להתעסק במניות הקטנות

כמה חברות טובות שנמצאות ברשימת פורבס ומתחת לראדר המשקיעים הגדולים

אף אחד אינו יכול לנחש בוודאות מי תהיה מיקרוסופט או וולמארט הבאה. יחד עם זאת, רשימת מאתיים החברות הקטנות הטובות ביותר של המגזין "פורבס" היא מקום נהדר לחפש בו חברות איכותיות.

פורבס ליקט את החברות בעלות ההכנסות השנתיות שבין 5 ל-750 מיליון דולרים, הנסחרות באחת מהבורסות שנה לפחות, ודירג אותן לפי הגידול ברווח ובהכנסות, ולפי התשואה על ההון שהציגו בחמש השנים האחרונות.

למעשה מדובר בקריטריונים דומים מאוד לאלה שבהם השתמש פיטר לינץ', גדול מנהלי קרנות ההשקעות מאז ומעולם, שהשיג תשואה שנתית ממוצעת בשיעור 29% לקרן ההשקעות שניהל 13 שנים.

בשנה החולפת רשימה זו ניצחה את מדד ראסל 2000 (שמכיל את 2,000 המניות בעלות שווי שוק קטן) ביותר מ-10%. תוצאה מרשימה לכל הדעות.

החיסרון העיקרי ברשימת פורבס הוא שהיא מגדירה "חברה טובה" בעיקר על בסיס הצמיחה שלה. אף על פי שצמיחה היא דבר נהדר, היא לא הדבר החשוב ביותר עבור המשקיע, מאחר שבמקרים רבים היא כבר מגולמת במחיר המניה.

על מנת להגדיל את הסיכוי לבחור בחברות האיכותיות באמת, אלה שמייצרות ערך למשקיעים וצומחות תחת מעטפת יציבות פיננסית נאותה, יש לבדוק פרמטרים פיננסיים נוספים, כמו תזרים מזומנים חופשי יציב, מאזן חזק עם הרבה מזומנים ומעט חובות, שיעור החזקות גבוה של בעלי עניין, וכדומה. כדאי גם לתת תשומת לב מיוחדת למניות האנונימיות יותר, אלה שעדיין נסתרות מעיניהם של האנליסטים ושל מרבית המשקיעים בוול סטריט. קצת קשה למצוא כאלה מבין החברות הללו, אך לא בלתי אפשרי.

לאחר שעברתי על רוב השמות ברשימה, הנה שלוש חברות, שבנוסף לשיעורי צמיחה גבוהים,עונות על קריטריוני הערך הנוספים. מובן שלא ערכתי ניתוח הערכת שווי מעמיק לאף אחת מהן, ולכן קחו אותן בתור רעיונות ראשוניים שאותם עליכם לבחון בעצמכם.

1. j2 Global Communications) JCOM) - ספקית שירותי תקשורת מתקדמים, כגון משלוח פקס למייל, שמירת הודעות קוליות ושליחתן למייל, ושירותי מענה אוטומטי לשיחות טלפוניות. על אף שזה לא נשמע כמו המצאת הגלגל, לחברה יש אלפי לקוחות ביותר מארבעים מדינות ברחבי הגלובוס. היא מציגה צמיחה שנתית מרשימה, יש לה מאזן מושלם המתבסס על 150 מיליון דולרים של מזומנים ואפס חובות, ותזרים מזומנים חזק במיוחד.

2. InterDigital, Inc.) IDCC) - מפתחת טכנולוגיות אלחוטיות לתעשיית הסלולאר ולמכשירים אלקטרוניים המשתמשים בתקשורת אלחוטית. מעבר למאזן הנקי ולתזרים היציב, החברה גם מקפידה לרכוש בין 7% ל-10% ממניותיה מדי שנה, ולהביא ערך רב יותר למחזיקי המניות שלה.

3. Almost Family) AFAM) - מספקת שירותי אחיות "עד הבית" בעשר מדינות ברחבי ארצות הברית. החברה צומחת בקצב שנתי מדהים של בין 50% ל-60%, בעיקר על-ידי רכישת שירותים של ביקורי בית מקומיים. מאחר שאנשים לא נעשים חולים פחות במיתון (ואולי אפילו יותר), החברה לא נפגעה מהמשבר האחרון, והמשיכה לצמוח. לא זכור לי מתי ראיתי לאחרונה חברה הנסחרת במכפילים כה נמוכים עם צמיחה שכזו.

  • גילוי נאות: הכותב אינו מחזיק באף אחד מניירות הערך המוזכרים. אין לראות בכתבה המלצה לרכישה/מכירה של ניירות ערך ו/או תחליף לייעוץ.
  • לקשר במייל yinon@bursa4u.com