סטנלי פישר יוצא משוק המט"ח: לא רכש דולרים בנובמבר

כך עולה מדו"ח יתרות המט"ח שפרסם היום בנק ישראל ■ יתרות המט"ח של ישראל עלו לשיא של 61.5 מיליארד דולר ■ החשיפה לניירות של קרן המטבע זינקה פי 13 מאז מארס 2008 והגיעה ל-1.5 מיליארד דולר

לראשונה מאז מארס 2008 - בנק ישראל לא התערב כלל בשוק המט"ח בחודש נובמבר. כך עולה מדו"ח יתרות המט"ח שפרסם היום (ג') הבנק, בראשותו של הנגיד סטנלי פישר. למרות שבנק ישראל נותר מחוץ לשוק בנובמבר, יתרות המט"ח של ישראל המשיכו לעלות ב-349 מיליון דולר והגיעו לרמת שיא של 61.5 מיליארד דולר.

הסיבה לעלייה ביתרות המט"ח בחודש החולף היא שערוך בשערי המטבעות שמחזיק הבנק בהיקף של 441 מיליון דולר. מנגד, העברות הממשלה לחו"ל הקטינו את היתרות ב-78 מיליון דולר ומשיכת הסקטור הפרטי הביאה לירידה של 14 מיליון דולר.

כזכור, בנק ישראל החל להתערב בשוק המט"ח בחודש מארס 2008, אז עמדו יתרות המט"ח על 28.4 מיליארד דולר בלבד. מאז, רכש הבנק כ-33 מיליארד דולר. יצוין כי הבנק ממיר חלק מהדולרים שהוא קונה למטבעות אחרים כדוגמת האירו והליש"ט, כאשר חלק מיתרות המט"ח מוחזקות בניירות של קרן המטבע הבינלאומית, קרי SDR. עם זאת, יש להדגיש כי לא ניתן לדעת כיצד מוחזקים שאר 60 מיליארד הדולרים של יתרות המט"ח, שכן בנק ישראל שומר סוד זה מכל משמר.

ה-SDR הוא נכס רזרבות בינלאומי שהשיקה קרן המטבע ב-1969, כאשר 500 מיליון SDR שווים כ-700 מיליון דולר, ה-SDR מורכב מסל מטבעות - אירו, ין, ליש"ט ודולר - והוא נחשב להשקעה בטוחה, אולי אף הבטוחה בעולם. לא מדובר בנכס סחיר ולכן קשה להעריך מהי התשואה שהוא מניב, אולם ההערכות הן כי תשואתו מוצמדת לריבית הליבור האמריקנית.

נכון לחודש נובמבר, בנק ישראל החזיק 1.5 מיליארד דולר ב-SDR. ניכר כי בנק ישראל, בדומה לבנקים מרכזיים אחרים בעולם, הרחיב את גיוון יתרות המט"ח והגדיל את החשיפה לקרן המטבע הבינלאומית, שכן לצורך ההשוואה במארס 2008 החזיק הבנק רק 113 מיליון דולר מיתרות המט"ח בניירות של קרן המטבע, ומאז כאמור חל זינוק של פי 13 בחשיפה זו.

חודש נובמבר יכול להוות דוגמה טובה למידת ההשפעה של המגמה בשוק המט"ח העולמי, לעומת זו של בנק ישראל, מבלי להמעיט בכוחו של הבנק כמובן. למרות שבנק ישראל נותר מחוץ לשוק בנובמבר, הדולר התחזק ב-1.2% מול השקל, על רקע התחזקותו בעולם.

בנק ישראל החל להתערב בשוק המט"ח ב-13 במארס 2008, אז הוא ביצע 2 רכישות פתאומיות בסך של מאות מיליוני דולרים בשני ימים. המטרה הלא-מוצהרת הייתה לפעול לחיזוק הדולר, לאחר שזה נפל לרמות של כ-3.3 שקלים, מה שפגע בייצוא מישראל. כמה ימים לאחר מכן, ב-20 במארס, הבנק הודיע על תכנית להגדלת יתרות המט"ח לרמה של 35-40 מיליארד דולר על ידי רכישת 25 מיליון דולר מדי יום. כאשר הושגה מטרה זו המשיך הבנק ברכישת הדולרים ללא יעד מוצהר. בתחילת אוגוסט שינה הבנק אסטרטגיה ומסר כי יתערב בשוק באופן אקראי במידה ויבחין ב"תנודות חריגות".
[לאתר המט"ח]