עוד הפתעה בארה"ב: ההזמנות ממפעלים עלו ב-0.6% באוק'

האנליסטים ציפו כי ההזמנות לא יעלו כלל ■ זוהי העלייה השישית ב-7 החודשים האחרונים ■ דיווחים בארה"ב: אובמה שוקל להשתמש בחלק מכספי ה-TARP כדי ליצור מקומות עבודה

פעמיים כי טוב בוול סטריט: לאחר שנתוני התעסוקה לחודש נובמבר הפתיעו לטובה, פורסמו בארה"ב נתוני ההזמנות ממפעלים לחודש אוקטובר, שעלו ב-0.6% והפתיעו את האנליסטים שציפו כי ההזמנות לא יעלו כלל. אם לא די בכך, הנתון לחודש ספטמבר עודכן כלפי מעלה: ההזמנות בספטמבר עלו ב-1.6% ולא ב-0.9% כפי שפורסם בקריאה הראשונה.

זהו החודש השישי ב-7 החודשים האחרונים שנרשמת עלייה בהזמנות ממפעלים בארה"ב, עדות נוספת לכך שהסקטור היצרני מתאושש. קפיצה בביקושים למטוסים מסחריים ומוצרי דלקים הובילו את העלייה בהזמנות ממפעלים בחודש אוקטובר.

במקביל, סוכנויות הידיעות בארה"ב מדווחות כי הנשיא ברק אובמה לא צפוי להכריז על תוכנית תמרוץ נוספת בנאום הכלכלי שיישא ביום שלישי. כזכור, אובמה השיק בתחילת השנה תוכנית תמרוץ פיסקאלית בהיקף של 787 מיליארד דולר, אשר סייעה לכלכלה האמריקנית מלצאת מהמיתון החמור ביותר מאז השפל הגדול של שנות ה-30.

לפי הדיווחים, אובמה עשוי לומר כי בכוונתו לשקול להשתמש בחלק מכספי ה-TARP ששימשו להצלת הבנקים (ואשר חלק מהסכום כבר הוחזר לממשל) על מנת ליצור עוד מקומות עבודה. יש לציין כי הדמוקרטים בקונגרס מקדמים את רעיון השימוש בחלק מכספי ה-TARP. נציין כי מדובר ב-70 מיליארד דולר שלא נעשה בהם שימוש מתוכנית בסך של 700 מיליארד דולר, אותה השיק הממשל בשנה שעברה.

אובמה התייחס היום לנתוני התעסוקה המעודדים שפורסמו, ואמר כי אין בכוונתו לנוח על זרי הדפנה אלא לעמול על תוכניות ליצירת מקומות עבודה.

"איננו יכולים להתרווח ולקוות לטוב", אמר אובמה. "אני פתוח לכל רעיון טוב, אך עלינו להבין שמשאבינו מוגבלים".