איתן רכטר בוחן רכישה חוזרת של חלק ממניות נועם לניר בבילון

קרדן טכנולוגיות עשויה לממש את האופציה על מחצית מהמניות שנמכרו ■ קרדן פנתה, בין היתר, לצביקה בארינבוים ולעופר אדלר, מנכ"ל אינקרדימייל, כדי שישתפו עימה פעולה אך נענתה בשלילה

לפני כשלושה שבועות דנו מעל דפי "שוק ההון" של "גלובס" באפשרות שאיש העסקים נועם לניר ייפרד מגרעין השליטה שהוא מוביל בחברת בבילון. עכשיו מסתבר כי חלק מהמוכרים שניאותו לפני כשנתיים למכור לו את השליטה - במה שהתברר כמחיר מציאה - מנסים בימים האחרונים לממש אופציה שניתנה להם על ידי לניר - לקנות חזרה, במחיר כפול, את המניות שמכרו במפתחת תוכנות התרגום.

תזכורת קצרה. לפני כשנתיים, כשלניר (דרך השותפות המוגבלת חנפ"ק) רכש את השליטה בבבילון (33.3%) לפי 3 שקלים למניה, הוא נתן לקבוצת המוכרים - שהורכבה מקבוצת מוניטין עיתונות, ומפורמולה ויז'ן וקרדן טכנולוגיות (שתי האחרונות באמצעות שותפות מוגבלת) - אופציה לרכוש ממנו חזרה עד מחצית מהמניות שנמכרו, לפי מחיר כפול של 6 שקלים. במידה שהאופציה תמומש ולניר ירצה לשמר אחזקתו בבבילון - הוא יחויב לשלם למוכרות 4 שקלים נוספים עבור כל מניה שכלולה בהסכם המימוש.

אופציה זו פוקעת בתאריך 3 בינואר 2010, ול"גלובס" נודע כי קרדן טכנולוגיות, בשליטת קבוצת קרדן ובני שטיינמץ, בודקת את האפשרות לממש את האופציה בדרכים מדרכים שונות.

ראשית, שקל מנכ"ל החברה ומבעלי השליטה בה, איתן רכטר, לרכוש מניות של בבילון במסגרת המסחר השוטף (ולפי מחיר הנמוך ממחיר של 6 שקלים), אך נסוג בו מכוונתו זו. בין לבין, הוא ניסה להציע ללניר להאריך את האופציה בשנה נוספת, אך האחרון סרב.

רכטר לא התייאש. לפני כשלושה שבועות גייס את דוד אסיא, מנכ"ל מג'יק לשעבר וכיום דירקטור בבבילון ובקרדן טכנולוגיות, כדי למצוא גורמים שיסייעו לו לממש את האופציה ויהיו שותפים, פיננסיים ו/או אסטרטגיים, בחברה.

אסיא פנה ללא מעט שמות מוכרים במשק הישראלי, כולל צביקה בארינבוים - שרכש את השליטה בבנק לפיתוח התעשייה - ועופר אדלר, מנכ"ל אינקרדימייל, אך הללו השיבו איש איש בתורו בשלילה, בנימוק כי "אם לניר לא יישאר בחברה אני לא נכנס להשקעה בה".

לפי הידוע, לניר עצמו הבהיר לקרדן טכנולוגיות ולאסיא כי אם יממשו את האופציה וירכשו חלק ממניותיו, הוא איננו מעוניין לשמש כבעל מניות מיעוט ולהסתכן בכניסה למאבקי שליטה. לכן, ישקול בחיוב למכור לה ולשותפותיה את החבילה כולה, וכך לצאת מההשקעה בחברה, עם רווח מכובד של 42 מיליון שקל בקירוב.

בנוסף, מסתבר שהניסיונות של קרדן טכנולוגיות להגדיל אחזקותיה בבבילון עוררו מרבצו שחקן נוסף בחברה, זרוע ההון סיכון של Reed Elsevier, מהמו"לים המובילים בצפון אמריקה ואירופה, שמחזיקה בשיעור של 20.3% מבבילון.

לפי הידוע, Reed Elsevier מרוצה מכניסתו של לניר לחברה, והייתה מעדיפה שהוא ואנשיו ימשיכו להוביל את החברה.כפי הידוע, Reed Elsevier לא ראתה בעין יפה את מהלכיו האחרונים של אסיא (שמונה לדירקטור מטעמה), והיא בוחנת את המשך יחסיה עימו.

ובכן, עד תום האופציה נותר עוד פחות מחודש ימים, ולפי מה שקרה עד עכשיו בין הצדדים, לא נתפלא אם יהיו התפתחויות מעניינות נוספות. בבילון נסחרת לפי מחיר של 5.72 שקל, המשקף שווי חברה של 65 מיליון דולר ותשואה של 91% ללניר ושותפיו.

נועם לניר בחר שלא הגיב לכתבה. איתן רכטר ציין בתגובה כי "קרדן טכנולוגיות עדיין לא קיבלה שום החלטה בנידון".