1,000 עסקים קיבלו השנה הלוואות בסך מיליארד שקל

ההלוואות ניתנו ע"י קרנות מימון האשראי לעסקים קטנים ובינוניים הפועלות בערבות המדינה ■ בתעשייה טוענים שקרנות הסיוע הממשלתיות לא מתפקדות, אבל באוצר מציגים נתונים לפיהם כן זכו עסקים רבים בסיוע לא מבוטל

משרד האוצר מפרסם את נתוני קרנות מימון האשראי בערבות מדינה לעסקים קטנים ובינוניים ונתוני הקרן ליצואנים לשנת 2009 (עד לחודש דצמבר - לא כולל). עד כה העניקו קרנות מימון האשראי הלוואות לכ-1,000 חברות בסכום כולל של מיליארד שקל.

בתעשייה מבקרים בחריפות את הקרנות וטוענים שהן נוצרו במתווה שאינו מאפשר לחברות שבאמת נזקקות לסיוע, להגיע אליו. הטענה בתעשייה היא כי מי שזוכות ליהנות מהלוואות הקרנות הללו הן חברות שיכולות להוכיח בקלות כוח החזר, כשלמעשה הקרנות נוצרו כדי לסייע לחברות שמתקשות בגין המשבר, ולכן גם יכולתן להוכיח כוח החזר פחותה. טענה נוספת נגד הקרנות היא שהן מצומצמות רק על שלושה בנקים, מתוכן שניים קטנים (אוצר החייל וברקליס) ורק בנק אחד גדול, בעוד שעל-פי הטענה מכיוון שהבנקים הגדולים מרכזים את רוב התעשייה בארץ כלקוחות, הם אלה שצריכים לתת את ההלוואות כדי להקל בתהליך הבחינה של הפונים.

האוצר מציג נתונים שלפיהם כן ניתנו הלוואות בהיקפים לא מבוטלים. הקרן לעסקים קטנים, הפועלת בבנק אוצר החייל, בבנק הבינלאומי ובבנק מרכנתיל דיסקונט, העמידה ב-2009 הלוואות ל-786 חברות אשר בהן מועסקים כ-12 אלף עובדים, בסכום כולל של 241 מיליון שקל, פי 3 לעומת 2008. העלייה החדה צפויה הייתה בהתחשב בעובדה ש-2009 הייתה שנת משבר.

הקרן לעסקים בינוניים החלה לפעול בסוף פברואר 2009 בהיקף של 1.3 מיליארד שקל, בבנק מרכנתיל דיסקונט, בבנק אוצר החייל ובבנק הפועלים. מתוך הסכום הזה העמידה הקרן עד כה הלוואות ל-262 חברות אשר בהן מועסקים כ-20 אלף עובדים, בסכום כולל של 638 מיליון שקל, מחצית מהיקפה.

הכפלת האשראי

באוצר מוסרים כי הקרן, שהוקמה במסגרת צעדי האוצר לטיפול במשבר האשראי, עתידה לפעול עד סוף 2010 ולכן צופים בחשב הכללי כי תממש את כלל התקציב שהוקצה לה. נזכיר, כי לפני כשבועיים פנה משרד האוצר לוועדת הכספים של הכנסת בבקשה לאשר העמדת ערבות למדינה בהיקף של 60 מיליון שקל לבנק הפועלים, לצורך העמדת אשראי נוסף בהיקף של 300 מיליון שקל במסגרת הקרן, לאחר שהבנק ניצל את כל המכסה שהועמדה לו על ידי המדינה.

הקרן ליצואנים, הפועלת בבנק אוצר החייל ובבנק מרכנתיל דיסקונט, העניקה השנה הלוואות ל-38 חברות אשר בהן מועסקים 1,425 עובדים, בסכום כולל של 43 מיליון שקל.

מהאוצר נמסר, כי החשב הכללי במשרד האוצר, שוקי אורן, רואה בקרנות מימון האשראי בערבות מדינה כלי חשוב ומשמעותי בהמרצת המשק ומתן הסיוע להמשך התאוששותו מהמשבר הגלובלי. לדבריו "בשנת 2009 הקרנות היוו גורם מרכזי במימון החברות אשר נקלעו למצוקה תזרימית בעקבות המשבר ובעזרתן יכלו למנף עצמן חזרה לרווחיות", לטענתו הקרנות אף סייעו לעודד יזמות, ולמרות המשבר שפקד את המשק הוקמו עסקים חדשים רבים.