מייסד "הומלס": "הלוחות החינמיים יוצרים בועה במחירי הדירות; מפרסמים סתם מחירים ואנשים מאמינים"

פז דרור, בעלי האתר היחיד שגובה עשרות שקלים על מודעה, ל"גלובס" נדל"ן: "לפעמים יש פער של עשרות אחוזים במחיר המבוקש ב"הומלס" לעומת הלוחות החינמיים, אפילו בת"א או בשרון שבהם אנו שולטים ללא עוררין. כשבן אדם משלם עשרות שקלים הוא מפרסם מחיר רציני ולא מחיר מופרך"

האם אכן האינטרנט מטה כלפי מעלה את מחירי דירות ותורם לטירוף המחירים בענף הנדל"ן המקומי? בעקבות דברים שכתבנו על כך לאחרונה ב"גלובס", הצטרף השבוע גם פז דרור, בעלי אתר "הומלס" וככל הנראה האיש הוותיק ביותר בתחום לוחות הנדל"ן האינטרנטיים, למזהירים מפני ההשלכות של הלוחות החינמיים על שוק הנדל"ן.

דרור: "אסור לשכוח שהאתרים החינמיים מוכרים מדיה. מוכרים 'שואו'. הם לא אמונים על מכירת מידע אמין. לכן הם גם ישכפלו הרבה מודעות ויכפילו מודעות, כי הם צריכים ליחצ"ן את המדדים ואת הנפח שלהם. גם האנשים שמפרסמים שם, רוצים קודם כל לראות מה יגידו - אז במקום לרשום מיליון וחצי הם ירשמו בתור התחלה 1.8 מיליון. עוד הרבה אחרים שמפרסמים שם בכלל לא רוצים למכור. זה ה'שואו'.

"כתוצאה מכך, ומבלי שיושבים שם אנשים שרוצים להקפיץ את המחירים, יש כאן מצב של יצירת בועה ואשליה לשוק המגורים. נוצר מצב שיש אנשים שמאמינים לפרסומים. כשהמודעות חינם ואין רף כניסה בסיסי, המחיר בהגדרה יותר גבוה, בשיטת 'מצליח' הישראלית. ככה השוק נראה הרבה יותר מנופח", אומר דרור.

צריך לקחת בחשבון שהאינטרס של דרור ברור. להבדיל מלוחות הנדל"ן בחינם (WINWIN ויד 2) ולהבדיל מעוד 24 לוחות שונים המתפרסמים באתר הומלס ופתוחים לכל, לוח הנדל"ן באתר שלהם עולה למפרסם עשרות שקלים. "בתחום הזה, שעסוק בעסקה הכי רצינית וכבדה שעושה משפחה ישראלית, אנחנו רוצים לתת במה אמינה ואחראית. רק ככה ניתן לראות סמן אמיתי של השוק ושל המחירים".

- ובמבחן המחירים, אכן מרגישים הבדל ביניכם לבין הלוחות האחרים?

דרור: "לפעמים ישנה אותה מודעה, אצלנו ובחינם, ורואים את הפער המשמעותי במחירים. מדובר לפעמים בפער של עשרות אחוזים במחיר המבוקש בהומלס לעומת הלוחות בחינם, אפילו בתל אביב או באזור השרון שבהם אנו שולטים ללא עוררין. כשבן אדם משלם עשרות שקלים הוא מתייחס אחרת למודעה ומפרסם מחיר רציני ולא מחיר מופרך".

- רק שבפועל, המאסות של הלוחות החינמיים גם מייצרים את המגמה בשוק המגורים ואת עליית המחירים העקבית.

"אתרי האינטרנט משנים שוק. לפני כמה שנים הומלס הצעירה את תל אביב ויצרה שינוי דמוגרפי, ואילו עכשיו אנו בתקופה שאנשים לומדים לא לקחת ברצינות את הפרסום בלוחות האינטרנטיים.

"המחירים לא יעלו בלי סוף כי המודעות בחינם. בסוף מדובר בכלכלה והאנשים לא נהיים יותר עשירים. שוק הנדל"ן מתכווץ ומתרחב לפי מחזורים אמיתיים", הוא מסכם.