הודו צומחת בקצב מואץ והבורסה שלה מזנקת; איך להשקיע?

קבוצת מדינות ה-BRIC, עד לפני שנה ההבטחה הגדולה של עולם ההשקעות, מתחילה להתפורר, וכל אחת מהן מציגה את היתרונות המיוחדים לה ■ לפי כלכלני בנק הפועלים, עכשיו תורה של הודו, שהניבה תשואה של קרוב ל-100% למי שהשקיע בה מראשית השנה

ב-2001 טבעו כלכלני בנק ההשקעות גולדמן זאקס את המונח "מדינות ה-BRIC", שהתייחס לארבע הכלכלות המתעוררות החזקות והמבטיחות דאז, שהיו צפויות להוביל את הכלכלה הגלובלית - ברזיל, רוסיה, הודו וסין. הכלכלנים העריכו אז כי עד שנת 2040 צפוי התוצר של ארבע הכלכלות הללו להיות גדול מזה של שש הכלכלות המובילות בעולם כיום - ארה"ב, גרמניה, צרפת, איטליה, אנגליה ויפן.

בשנים שלאחר מכן, הנבואה של גולדמן זאקס הגשימה את עצמה, אך רק בחלקה. מדינות ה-BRIC התגלו כשחקניות מרכזיות בכלכלה הגלובלית, שמשפיעות באופן ניכר על הסחר העולמי ובעקיפין גם על תיקי ההשקעות. אולם המשבר פגע במדינות ה-BRIC ופורר את האחידות הקבוצתית שלהן. כל הארבע נפגעו מהמשבר. רוסיה מתקשה להתאושש. ברזיל, סין והודו מצאו את דרכן החוצה.

רוב הבאזז מקיף את ברזיל וסין. הראשונה, מדינת הקרנבל, הכדורגל, הסחורות ומוצרי היסוד, צפויה להתאושש ראשונה מהמשבר, וליהנות מפירות ההתאוששות הגלובלית. השנייה, המדינה המאוכלסת והמתכוננת בעולם, טווה היטב את כוחה כמנוע הכלכלה העולמית.

בצילן נמצאת הכלכלה ההודית. פחות זוהרת בינתיים, אבל טומנת בחובה הזדמנויות רבות. אפי ליכט מיחידת המחקר של בנק הפועלים ועירית מוצרפי מהמחלקה הכלכלית של הבנק, בחנו את השוק ההודי כיעד השקעה, הסיכונים שבו וההזדמנויות שבתוכו.

הודו היא הכלכלה השביעית בגדולה בעולם והשלישית בגודלה באסיה. היא שנייה רק לסין בהיקף האוכלוסייה (כ-1.2 מיליארד נפש), עם מעמד ביניים קטן יחסית. מנוע הצמיחה המהירה של הודו הוא ענף השירותים, שמהווה כיום כ-53% מהפעילות במשק. התפתחותו של ענף טכנולוגיית המידע (IT) הוביל להשקעות מאסיביות במדינה ולהכשרת מיליוני הודים, שמהווים כוח עבודה זול ואיכותי המתאים לפעילות של מיקור חוץ (אאוטסורסינג) בתחום שירותי התוכנה.

ליכט ומוצרפי מעריכים כי מנועי הצמיחה של הודו בשנים הקרובות ימשיכו להיום זרם השקעות זרות מואץ ועלייה ברמת החיים של מעמד הביניים, שמובילה לגידול עקבי בביקושים המקומיים.

מהבודדות שצמחו במהלך המשבר

השניים מסמנים מספר נקודות חוזק של הכלכלה ההודית. למשל, בשנים האחרונות צמחה הודו בקצב מהיר תוך יישום רפורמות כלכליות משמעותיות. לדבריהם, המשבר הגלובלי אמנם לא פסח על המדינה וקצב הצמיחה בה הואט, אך למרות זאת היא נותרה בין הבודדות שהמשיכו לצמוח במהלך המשבר. הצמיחה הזו הושגה הודות לחבילת התמריצים הממשלתית ויישום רפורמות כלכליות חשובות, בהן הפחתת מיסים, עידוד השקעה בתשתיות והסרת מגבלות רגולטוריות.

בבנק הפועלים מעריכים כי הצמיחה המואצת בהודו תימשך בקצבים של 6% ו-7% בשנתיים הקרובות. גורם חיובי נוסף הוא השיפור הניכר באינדיקטורים הכלכליים, שמצביע על כך שההתאוששות של הודו מהמשבר בעיצומה.

בדומה למדינות רבות בעולם, גם קובעי המדיניות בהודו נקטו בצעדים מוניטריים ופיסקליים במטרה לבלום את המשבר ולעודד את הצמיחה. לשם כך הופחתה הריבית במדינה לשפל היסטורי (4.75%), ובד בבד הוענקה חבילת תמריצים במטרה לתמוך בביקושים המקומיים. בבנק הפועלים מעריכים כי הריבית צפויה להיוותר ללא שינוי בחודשים הקרובים, ולעלות בהדרגתיות החל מהרבעון השני של 2010, לשיעור של 5.5% בסוף השנה. בד בבד, מעריכים ליכט ומוצרפי, כי הודו תהיה מהראשונות לצמצם את היקף תוכנית התמריצים.

אחד האלמנטים החשובים במדינות מתפתחות הוא היציבות השלטונית. בבנק הפועלים מציינים כי תוצאות הבחירות האחרונות הובילו להגדלת כוחה של מפלגת השלטון, והמנדט שקיבלה צפוי לאפשר לה לקדם הפרטה של חברות ממשלתיות ולחזק את זרם ההשקעות הזרות. הציפייה בשוק כיום היא שפיתוח המדינה והרפורמות הכלכליות יובילו לעליית דירוג האשראי של הודו, שעומד כיום על BBB מינוס.

בנוסף לכל אלו צריך לזכור כי הודו משופעת במשאבי טבע. היא המדינה הרביעית בגודלה ברזרבות פחם, וסחורות נוספות, כמו ברזל, גז טבעי, יהלומים ונפט, הן מקור לעוצמתה הכלכלית ולפוטנציאל הפיתוח שלה בעיני משקיעים זרים.

הפוטנציאל מגיע עם סיכונים

עם זאת, השוק ההודי לא נעדר סיכונים. על רקע מחירי המזון הגבוהים והצמיחה הכלכלית, עולה החשש מפני אינפלציה גבוהה בעתיד. גם הגידול בגירעון התקציבי, כתוצאה מהמדינית הפיסקאלית המרחיבה, מהווה איום על השוק המקומי.

אחת מנקודות התורפה של הודו, על פי ליכט ומוצרפי, היא בירוקרטיה סבוכה ותשתיות לוקות בחסר. התהליכים הממשלתיים חסרי שקיפות ומגבילים את הפעילות מצד חברות זרות. בנוסף, למרות המאמצים לשיפור תשתיות האנרגיה, התחבורה והתקשורת במדינה, מצבן עדיין נחשב ירוד למדי.

האיום הגדול ביותר, עם זאת, עשוי להיות הידרדרות נוספת במשבר הגלובלי, או התאוששות איטית מהצפוי בביקושים הגלובליים, שעלולה לפגוע בייצוא ההודי. קיפאון בסחר העולמי וחזרת המשקיעים לשנאת סיכון גבוהה, עלולים לעצור גם את זרם ההשקעות הזרות במדינה.

MSCI הודו: 115% ממארס

השיפור הניכר בכלכלה הגלובלית משתקף במיוחד בכלכלה ההודית. מדד ה-BSE Sensex 30, למשל, הוסיף לערכו כ-100% במונחים דולריים מאז נובמבר אשתקד. מדד זה כולל את 30 החברות המובילות בבורסה של בומביי, שנבחרות על בסיס נזילות, סחירות וייצוג סקטוריאלי.

מדד MSCI הודו עלה בכ-115% מאז השפל במארס השנה. מדד זה נסחר בארה"ב ולמעלה ממחצית החברות שמרכיבות אותו נמנות על ענפי הפיננסים, טכנולוגיית המידע והאנרגיה. ברשימת החברות הכלולות במדד נמצאות חברות כמו Reliance Industrials, Infosys Technologies, ICICI Bank, Housing Development Finance ו-HDFC Bank.

רווחיות החברות המרכיבות את המדדים צפויה להמשיך ולצמוח בקצב נאה, על פי קונצנזוס התחזיות. בבנק הפועלים מעריכים כי רמתו הגבוהה של המכפיל בשוק המניות ההודי היא בעיקר תוצאה של עליות השערים החדות בשנה האחרונה.

"רמה זו מהווה אמנם גורם סיכון להשקעה, אך עם זאת חשוב לזכור כי השינויים מרחיקי הלכת בכלכלה ההודית הפכו את השוואת המכפיל הנוכחי לממוצע ההיסטורי לפחות רלבנטית", מציינים בבנק הפועלים. בראייה ארוכת טווח, לדבריהם, השוק ההודי והחברות הנסחרות בו ימשיכו ליהנות מפירות הצמיחה המהירה ולהיתמך על ידה.

כך תשקיעו

ישנן מספר דרכים להשיע בשוק ההודי. פרט להשקעה ישירה במניות ספציפיות, אחת האפשרויות הפופולריות היא להשקיע בקרנות נאמנות, תעודות סל או קרנות סל (ETFs) החשופים לשוק ההודי או עוקבים אחרי מדדים הודיים. בבנק הפועלים מציינים כמה מוצרים הקיימים בשוק, ומאפשרים חשיפה לשוק ההודי, או לכלל מדינות ה-BRIC - השקעה שעשויה להקטין את הסיכון של חשיפה לשוק ההודי בלבד.

Ishares MSCI BRIC ETF (סימול: BKF) - קרן שמטרתה להתחקות אחרי מדד MSCI BRIC. הקרן נסחרת בדולרים בארה"ב, ומשקיעה בחברות על פי החלוקה הגיאוגרפית הבאה: ברזיל (35%), סין (25%), הודו (15%) ורוסיה (14%). הענפים העיקריים בקרן, המהווים למעלה מ-60% מנכסיה, הם אנרגיה (25%), בנקים (21%), כרייה (9%) וטלקום (8%).

IPATH MSCI India Index ETN (סימול: INP) - קרן העוקבת אחר מדד MSCI India, המורכב מ-70 החברות בעלות שווי השוק הגדול ביותר הרשומות ונסחרות בבורסת בומביי. הקרן נסחרת בדולר אמריקני בארה"ב, והענפים העיקריים בקרן, המהווים כ-65% מנכסיה, הם תעשייה, פיננסים ותוכנה.

WisdomTree India Earnings (סימול: EPI) - קרן העוקבת אחרי מדד WisdomTree India Earnings, שמנוהל ע"י חברת WisdomTree Trust. הקרן נסחרת בדולר אמריקני בארה"ב, והענפים העיקריים בה, המהווים כ-85% מנכסיה, הם חומרי גלם (36%), פיננסים (14%), תוכנה (13%), צריכה משתנה (11%) ואנרגיה (9%). בין החברות המובילות המוחזקות על ידי הקרן ניתן למצוא את Reliance Industries, Infosys Technologies ו-Oil & Natural Gas Corporation.

roee-b@globes.co.il