שיפור נוסף במוסר התשלומים של חברות ועסקים בנובמבר

נרשמה הטבה של יום בודד במספר ימי הפיגורים של חברות ועסקים ביחס לאוקטובר, כך שמספר ימי הפיגורים עמד על 8 בלבד ■ שיפור גם במדד הסיכון העסקי במשק

בחודש נובמבר נרשמה הטבה של יום בודד במספר ימי הפיגורים של חברות ועסקים בישראל ביחס לחודש שעבר, כך שמספר ימי הפיגורים עמד על 8 בלבד. כך עולה מנתונים שמפרסמת היום (א') BdiCoface.

מספר ימי האשראי הניתנים בהסכמה על-ידי הספקים עלה החודש ביום אחד בהשוואה לאוקטובר ועמד על 91 ימים. בכ-31% מהענפים (9 מתוך 29 ענפים שנבדקו) נרשמה יציבות במוסר התשלומים בהשוואה לחודש הקודם ואילו כ-55% (16 ענפים) שיפרו את מצבם ביחס לחודש הקודם.

את הענפים בהם מספר ימי הפיגור היה נמוך במיוחד בחודש החולף הוביל ענף ייצור משחקים ומכשירי כתיבה, עם ממוצע ימי פיגור אשר עמד החודש על 1 בלבד. המדובר בירידה של 3 ימים ביחס לחודש הקודם.

הענף בו מוסר התשלומים היה הנמוך ביותר בחודש נובמבר היה ענף התיירות ובתי מלון, כאשר ממוצע ימי הפיגור בו עמד על 23. במקום השני דורג ענף ייצור וסיטונאות מוצרי עץ ורהיטים, עם ממוצע ימי פיגור אשר עמד על 14.

הענף בו מספר ימי האשראי אשר ניתנו בפועל לחברות על-ידי הספקים היה הנמוך ביותר בחודש נובמבר, בדומה לחודש שעבר, הוא ענף בתי התוכנה וההיי-טק, עם ממוצע ימי אשראי בפועל אשר עמד על 76.

שיפור גם במדד הסיכון

הסיכון העסקי של החברות והעסקים במשק בחודש נובמבר עמד על רמה של 6.14, הטבה לעומת אוקטובר, בו עמד מדד הסיכון על 6.21. בנובמבר אשתקד עמד מדד הסיכון העסקי במשק על 6.11. כך על-פי מדד הסיכון המשולב של BdiCoface.

מגמת השיפור בסיכונו העסקי של מגזר התעשייה נמשכה גם החודש, והוא ירד לרמת סיכון של 5.93, לראשונה מאז מאי 2008. מ-BDI נמסר כי ירידה זו המצביעה על מגמת התאוששותו של המגזר, נובעת מהשיפור ביכולת גיוס הכסף, בהקלה מסוימת בתחום האשראי ומההתייעלות והצמצום בהוצאות של חברות במגזר.

על-פי הנתונים, כ-23.44% מהחברות והעסקים דורגו ברמות הסיכון הגבוהות והמסוכנות - ירידה בהשוואה לחודש שעבר. לחברות ועסקים אלה בעיות קשות בתזרים המזומנים, חשבון או חשבונות מוגבלים בבנק ישראל, דיווחים חוזרים ונשנים על שיקים חוזרים, ירידות חדות בהכנסות או ברווחיות, או מעברים חדים וקיצוניים מרווח להפסד. רמת הקשיים של חברות ועסקים אלו היא גבוהה באופן המאיים על המשך פעילותם בטווח של השנה עד השנתיים הקרובות.

ענף תעשיית המתכת מוביל את רשימת הענפים החזקים והבטוחים, לאחר שרשם הטבה של 9.9% ביחס לאוקטובר. סיכונו העסקי של הענף עמד בנובמבר על 4.71. ענף תעשיית נייר וקרטון הגיע למקום השני ברשימת הענפים החזקים ביותר, ורמת הסיכון בו עמדה על 5.18.

למקום הראשון בדירוג הענפים החלשים והמסוכנים הגיע גם החודש ענף המסעדות ובתי הקפה. דירוגו העסקי של הענף עמד על 7.18, לעומת 7.13 באוקטובר.

במונחים שנתיים, ענף שירותי התקשורת רשם את השיפור המשמעותי ביותר בדרוג סיכונו העסקי ורשם הטבה של כ-12.5% ביחס לנובמבר אשתקד. סיכונו העסקי של הענף עמד החודש על 5.55.

הענף שמצבו הורע בצורה המשמעותית ביותר בהשוואה לשנה שעברה, הוא ענף שיווק וסיטונאות כלי רכב, אשר סיכונו עמד על 6.66, בהשוואה ל-6.21 בנובמבר 2008.