וול סטריט איבדה כ-0.5% בעקבות מדד ה-PPI הגבוה

גלובס tv ג'נרל אלקטריק צופה כי הכנסותיה ורווחיה לא ישתנו ב-2010 ■ בסט ביי נפלה ב-8.4% לאחר פרסום דו"חות ■ מדד המחירים ליצרן זינק ב-1.8% הצפי היה ל-0.8% ■ וולס פארגו גייסה 10.65 מיליארד ד'

יום לאחר שסגרו המדדים המובילים בארה"ב ברמת שיא של 14 חודשים חתמו הערב המדדים המובילים בוול סטריט בירידה של כ-0.5%, הירידות איפיינו את מרבית שעות המסחר לאחר שפורסם מדד המחירים ליצרן שזינק ב-1.8% לעומת צפי כי יעלה ב-0.8%, ונתונים נוספים שהעיבו על השוק. בשוק ממתינים להחלטת הריבית שתפורסם מחר, היום החלה פגישתה האחרונה לשנה זו של ועדת השוק הפתוח בפדרל ריזרב, שצפויה להותיר את הריבית על כנה, בשיעור של 0%-0.25% ובכך תסתכם שנה של ריבית אפסית בארה"ב.

ג'נרל אלקטריק שפרסמה תחזית ל-2010 לפיה הכנסותיה ורווחיה ישארו ללא שינוי בשנה הבאה, החריפה את מגמת הירידות לקראת סיום המסחר. עוד הושפע המסחר מהנפקת הענק שביצע הערב בנק וולס פארגו ועתיד לבצע מחר סיטיגרופ, במטרה לגייס הון שיוחזר לממשל. בעיצומה של עונת החגים בלטה הערב בסט ביי שפרסמה דו"חות לרבעון השלישי אשר העלו את החשש כי מרווחי הרוווח ירדו ברבעון הבא על רקע מכירות של מוצרים בעלי רווחיות נמוכה בעונת החגים הנוכחית.

השוק הושפע גם מהודעתה של סוכנות דירוג האשראי מודי'ס כי דירוג האשראי לארה"ב ובריטניה עלול לרדת ב-2011. בהודעת הסוכנות נאמר: "קרוב לוודאי ששנת 2010 תהיה שנה תנודתית מאד בשוק האג"ח הממשלתיות. הסיכון באפיקים האלה הולך וגדל". עם זאת ציינה הסוכנות כי בטווח הקרוב אין סכנה לדירוג האשראי של ארה"ב ובריטניה. שוקי העולם מוסיפים להטריד את המשקיעים על רקע משבר החוב ביוון שם אמר היום ראש הממשלה כי "המדינה עלולה לטבוע בחובות", הורדת הדירוג לספרד ואתמול גם הורדת הדירוג למכסיקו.

הצעות בקונגרס לקצץ את כנפיו של הפדרל ריזרב ולכפות עליו פיקוח הדוק יותר עשויות לגרום לברננקי לחשוב פעמיים לפני שיעלה את הריבית בשנה הבאה, לפחות כל עוד שיעור האבטלה ייוותר גבוה. הפגישה היום ומחר תתקיים בצל הצעות אלו, המציעות לערוך ביקורת על החלטותיו המוניטריות של הבנק המרכזי, לקחת ממנו את הסמכות לפיקוח על הבנקים ולתת לפוליטיקאים תפקיד בבחירת נשיאי ה'פד' האיזוריים.

"חברי הקונגרס משתמשים בכלים שעומדים לרשותם ומנסים דרך חקיקה להגביל את כוחו של ה'פד' או לדבריהם, להכפיף אותו לבחינה מחדש. הם למעשה אומרים לברננקי משהו כמו: 'אין לנו בעיה שתעלה את הריבית, מבינים אותך לגמרי, רק שאח"כ נצטרך להרוג אותך (פוליטית), תעשה מה שאתה חושב. זכותך", כותב היום אמיר כהנוביץ מכלל פיננסים.

זמן לטפל באבטלה הגואה

סיטיגרופ ו-וולס פארגו הודיעו אתמול שיחזירו את כספי החילוץ שקיבלו מהממשל, ונראה כי מערכת הבנקאות האמריקנית יצאה מטיפול נמרץ, אך היא עדיין אינה בריאה לחלוטין. האוצר האמריקני עומד לקבל מסיטיגרופ 20 מיליארד דולר ואילו וולס פארגו מתכנן להשיב את כל 25 המיליארדים שמשלמי המסים השקיעו בו בשנה שעברה - מה שהופך אותו לבנק האמריקני הגדול האחרון שיוצא מתוכנית ה-TARP. לשם השבת הכספים דיווח היום הבנק כי הנפיק מניות במחיר של 25 דולר למניה ובגינן גייס 10.65 מיליארד דולר, חלק ניכר מהסכום אותו מתכוון הבנק להשיב לממשל. סיטי כניראה יגייס 20 מיליארד דולר מחר.

שר האוצר, טים גייתנר, והנשיא ברק אובמה אמרו שתכנית החילוץ הפיננסי, בהיקף 700 מיליארד דולר, מנעה משבר כלכלי חמור אף יותר ובסופו של דבר, תעלה למשלמי המיסים 140 מיליארד דולר בלבד. אולם, אין זה סביר שעובדה זו תשכך את חרדותיו של הציבור לנוכח שיעור אבטלה שמתקרב לשיא של 26 שנים. לפי סקר של "בלומברג", 8 מכל 10 אמריקנים רואים אבטלה כאיום הגדול ביותר. "אז וול סטריט מתוקנת, אך תוכנית ה-TARP לא תתקן שיוער אבטלה של 10%. מנקודת מבטם של אמריקנים מהיישוב, גייתנר הוא שר האוצר של האליטות ולא של הכלכלה", אמר ביל בראון, פרופ' אורח מביה"ס למשפטים דיוק שבצפון קרוליינה.

זינוק מפתיע במדד המחירים ליצרן

מדד המחירים ליצרן לחודש נובמבר פורסם ב-15:30, שעוננו, והצביע על זינוק של 1.8% לעומת צפי כי תירשם עלייה של 0.8% בלבד. נציין כי בחודש הקודם הסתכמה עליית המדד ב-0.3%. מדד הליבה גם הוא זינק גבוה בהרבה מהצפי, עלה ב-0.5% לעומת צפי ל-0.2% זאת, לעומת קיטון של 0.1% בחודש הקודם. לכשלושה רבעים מהעלייה במדד נובעת מעליית מחירי הדלק.

במקביל, פורסם מדד האמפייר סטייט לפעילות יצרנית באזור ניו-יורק לחודש דצמבר, שעלה ב-2.55 נקודות בלבד לעומת צפי כי המדד יעלה ב-24 נקודות. נציין כי זהו קצב ההתרחבות הנמוך ביותר שנרשם בארה"ב מזה 5 חודשים. קריאה מעל לאפס, משקפת התרחבות בפעילות הכלכלית, אך נראה כי זו התמתנה באופן חד בהרבה מהצפי ועלולה לבוא לידי ביטוי בחודשים הקרובים בכך שהייצרנים יקטינו את הספקתם לשוק והצמיחה הכלכלית תיבלם.

ב-16:15 פורסם כי התפוקה התעשייתית לחודש נובמבר עלתה ב-0.8% לעומת צפי כי תעלה ב-0.5%. זוהי העלייה החדה ביותר שנרשמת מזה שלושה חודשים על רקע העלייה במכירות ברחבי העולם וירידת רמות המלאי במחסני הייצרניות השונות.

אבוט רוכשת את סטארלימס ב-123 מיליון דולר

רשת בסט ביי דיווחה היום ברבעון השלילשי שהסתיים ב-28 בנובמבר כי מכירותיה עלו ב-5% ל-12.02 מיליארד דולר. רווחי החברה זינקו ל-227 מיליון דולר או 53 סנט למניה לומת 52 מיליון דולר או 13 סנט ברבעון המקביל אשתקד, אז דיווחה החברה על הוצאות חד פעמיות בסך 22 סנט. הצפי היה לרווח של 43 סנט למניה. נציין כי אמנם תוצאות החברה היו טובות מהצפי אך המניה נופלת לאחר שהתברר כי רוב המכירות מהם נהנתה החברה בתחילת עונת החגים היו של מחשבים ניידים זולים יחסית ומוצרי אלקטרוניקה בעלי רווחיות שולית נמוכה, מה שצפוי להוביל לירידה בשולי הרווח הגולמי ברבעון הרביעי.

קונגלמורט הענק, ג'נרל אלקטריק פרסם הערב את תחזיתו לשנת 2010 ממנה עולה כי הכנסות ורווחי הקבוצה ישארו ללא שינוי ממשי בשנה הקרובה. ג'ף אימלט, מנכ"ל החברה אמר כי "אם אנו מסתכלים על הזמן הקרוב, נצטרך להשקיע השקעה אורגנית על מנת להניע את הצמיחה". עם זאת ציין המנכ"ל "הכנו את החברה לצמיחה יציבה ברווח וצמיחה בתזרים המזומנים בעתיד". לאחר פרסום התחזית החריפה מגמת הירידות בשוק.

לאחר הנעילה, אדובי סיסטמס צפויה להציג רווח של 37 סנט למניה ברבעון הרביעי, אל מול 60 סנט למניה ברבעון המקביל.

בנק וולס פארגו , השואף להחזיר את כספי ה-TARP (התוכנית להצלת מוסדות פיננסים מקרטעים), הודיע על מכירת מניות בהיקף 10.4 מיליארד דולר כדי לשלם את ההלוואה שהעניק לו הממשל האמריקני. בכוונתו של וולס פארגו להחזיר את כל כספי ה-TARP שקיבל שמגיעים לסכום של 25 מיליארד דולר, הבנק גייס בהנפקה כ-10.65 מיליארד דולר, כשהציע למכירה 426 מיליון ממניותיו.

אמש לאחר נעילת המסחר, דיווחה ענקית המוצרים הרפואיים אבוט כי הסכימה לרכוש את סטארלימס הישראלית, המפתחת ציוד מחשוב וניהול מידע למעבדות, תמורת 123 מיליון דולר. בתגובה, זינקה מניית סטארלימס בכ-43% במסחר המאוחר.

וריפון דיווחה אמש לאחר נעילת המסחר, כי הכנסותיה הרבעוניות עמדו על 217.8 מיליון דולר, ירידה של כ-11% לעומת הרבעון המקביל. שולי הרווח הגולמי של החברה הסתכמו ב-34.8% לעומת שולי רווח גולמי של 30.2% ברבעון המקביל. בשורה התחתונה, הרוויחה החברה ברבעון 3.7 מיליון דולר או 4 סנט למניה לעומת הפסד נקי של 366.7 מיליון דולר או 4.35 דולר למניה ברבעון המקביל.

רשות המזון והתרופות האמריקנית, ה-FDA אישרה אמש כי השינויים במידע הרשום (Prescribing information) שהגישה טבע לאישור בתרופת האזילקט מפחיתים את המגבלות שהוטלו על החולים בגין השימוש בתרופה על השימוש תרופות שונות ובאכילת מזונות ומשקאות שונים. האישור החדש משקף את הירידה בחשש לשימוש באזילקט בשילוב עם תרופות אחרות מסויימות, ביניהן גם תרופות רבות הנמכרות ללא מירשם ומיועדות לטיפול בשיעול וצינון.

[לארביטראז][לטבלת ישראליות בעולם]