4 שנות מאסר לבכיר במשרד החינוך לשעבר שהורשע בשוחד ומירמה

דוד טוביאנה היה הממונה על התקציבים במינהל לחינוך התיישבותי במשרד החינוך ובהמשך ראש המועצה האזורית חבל-מודיעין ■ ביהמ"ש: "אין מקרה מובהק יותר מזה כדי לקבוע כי במעשיו של הנאשם דבק קלון"

בית משפט השלום ברמלה גזר 4 שנות מאסר בפועל על דוד טוביאנה, שהיה הממונה על התקציבים במינהל לחינוך התיישבותי במשרד החינוך ובהמשך ראש המועצה האזורית חבל-מודיעין, והורשע בעבירות של קבלת שוחד, מתן שוחד, 8 עבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, 9 עבירות של מירמה והפרת אמונים ועוד. על רעייתו דליה, שהורשעה בקבלת דבר במירמה, נגזרה שנת מאסר על-תנאי.

השופטת זהבה בוסתן קבעה כי "אין מקרה מובהק יותר מזה כדי לקבוע כי במעשיו של הנאשם דבק קלון". זאת, נוכח ריבוי העבירות, התפקידים בהם נשא בזמן ביצוען, אי-הבעת החרטה ואי-הבנת הפסול שבמעשים.

במשך שנים ביצע טוביאנה עבירות שונות כלפי אנשים ומוסדות שונים. לא דובר בדפוס התנהלות קבוע, אך החוט המקשר בין הפרשות בהן הורשע הוא השימוש והניצול שעשה בתפקידיו השונים לרמות ולהונות את הגופים בהם שירת ואת האנשים עימם בא במגע, כדי לעשות לכיסו או לקידומו. ממשרד החינוך הוציא טוביאנה במירמה כ-1.1 מיליון שקל, וממועצת חבל-מודיעין הוציא כ-250 אלף שקל.

מהכרעת הדין עולה כי טוביאנה היה "כל יכול בענייני כספים ותקצוב במינהל החינוך", והודות להערכה הרבה ולאמון הרב להם זכה מאלה שבא איתם במגע, הצליח לבצע את מעשי השחיתות.

נפסק כי "טוביאנה נהג בכספי הציבור כבשלו והוציא מהכספים עליהם היה מופקד, בדרכי רמייה פעם אחר פעם, כספים שישרתו את מטרותיו האישיות".

כך, למשל, הוא דאג כי הוא ורעייתו יקבלו משכורת פיקטיבית מאחד הגופים שמינהל החינוך מתקצב, למרות שלא עבדו עבורו. בחלק מהכספים שהוציא במירמה הוא השתמש לצרכיו, ובחלקם האחר הוא השתמש למימון מערכת הבחירות שלו לראשות המועצה.

כך גם ביקש ממנהלי כפרי נוער לממן לו הוצאות שונות שאינן קשורות לכפר, תוך הבטחה כי הסכום יוחזר להם במסגרת ועדת תמיכה או תקצוב. מנהלי הכספים נענו לבקשתו כדי לא להסתכסך איתו.

"הביטוי 'טוביאנה הבטיח כי הסכום יוחזר לנו'", ציינה השופטת. "נשמע בעדויות שוב ושוב מפי עדים שלא היה קשר ביניהם. טוביאנה פעל תוך מידור בין 'המופעלים' על-ידו, בתחכום ותוך צפיית הנולד, ודאג לא להשאיר 'טביעת אצבע' על מעשיו". (ת"פ 2856-02).