סוף לבצורת בהון סיכון - אבל עוד לא קדחת הנפקות

זמן רב המתינו קרנות ההון סיכון וחברות הסטארט-אפ לסיום היובש בהנפקות בוול-סטריט ■ עתה חברות רבות מסומנות כמועמדות להנפיק, אלא שבוול-סטריט הציפייה לקבלן אינה גדולה

נראה שתמה הבצורת החמורה ביותר בהנפקות ציבוריות של חברות טכנולוגיה מזה שלושה עשורים. עתה הרעב של שוק המניות לרוחות חדשות במגזר זה, הופך עשרות חברות היי-טק למועמדות להנפקה.

ההנפקות הציבוריות בשוק הטכנולוגיה כמעט שחדלו מלצאת אל הפועל מאז תחילת 2008, כשרק 50 חברות החלו להיסחר בוול-סטריט בתקופה זו. לשם השוואה, בשנות ה-80 וה-90 הונפקו בדרך-כלל יותר מ-400 חברות מידי שנה.

עבור משקיעי ההון סיכון, אשר מספקים את הכסף המניע את חברות הסטארט-אפ של הסיליקון, נמשכה הבצורת הזו הרבה יותר משנתיים. כבר יותר מעשור שחברות אלו מכניסות למשקיעים פחות כסף בהנפקותיהם מאשר הסכומים שאלו השקיעו בהן.

קרנות הפרייבט אקוויטי, שהעבירו כסף רב לתעשיית הטכנולוגיה בשנים האחרונות, משתמשות במועמדות הרבות להנפקה כדי להשיב את אמון לקוחותיהן בתחום.

ג'ורג' לי, שותף-מנהל בגולדמן זאקס, מייצג אופטימיות זו. לדבריו, "אנו יוצאים מתקופה יבשה. להערכתי, בשנה הקרובה יהיו 50 הנפקות של חברות טכנולוגיה".

אבל, לא כל המועמדות ימצאו את דרכן לבורסה. לדברי סוזן מקורמק ממשרד עורכי הדין מוריסון אנד פורסטר, "אנחנו נשמע הרבה שמות של חברות מועמדות להנפקה, אבל נראה מעט שיונפקו בפועל".

ג'יי ריטר, פרופ' לכלכלה מאוניברסיטת פלורידה, מעריך כי מספר ההנפקות הכולל בארה"ב בשנה הבאה יגיע לכ-160, בדומה לממוצע בשנים 2004-2007, אבל עדיין הרבה פחות מאשר בשנות ה-80 וה-90 של המאה שעברה. "בוול-סטריט אין רעב כל-כך גדול לחברות הטכנולוגיה הקטנות, שבעבר זכו לתשומת לב ציבורית עצומה" מסביר ריטר.

בעקבות זינוק המדד

אבל, גם אם מספר ההנפקות יהיה נמוך מתקרת הציפיות של המשקיעים, אין ספק שבשלו התנאים להתאוששות בשיעור ההנפקות בשוק הטכנולוגיה.

מדד מניות הטכנולוגיה, הנאסד"ק, שזינק ביותר מ-70% מאז נקודת השפל שלו באפריל האחרון, החיה את התיאבון להנפקות של חברות בתעשייה וגרם להפיכת השוק למבוסס על הון פרטי ולא על אשראי בנקאי.

"יש חברות עם הכנסות של מאות מיליוני דולרים, שחיכו עד עכשיו כדי להגיש לרשות ניירות ערך בארה"ב (SEC) מסמכים לקראת הנפקה", אומר פייסל סוהיל, שותף בקרן ההון סיכון CMEA.

עובד באחד מבנקי ההשקעות בעמק הסיליקון אף ציין כי "כל המשרד עסוק בהכנת המסמכים". בחודש שעבר הודיעו 31 חברות לרשות כי בכוונתן להגיש בקשה להנפקה. זו הכמות החודשית הגדולה ביותר מאז תחילת המשבר לפני למעלה משנה.

"שוק הפרייבט אקוויטי התאושש מהר יותר משוק המימון", אומר אחד המשקיעים.

רכישה במקום הנפקה

למרות שניתן לבשר על תום בצורת ההנפקות, משקיעים רבים נוקטים משנה זהירות ומעריכים כי רבות מהחברות המועמדות להנפקה לא יגיעו אל המטרה המיוחלת, אלא יירכשו על-ידי חברות גדולות מהן.

כך, למשל, לאחרונה נקנו שתי חברות שהיו מועמדות בולטות להנפקה. אמזון קנתה את אתר הקמעונות Zappos תמורת 850 מיליון דולר וגוגל קנתה את חברת AdMob, המפעילה רשת פרסום סלולרית, תמורת 750 מיליון דולר.

"Zappos הייתה אמורה להיות ההנפקה הבולטת של 2010", אומר כריס וארלס, מייסד חברת הפרייבט אקוויטי Riverwood.

אינטרנט וקלינטק בראש

ההמולה סביב ההנפקות של מניות הטכנולוגיה מתרכזת בשני תחומים עיקריים: אינטרנט וקלינטק.

השגשוג במדיות החברתיות ובשוק הפרסום באינטרנט מאז תחילת העשור, כמעט שלא בא לידי ביטוי בהנפקות ציבוריות, למעט זו של גוגל ב-2004.

הרשתות החברתיות פייסבוק ולינקדאין נמצאות היום אצל המשקיעים בראש רשימת החברות האטרקטיביות להנפקה, אם כי שתיהן מנסות לשמור על פרופיל נמוך בעניין.

הודות לרווחיותן ולמימון הרחב לו הן זוכות, חברות מסוג זה מעדיפות להמתין בשלב זה ולבחור בעצמן את הרגע בו יירשמו בוול-סטריט, מאשר לקחת את הסיכון ולהישמע לרחשי הציבור.

גם מספר חברות מתחומי האנרגיה והטכנולוגיה הירוקה מוצאות עצמן מועמדות להנפקה בבורסה עוד לפני סוף השנה, אלא שלדברי מקורמק "הביטחון שלהן לגבי הצלחת מהלך כזה נמוך יותר משל חברות האינטרנט".