ההיבריס של רון לובש ואמיר קס

הם הסתובבו בשוק ההון כאומרים: 'בואו ונראה לכם איך עושים דברים כאלה באמת'

יכולות להיות דעות שונות על כמה הצליחו עד כה רון לובש(51) ואמיר קס (47) בהשקעות שביצעה קרן מרקסטון בישראל. אבל ברור כי אישית הם לא הדמויות האהודות ביותר במשק הישראלי, בלשון המעטה.

"הייתה ממש שמחה לאיד כשיצאו הידיעות על הודאת שותפם אליוט ברוידי במתן שוחד", מתאר אדם בקהיליה העסקית, "יש כלפיהם שנאה פתולוגית כמעט. כמעט כל שחקן בשוק ההון שמח, והיו גם כאלה שאמרו: 'זה עשה לי את היום'".

ב-04' הם הופיעו כאן עם סכום אגדי בסך 800 מיליון דולר התחייבות להשקעות מקרנות פנסיה מובילות, ומיד הפכו לסלבס. הם לא רק הדיפו ניחוחות אמריקניים, אלא הקפידו בכל שיחה להדגיש את ההבדלים ביניהם ובין שוכני הביצה המקומית שלחוף הים התיכון.

כשנדרשו מקורביהם מתישהו במהלך הדרך לשאלה מדוע לא מעריכים כאן את פועלם, השיבו: "יש פה בעיית תפיסה רצינית. מרקסטון עובדת על-פי משניות סדורות, שלא קל לתרגם אותן לעברית". לעומת צרות המוחין המקומית, קרנות פנסיה אמריקניות ענקיות דווקא כן מבינות ומאמינות, הוסיפו. היום מתברר שחלק מאמון זה נקנה בשוחד.

"רון ואמיר ייצגו כסף גדול וקל, גיוסים קצרים ומוצלחים ומעוררי קנאה", אומר בכיר בקהילה העסקית. "עכשיו מתברר שהכספים לא לגמרי כשרים, וזה משמח לא מעט אנשים .

כסף גדול וקל

"הם הגיעו ועשו המון יחסי ציבור ורוח, שצרמו קצת, כאילו הם הראשונים שעושים השקעות פריווט אקוויטי בישראל", אומר איש עסקים בכיר. "קנו חברות במחירים מוגזמים, והתגאו בזה. אבל בסופו של דבר בקרן צריך להראות תוצאות. כשמדובר בחברות פרטיות קשה לדעת, אבל לי נדמה שהתוצאות שלהם פחות טובות ממה שהם מספרים. למשל, הם השקיעו בנטפים. גם קרן טנא עשתה כך, אך היא משערכת את ההשקעה בפחות".

אנשי עסקים המכירים אישית את לובש וקס, מתארים אנשים שנעים לשהות בחברתם. "הם אנשים מאוד שונים", אומר אחד מהם, "רון מאוד אמוציונלי, עם אינטליגנציה רגשית גבוהה, רגיש יותר, ואילו אמיר נחשב אגרסיבי יותר, חד-מחשבה וישיר מאוד.

הוא אומר בפנים כל מה שהוא חושב עליך". מבין השניים, לובש הוא זה שנהנה הרבה יותר ממעמדם כסלבס, לא רק שהוא נצפה באירועים רבים, הוא אף חגג את יום הולדתו ה-50 בשלושה אירועים שונים, אחד מהם לשמנא וסלתא של המשק הישראלי. אירוני מעט להבחין שלפחות חלק מאורחיו אז ששים בצרותיו היום.

אנשים שעשו איתם עסקים, דווקא פחות אוהבים אותם. "בעסקים, הם נתפסים כאגרסיביים וקרים מאוד", אומר איש עסקים המכיר אותם, "אצלם, הדברים ייעשו בדרכם או בכלל לא. הם באים מתרבות עסקית אמריקנית קרה וממוקדת, ולא תמיד זה משתלב עם התרבות העסקית הישראלית, שיותר לוקחת בחשבון חברויות".

אולם מה שהכי סימן אותם כחוטאים בחטא היהירות היה הקמת פריזמה. ההכרזה שיקימו בית השקעות בסגנון אמריקני, הכי גדול, הכי נוצץ, עם המשכורות הגבוהות והג'יפים לבכירים, ואירועים בקיסריה עם ריטה, כאילו סימן - בואו נראה לכם, מוסדיים מקומיים, איך עושים דברים כאלה באמת. לא פלא שההתפרקות העלתה חיוכים מדושני עונג על פני המתחרים.

ומה עובר עליהם אישית? "רמת האגרסיביות של התגובות נגדם הפתיעה אותם", אומר איש מתחום ההשקעות, "הבעיה היא ששניהם אנשים שגם בתקופות משבר, לא מראים חולשה. הם אומרים, לא באופיינו ללכת שחוחים ומסכנים, ואז חלק מהאנשים מפרשים זאת כזחיחות וגאוותנות".