אסטרטג ההשקעות בבנק מזרחי טפחות. "הירידה בשיעור הבלתי מועסקים באה בחלקה על רקע ירידה של 98 אלף איש בכוח העבודה האזרחי. כמו כן, הירידה הנמוכה במספר המשרות התבססה על עלייה גבוהה במספר המשרות במגזר השירותים העסקיים ושירותי הבריאות, בעוד שבמגזר היצרני ירד מספרן ב-69 אלף, לאחר ירידה של 113 אלף משרות בחודש הקודם. לכן, לא מדובר בשיפור הפוקד את כל תחומי התעסוקה. בנוסף, המשרות הזמניות היוו חלק נכבד מהעלייה במספר המועסקים. חשוב להדגיש גם שנתוני התעסוקה החודשיים הינם תנודתיים מאוד ולעיתים קרובות מתוקנים בהמשך, לעיתים בשיעורים חדים".

בכירי הפדרל ריזרב חזרו בחודשים האחרונים פעמים רבות על ההצהרה כי ריבית ה'פד' תיוותר אפסית למשך "תקופה ארוכה", וכעת, לאחר הנתונים הטובים מהצפוי, מעניין יהיה לראות כיצד - אם בכלל - ישתנה הטון של בכירי ה'פד'. בינתיים, מנחם מעריך כי נתונים התעסוקה חזקים דיים כדי להביא להתחזקות הדולר כנגד האירו, "שכן מדובר בהתפתחות המגדילה את הסיכוי להעלאת ריבית בארה"ב". נציין כי הדולר מתחזק בכ-0.8% מול האירו לאחר פרסום הנתונים, ונסחר סביב 1.494 ד' לאירו.

"עם זאת", מדגיש מנחם, "ראוי להמתין ולהיווכח האם מדובר בהתחזקות אמיתית בשוק העבודה. לעת עתה, עדיין רחוק המועד בו תשקפנה הוצאות משקי הבית את ההתאוששות בפעילות הכלכלית. פער התוצר רחב יוסיף ויוסיף להוות בלם להתפתחות לחצים אינפלציוניים".