ה"תספורת" של הדנקנרים: החוב של אלרן ייפרס ויומר למניות

60% מהאג"ח של אלרן יומרו למניות ויתרת התשלום תידחה ב-5-6 שנים ■ איגרות החוב שמחזיקים גדי ודורי דנקנר יומרו במלואן למניות והם ישמרו על שליטה בחברה

לאחר אינספור דחיות ועיכובים הגישה היום (ב') חברת אלרן השקעות , שבשליטת משפחות גדי ודורי דנקנר, את המתווה החדש להסדר החוב עם בעלי האג"ח שלה. כך נודע ל"גלובס".

במסגרת המתווה, תתבצע "תספורת" משמעותית לחוב, באופן ש-60% מערכן המתואם של האג"ח יומר למניות החברה, ו-40% מתוכו יומר לסדרת אג"ח חדשה, מגובה בביטחונות בנכסים שאינם משועבדים לבנקים.

לסדרת האג"ח החדשה יינתן גרייס של 5-6 שנים, בטרם היא תתחיל לשלם את הקרן והריבית. בנוסף לכך, צפויים בעלי השליטה בחברה להזרים לחברה שמונה מיליון שקל. על פי הצעת משפחת דנקנר ההסדר המוצע יחול גם על החובות הלא מובטחים של אלרן השקעות לבנקים.

לאלרן, שכשלה כמעט בכל השקעה אליה הכניסו אותה הדנקנרים, גירעון של 237 מיליון שקל בהון העצמי והערת "עסק חי". החברה חייבת 122 מיליון שקל בגין שתי סדרות אג"ח שהנפיקה, ושווי השוק שלה עומד כיום על כ-11.7 מיליון שקל בלבד.

בעלי השליטה באלרן, שהקדימו ורכשו יותר ממחצית האג"ח במחירי השפל בהם הן נסחרו בשוק, מוותרים במסגרת ההסדר על חוב בערך מתואם של כ-70 מיליון שקל - המשקף את מלוא אחזקותיהם באיגרות החוב של החברה (58%). באופן אבסורדי משהו, אם יתקבל ההסדר במתווה זה, ימשיכו גדי ודורי דנקנר לשלוט באלרן השקעות, אותה, כאמור, הם הכניסו לסדרת השקעות כושלות במיוחד.

מניות החברה, אותן יקבלו בעלי האג"ח במסגרת ההסדר, יאפשרו להם לקחת חלק בנכסיה העיקריים של אלרן השקעות: האחזקה בחברת הלוויין הרומנית DTH, ובאלרן נדל"ן, שבעצמן מתנהלות היום תחת אזהרת "עסק חי".

מתווה הסדר החוב החדש מגיע לאחר עיכוב של 10 חודשים, שכן מאז פברואר האחרון מפגרת אלרן השקעות בתשלומי הקרן והריבית על איגרות החוב שלה, בשתי הסדרות הקיימות בשוק, ובמהלך חודשים אלה היא דחתה פעם אחר פעם את הדיונים על הגעה להסדר מול בעלי האג"ח.

לפני שבועיים דיווחה החברה, כצפוי, על כישלון המגעים להכנסתו של שאול אלוביץ' להשקעה בחברת DTH, בה מחזיקה אלרן בכ-28%. הכנסת משקיע ל-DTH, או מכירת חלקה של החברה בה, נחשבה לתנאי מכריע בהגעה להסדר חוב, על פי המצגת שערכה אלרן לבעלי האג"ח לפני כחודשיים. לכן עם כישלון העסקה עם אלוביץ', נדרה החברה להציג מתווה חדש להסדר החוב.

"רק דוחים את הקץ"

DTHפועלת מזה כשלוש שנים וחצי תחת המותג Boom, כמפעילת הטלוויזיה הרב ערוצית באמצעות לוויין ברומניה. לחברה יש כיום כ-200 אלף מנויים. בעבר העריכו בעלי המניות בחברה, כי כאשר תחצה את רף 170 אלף המנויים היא תגיע לאיזון תפעולי, וגיוס מנויים מעבר לכך יעביר את החברה ל-EBITDA חיובי.

למרות זאת, החברה רושמת הפסדים כבדים מדי רבעון, כשברבעון האחרון המדווח הסתכמו ההפסדים בכ-68 מיליון שקל. לחברה גם גירעון של 208 מיליון שקל בהון העצמי וגירעון בהון החוזר בגובה כ-72 מיליון שקל, שזיכו אותה, כאמור, באזהרת "עסק חי".

האחזקה המרכזית האחרת, אלרן נדל"ן, מתנהלת אף היא ברבעונים האחרונים תחת אזהרת "עסק חי" שהעניקו לה רואי החשבון, בעקבות הפסדים כבדים, גירעון תזרימי מפעילותה השוטפת וגירעון של 27.1 מיליון שקל בהון העצמי. לאלרן נדל"ן שתי סדרות אג"ח בהיקף כולל של כ-131 מיליון שקל.

נציגות בעלי האג"ח ובעלי השליטה בחברה קבעו להיפגש שוב ביום חמישי, אז יוגש לבעלי האג"ח המתווה הסופי להסדר, לאישורם. בעלי האג"ח יבחנו בימים הקרובים את ההסדר המוצע, ומחלוקות עשויות לעלות סביב נושא הגרייס, שכן לדברי אחד מבעלי האג"ח "מדובר בקבלת אג"ח חדשות שידוע שייכנסו לדיפולט בשלב מסוים, ורק דוחות את הקץ".

כעת תמקד משפחת דנקנר את עיקר מאמציה בניסיונות שכנוע של בעלי האג"ח להצביע לטובת ההסדר המוצע, על מנת שלא לחזור שוב לשולחן הדיונים ולהימנע מהגעה לפירוק של החברה.