שתי הידיים של לבייב: ממורנד כבר העבירה לבנקים 670 מ' ש'

(עדכון) - מחזיקי אג"ח ט' טענו בפני אלשיך כי אם לבייב ישלם מחרתיים לבנקים 260 מ' ש' - תהיה בכך העדפת נושים ■ אפריקה מסבירה כי התשלום לבנקים לא שלה אלא של ממורנד הפרטית ■ נציגות מחזיקי האג"ח מדווחת על התארגנות נפרדת של מחזיקי אג"ח כ"ד ו-י"ז

יומיים לפני המועד שבו היה אמור לב לבייב להעביר את תשלום חובותיו לבנקים, נענתה השופטת ורדה אלשיך לבקשת נציגות מחזיקי אג"ח ט' - והוציאה היום (ב') צו במעמד צד אחד האוסר על אפריקה ישראל לשלם לבנקים כ-260 מיליון שקל על חשבון חובה.

אולם, בתגובה לפרסומים על עיכוב תשלומים לבנקים, פרסמה אחה"צ אפריקה ישראל את תגובתה ובה היא מבהירה כי ההקשר שנעשה בין התחייבויותיה לבין התחייבויותיו של בעל השליטה, לבייב, באמצעות חברת ממורנד הפרטית שבבעלותו לבנקים אשר אותן קשרו יחדיו הטוענים, "קבוצת נושים פרטיים" שלטענתם מחזיקים באג"ח ט' - בטעות יסודה.

כפי שהוסכם בין ממורנד לבנקים, ממורנד כבר העבירה לבנקים אתמול סך של 670 מיליון שקל. מכאן שהחלטתה של השופטת אלשיך, אשר קיבלה את את בקשת הטוענים המשתייכים לקבוצת הנושים של אג"ח ט' לבצע הקפאת תשלום של 260 מיליון שקל לבנקים, הינה חסרת משמעות ממשית. "התשלום נשוא הבקשה, מיועד להתבצע על ידי בעל השליטה, ממקורותיו הוא, לפירעון חובותיו של בעל השליטה לבנקים, ולפיכך, אינו נוגע כלל לחברה ובוודאי שאינו עומד בניגוד להתחייבויותיה כלפי מחזיקי אגרות החוב ו/או להוראות הדין".

החברה מבהירה כי כפי שכבר מסרה, "בהתאם להתחייבויותיה על פי הסכם הביניים והסכם העקרונות שנחתמו עם הנציגות המשותפת של מחזיקי אגרות החוב של החברה, החברה (אפריקה ישראל) אינה מבצעת תשלומים לפירעון חובותיה כלפי מי מנושיה הפיננסיים (לרבות בנקים), למעט תשלומי ריבית שוטפים, ובכוונתה להמשיך ולעמוד בהתחייבויות אלו".

בהחלטתה היום ציינה השופטת אלשיך כי בנסיבות המקרה הועלתה תמיהה נוכח ההחלטה להעביר סכומים משמעותיים לנושים מסוג מסוים, ממש ערב הדיון בהסדר הנושים. לדברי אלשיך, אפריקה ישראל - שהצהירה על חדלות פירעון עכשווית כביכול ועל חוסר יכולתה לפרוע את חובותיה למחזיקי האג"ח, בידה האחת - אף משלמת סכומים אחרים בידה האחרת, וזאת כאשר אין זה בטוח כלל ועיקר כי נושים או חלקם אינם עשויים "לזכות" במעמד נדחה, אם יגיעו הדברים לידי חדלות פירעון.

אלשיך הדגישה כי אין עסקינן בתשלומים שוטפים הנדרשים להפעלת החברה, אלא בתשלום אשר כל כולו לכאורה הינו על חשבון נשיית עבר.

השופטת הורתה לאפריקה ישראל ולבנקים להגיב בדחיפות לבקשה בתוך פרק זמן שלא יעלה על 48 שעות, ועד למתן החלטה אחרת קבעה כי התשלום לבנקים יעוכב.

אתמול (א') ביקשו מחזיקי אג"ח ט' מבית המשפט להקדים את הדיון בעניין העברת הכספים של לבייב לבנקים, מ-20 בדצמבר ל-15 בחודש - כלומר מחר (ג').

נציגי אג"ח ט' הזכירו בבקשתם את ההסכם של לבייב עם הבנקים, שבמסגרתו הוא אמור להעביר להם את התשלום להקטנת החוב מולם. מחזיקי הסדרה חוששים כי תשלום כזה יקטין את הסיכויים להגיע להסדר מוסכם על כל הצדדים. לדברי נציגות אג"ח ט', אפריקה ישראל מסרבת לפרוע חוב של לפחות 500 מיליון שקל למחזיקי הסדרה, אשר מועד פירעונה היה ב-10 בנובמבר.

לדברי נציגות אג"ח ט', אפריקה מסרבת לפרוע להם חוב של 500 מיליון שקל, ומאידך בכוונתה לשלם לבנקים כ-260 מיליון שקל ביום רביעי הקרוב.

"גביית הסכומים מבעל השליטה על-ידי הבנקים צפויה להפר את האיזון בין הצדדים, אשר מנהלים משא-ומתן לגיבוש הסדר מוסכם, ולהשפיע באופן מכריע והרסני על הסיכויים להגיע להסכמה", לשון טענת מחזיקי אג"ח ט' לבית המשפט. "התשלום לבנקים לא רק שעלול לסכל את ההסדר אלא גם את יכולתו של בעל השליטה לעמוד בהתחייבויות שלקח, ועצם ביצוע התשלום לבנקים עלול להיחשב כהעדפת נושים".

לאפריקה ישראל חובות לבנקים המסתכמים בכ-500 מיליון שקל. דרך החברה הפרטית שבשליטתו, ממורנד, לבייב חייב כ-2 מיליארד שקל לבנק הפועלים, לבנק לאומי הוא חייב כ-400 מיליון שקל, לדיסקונט 350 מיליון שקל, לבינלאומי 200 מיליון שקל ולמזרחי-טפחות 150 מיליון שקל.

הנציגות מתפרקת?

לאחר שפורסמה החלטתה של השופטת, נציגות מחזיקי האג"ח י'-כ"ד מדווחת לבית המשפט כי החלו ההתפתחויות הבאות: החלה התארגנות נפרדת של מחזיקים מסדרה כ"ד, שלה פירעון של 320 מיליון שקל במהלך 2010; ושל מחזיקים בסדרה י"ז, שלה פירעון של 99 מיליון שקל ב-2010; למינוי נציגות נפרדת שתכליתה לקבל העדפה יחסית לסדרות אלה.

בנוסף התקבלו אצל באי-כוח הנציגות המשותפת הודעה מטעם נאמנים של 3 סדרות נוספות, שחלק מקרן החוב כלפיהן בסך של 277 מיליון שקל אמור להיפרע עד סוף שנת 2010. על-פי ההודעה, גם סדרות אלה ייכנסו לקבלת החלטות דומות, אם וככל שיוחלט על חלוקה לא שוויונית של רכיבי ההסדר בין הסדרות השונות.

בנוסף, התקבלה אצל באי-כוח הנציגות הודעה מנאמן סדרה י"א, שמועד פרעון כל החוב שלה בסך 530 מיליון שקל הוא במארס 2011, כי בכוונתו לפעול לזימון אסיפות מחזיקי אג"ח של הסדרות שהינם משמשים נאמנים שלהם, וזאת על מנת להבטיח כי זכויותיהם לא תפגענה מחלוקה לא שוויונית של התמורות שבהסדר.

ההתפתחות האחרונה עליה הודיעה הנציגות היא כי התקבלה אצל באי-כוח הנציגות הודעה של הנאמן לסדרות ט"ז', י"ג ו-כ"ב, הנפרעות בסכום כולל של 2.395 מיליארד שקל בשנים 2015 עד 2018, כי ככל שיינתן יחס מועדף לסדרות הקצרות - הוא יהיה על חשבון סדרות אלה, ויחייב התארגנות נפרדת שלהן.

לדברי הנציגות, אין ספק כי התפתחויות אלה היו הופכות את ההסדר לקונפליקט רב-צדדי מורכב שאין לו כל הצדקה משפטית עיונית.

על רקע הדברים האלה נפגשו חברי הנציגות וקיבלו דיווח הן בנוגע להתפתחויות המתוארות והשלכותיהן והן בנוגע למגעים שהתנהלו עם נציגות ט'. לאחר דיון בכל אלה הגיעה הנציגות המשותפת למסקנה כי בנסיבות העניין יש להמשיך ולעמוד על עקרון השוויון, לפיו אין כל הבדל בין סדרות האג"ח השונות, ולהבטיח כי חלוקת רכבי ההסדר בין הסדרות השונות תתבצע בהתאם לחלקה היחסי של כל אחת מהסדרות.

בהקשר זה הביעה הנציגות המשותפת את דעתה, כי "חלוקת רכיבי ההסדר באופן שונה (על בסיס מח"מ או כל בסיס אחר) יביא לסיכול ההסדר כולו - וכפועל יוצא מכך לנקיטת הליכי פירוק כנגד החברה".