"מלך הדירות הודח": עלייתו ונפילתו של יאיר לוי - יזם הנדל"ן בניו-יורק

העיתון "Crain's New York" מתעד את נפילתו של לוי ■ לפני כ-4 שנים התראיין לוי ל"גלובס" והודה כי העסקה הכושלת של חייו היתה השקעה שביצע לפני 3 עשורים בתחנה המרכזית בת"א

לפני כארבע שנים, בשיא תהילתו, התראיין יזם הנדל"ן הישראלי יאיר לוי ל"גלובס". בראיון אישי הודה כי העסקה הכושלת של חייו הייתה השקעה שביצע לפני 3 עשורים בתחנה המרכזית של ת"א. "למדתי היטב את הלקח", הודה. ובכן, ארבע שנים חלפו ולא בטוח שלוי אכן למד את הלקח שלו.

כמו לא מעט יזמי נדל"ן שפשטו על ניו יורק (עיינו ערך שעיה בוימלגרין), גם לוי נכווה במשבר הכלכלי, וכמו יזמי נדל"ן דוגמתו זכה לכתבה לא מחמיאה באחד מעיתוני ניו יורק. תחת הכותרת "Condo King Dethroned" ("מלך הדירות הודח"), סורק העיתון Crain's New York Business את עלייתו ונפילתו של לוי, ואף מראיין אותו.

לוי (59), שפועל בתחום הנדל"ן באמצעות YL Real Estate Developers, עזב את ישראל לפני 37 שנים מתוך רצון להרוויח כסף בארה"ב. בתחילת דרכו עבד כסוחר אופנה והקים את "יאיר סריגים", שמכר יותר מאוחר לאופנת סגל. לאחר מכן גילה את תחום הנדל"ן.

לוי הקים את החברה שבבעלותו לפני 11 שנה ובאמצעותה רכש בנייני מגורים והפך אותם לבנייני יוקרה. עם האוכל בא התיאבון. לוי החל להרחיב את פעילותו, ולפני כ-4 שנים פרץ בגדול, לאחר שרכש שלושה בניינים: Sheffield57 שבמנהטן תמורת 418 מיליון דולר (עם שני שותפים), Rector Square ו-Park Columbus - שניהם תמורת 165 מיליון ד'. לוי תכנן לבנות בהם כ-1,000 דירות יוקרה.

ועכשיו, ואולי גם על רקע משבר האשראי, מוצא עצמו לוי עם חובות מפה ועד הודעה חדשה ועם דיירים זועמים שתובעים אותו על סכומים שלא בטוח שיוכל לשלם להם אי פעם.

פושט רגל

לפי העיתון, תבעו בשבוע שעבר בעלים של 45 דירות בפרויקט מגורים שנקרא Battery Park City את לוי בסכום של 100 מיליון דולר בטענה כי הונה אותם. התביעה, כך לפי העיתון, הוגשה תשעה חודשים לאחר שלוי הודיע כי לא יוכל לעמוד בתשלומי המשכנתה של הבניין, העומדים על 165 מיליון דולר. הבניין ממוקם במתחם Rector Square, והחשש הוא שהוא יעוקל לטובת הבנקים המלווים. לדברי עורכי דינו של לוי, אם זה יקרה, "הוא יאבד הכל".

אך הצרות של לוי לא מסתיימות בזה. בספטמבר האחרון, לאחר שהמלווה בפרויקט Park Columbus תבע את לוי על אי יכולתו לפרוע את ההלוואה, פנה לוי לביהמ"ש בבקשה להכריז עליו כעל פושט רגל.

"מדובר ביזם נדל"ן שניסה לרכוב על גל הגאות בענף אך לא היה מוצלח", מעיד על לוי מארק הלד, עו"ד בפירמת עו"ד שמייצגת את דיירי Rector Square.

הנפילה של לוי, כך לפי העיתון, החלה בקיץ האחרון "כמו מופע ראווה". הבנקים המלווים שאפשרו ללוי לרכוש את בניין Sheffield57, עיקלו אותו ומכרו אותו תמורת 120 מיליון דולר בלבד - השקעה שהעיתון מכנה "הגרועה בתולדות העיר".

כזכור, לפני שמחק לוי את השקעתו בבניין, הוא נאלץ להעביר יומיים רצופים בעבודות שירות לאחר שהכה אחד משותפיו לרכישת הבניין - קנט סוויג - בדלי קרח. "כולם מתקשים בעסקים", אמר לוי לכתבת העיתון. לוי אף הודה כי נכנס ליותר מדי פרויקטים כשהשוק לא היה מתאים.

מלבד אי יכולתו לשלם את המשכנתה על פרויקט Rector Square, לוי מואשם בכך שנטש את עבודות השיפוצים בפרויקט ואף גנב חלק מרווחיו. "מעולם לא גנבתי", אומר לוי ומאשים את הבנק המממן - Anglo Irish Bank - שלדעתו לא העניק לו מימון בזמן. הבנק, מצדו, טוען כי לוי לא עמד בתשלומי הריבית על ההלוואה.

לוי עדיין אופטימי

אם לא די בכך, פרויקט אחר שלו גם הוא לא עומד בתנאי ההלוואות שניתנו לו. הפעם מדובר בפרויקט נדל"ן שבעיר צ'לסי שבמסצ'וסטס, הכולל בנייני משרדים ושטחי מסחר המשתרעים על שטח של כ-65 אלף מטרים מעוקבים. לוי רכש את הפרויקט עם שני שותפים, והשלושה הגיעו לחדלות פירעון על הלוואה בנקאית בשווי של 235 מיליון דולר והלוואת מזנין בשווי 30 מיליון דולר שנטלו.

כנשאל לוי על הבעיות שהחברה שבבעלותו נקלעה אליהן, הגיב די באדישות ואמר כי זו "עוברת תהליך של ארגון מחדש". "הוא ידוע כמשקיע נכבד" אומר עליו אזריטה אגרבי, ברוקר שעבד עמו בעבר. "אי אפשר לחזות מה יקרה בשוק", גונן עליו אגרבי.

לוי, מצדו, נותר אופטימי. לכתבת העיתון הוא אמר כי הוא משוכנע שישלים את שני הפרויקטים שהשקיע בהם וישיג את המימון הנדרש.

"גם אם אגיע לתחתית, עם אפס דולרים בכיסי, יש לי מספיק ניסיון בעשיית כסף ללא כסף", התגאה לוי בסוף הראיון.

ובכן, ימים יגידו אם לוי יממש את הצהרתו, וכך או אחרת הוא יצטרך לעבוד קשה לשם כך, כפי שאמר בראיון ל"גלובס": "תמיד ידעתי שאני צריך לעשות הכול בכוחות עצמי".