מוסדי בכיר: "ברוידי, קס ולובש היו שלישייה מאוד מאוד קרובה. לכן יש להחליף גם את לובש וקס"

מוסדי אחר אומר כי הוא "לא מאמין שמישהו ייתן עוד כסף לקרן" ■ בקרב הגופים המוסדיים יש הסכמה שהסיפור עודנו בהתהוות ועדיין מוקדם לסכם מה יש לעשות ■ "אני לא מאמין שמישהו ייתן עוד כסף לקרן. לא ראוי לשלם להם דמי ניהול על כל הכספים שהתחייבו להם בקרן - 800 מ' ד'"

"אליוט ברוידי, אמיר קס ורון לובש היו שלישייה מאוד מאוד קרובה ומקורבת. לכן יש להחליף גם את לובש וקס". זהו אחד הקולות הנשמעים היום מפי גורמים ישראליים שהשקיעו בקרן מרקסטון, בעקבות הגילוי כי יו"ר הקרן הקודם, אליוט ברוידי, שיחד בעלי תפקידים בארה"ב במטרה לקבל כספי מוסדיים אמריקניים לקרן מרקסטון. גורם מוסדי נוסף קורא היום לבחון את השינוי בניהול הקרן. "אולי כדאי שהם יעבירו את ניהול הקרן וההשקעות שלה לקרן פרייבט אקוויטי אחרת?", הוא שואל ומסביר כי "זה לא פשוט לממש השקעות של הקרן".

"אין סיבה לתת עוד כסף"

עם זאת, לא כל המוסדיים הישראליים מסכימים עם החיבור הישיר כאמור בין לובש וקס לבין ברוידי. "לדעתי לא תהיה בקשה לשינוי לגבי לובש וקס. כעת החצים מכוונים לכיוון ברוידי ולהם אין קשר לשוחד", אמר מוסדי אחר. ואולם, נראה שמבחינת מרקסטון מדובר בעוד סיבה לכעס מצד הגופים המוסדיים המקומיים לאחר פריזמה. "לדעתי יהיה לחץ להוציא את לובש וקס מהקרן", מספר היום מוסדי אחר.

על כל פנים, המוסדיים הישראליים עמם שוחחנו היום ואשר מושקעים בקרן מרקסטון תמימי דעים לגבי כך שאין שום סיבה לתת למרקסטון כסף נוסף. "אני לא מאמין שמישהו ייתן עוד כסף לקרן. גם אם הם יקראו לכסף שהמוסדיים התחייבו לו. בנוסף, אני חושב שלא ראוי לשלם להם דמי ניהול על כל הכספים שהתחייבו להם בקרן - 800 מיליון דולר, אלא רק על הכסף שהם כבר קראו לו", מוסיף מוסדי בכיר.

עם זאת, מוסדי בכיר אחר מציין כי "אמנם נוצרה שאלה לגבי יתרת הכסף שנותרה וטרם הושקעה על ידי הקרן. אבל, אני לא יודע אם נוצרה עילה משפטית מתאימה לבטל את ההתחייבות לכסף אם הקרן קוראת לו, יש לבדוק זאת משפטית. זו בהחלט דרמה אבל צריך לזכור שהכסף שנמסר להם כבר נמצא בהשקעות". על כל פנים, אותו מוסדי מצטרף לחבריו ומציין כי "בכל מקרה, היום אין סיכוי למרקסטון 2, בדומה למשל לפימי 2. לדעתי לא יהיו שחקנים שישתתפו בזה".

הדרך לסגירה עוד ארוכה

קרן פרייבט אקוויטי הינה מוסד השקעתי בעל כללי השתתפות מחמירים ומוסדרים. מבחינה זו, גם אם המוסדיים הישראליים ירצו לבטל את יתרת ההתחייבות שלהם לקרן ואפילו להביא למכירת השקעותיה וסגירתה, הרי שהדרך לכך עודנה ארוכה. "ככל הידוע לי, רק אם מעל 75% מהמשקיעים - הכסף - מצביעים לסגירת הקרן ניתן לסגור את הקרן. לכן זוהי שאלה שהמשקיעים האמריקניים יצטרכו לתת עליה את הדעת ולא הישראלים, כי רוב הכסף שם הוא שלהם".

בכל אופן בקרב הגופים המוסדיים יש הסכמה שהסיפור עודנו בהתהוות ועדיין מוקדם לסכם מה קרה ומה יש לעשות, כשהמסגרת המשפטית אינה בהירה להם. "להודות על האמת, זה נושא לא פשוט, כשהאנשים בקרן, גם ברוידי, מוכרים וזה מעשה שלא ייעשה, כשאנו גופים שומרי חוק. לכן, על פניו, יש לשבת עם יועצים משפטיים ולמצוא מה לעשות. אך צריך לזכור שזו הפעם הראשונה שדבר כזה קורה ויש לחכות ולראות מה קורה - ללמוד את המהלך ולראות גם איך הרגולציה מתייחסת לכך". בהקשר זה נציין כי במשרד האוצר בוחנים את הסוגיה ואת השלכותיה על הרישיון של מרקסטון להחזיק באמצעי שליטה בסגות.

מקרן מרקסטון נמסר היום כי רון לובש ואמיר קס החלו בסבב שיחות מול המוסדיים בישראל ובהמשך יצטרף אליהם דני גילרמן, הצפוי להחליף את אליוט ברוידי.

לובש וקס מנסים להרגיע

לדברי הקרן, המסר של השניים למוסדיים הינו כי "האמון שלכם בנו איננו מובן מאליו. אנו מבינים את חומרתו של האירוע ונעבוד קשה מאוד על מנת שאמונכם בנו ישוב על כנו. אנו עומדים לרשותכם ככל שנדרש על ידכם בכל הנוגע להבהרות, פרטים או השלכות הנוגעות לאירוע בניו יורק ובכלל".

לדברי הקרן, השניים אמרו עוד כי "ההשקעות לא נפגעו ולא ייפגעו בשום דרך מהאירוע החמור בניו יורק. מבחינת השלכות האירוע, אתם לא תידרשו לשלם מחיר כלשהו בעניין זה. אנו מתכוונים לקיים עמכם דיאלוג פתוח, כן ושקוף ולהיוועץ בכם בנוגע להמשך הדרך".