נציג דן דוד: "באתי לפתח את לידר ולבצע אפסייד למשקיעים"

מחזיקי אג"ח בלידר טוענים כי "הסדר החוב בלתי ראוי ומקפח" ■ בנק המזרחי קיזז פיקדון של 5.8 מיליון שקל כנגד חוב של החברה

צחי אפלויג, המייצג את דן דוד - שאמור לרכוש את השליטה בלידר השקעות - אמר היום באסיפת אג"ח סוערת, כי יהיו שינויים במבנה הארגוני של החברה, אך הוא מקווה שדני ברק, מנכ"ל חברת הבת, לידר שוקי הון, יישאר בתפקידו. ברק התמודד מול דוד על השליטה בלידר השקעות.

"לא באתי לפרק את לידר אלא לפתח אותה ולבצע אפסייד למשקיעים", אמר אפלויג באסיפת האג"ח. בסוף האסיפה הוחלט שלא לבצע הצבעה בכתב על הסדר החוב. זאת, עקב התנגדותו של עו"ד גיא גיסין, שמייצג קבוצה של מחזיקי אג"ח, ואף מוכר כמי שמייצג את מחזיקי אג"ח ט' באפריקה ישראל. גיסין ביקש זמן נוסף כדי שמחזיקי האג"ח יגבשו את החלטתם. את כלל מחזיקי האג"ח מייצג משרד קליר בנימיני.

עו"ד איה יופה, המייצגת את החברה, הציגה באסיפה את ההסדר, והוא התקבל באור חיובי, אך למחזיקי האג"ח שתי בקשות לתיקון. ראשית, שהאג"ח להמרה יהיו צמודות מדד, וכן שתישאר להם הזכות לתבוע בעתיד את הנהלת החברה ובעלי השליטה.

בשבוע שעבר חתמו לידר ונציגות מחזיקי האג"ח על מתווה הסדר חוב, שיסלול את דרכו של דוד לשליטה בחברה מקבוצת שרם פודים, שנקלעה לקשיים. אך להסדר עדיין נדרש אישור בנק לאומי, לו חייבת החברה כ-130 מיליון שקל, וכן נדרש אישורם של מחזיקי האג"ח, שככל הנראה יחליטו להעמיד את אישור ההסדר להצבעה. תוצאות ההצבעה יתקבלו בימים הקרובים.

אתמול נשלח לחברה מכתב מטעם מחזיקי אג"ח, המיוצגים על ידי עו"ד גיסין. במכתב הם טוענים כי "הסדר החוב המוצע הוא בלתי ראוי, ומקפח את זכויות מחזיקי האג"ח, לרבות בשל הפחתת סכום החוב למחזיקי האג"ח באופן משמעותי, שיפור שלא כדין של מצב נושים אחרים של החברה, הותרת נתח מהותי בידי בעלי השליטה הנוכחיים, ו-ויתור כפוי על טענות כנגד בעלי השליטה ונושאי המשרה בחברה".

מזרחי טפחות מתחיל לפעול

למחזיקי האג"ח ייקח עוד זמן רב עד שיזכו לראות את כספם בחזרה, אך מי שסבלנותו פגה ויש בידו כוח, כבר מתחיל לפעול. הכוונה לבנק מזרחי-טפחות, שקיזז פיקדון של 5.8 מיליון שקל כנגד חובה של לידר, שהיקפו נותר כעת על 4.3 מיליון שקל. החברה התנגדה לביצוע הקיזוז, והיא דורשת את השבת המצב לקדמותו ואת שחרור הפיקדון.

ללידר יש חוב של 210 מיליון שקל למחזיקי האג"ח, הנסחרת בתשואת "זבל" של 132%, לאחר שנקלעה למשבר המונע ממנה לשלם את חובותיה בזמן, בעקבות השקעות כושלות בייזום נדל"ן במזרח-אירופה.

את תשעת החודשים הראשונים של השנה סיימה לידר השקעות בהפסד של 145 מיליון שקל, בהמשך להפסד כבד של 166 מיליון שקל ב-2008. לדוחות החברה והחברות הבנות פולאר תקשורת ולידר נדל"ן, צורפה הערת "עסק חי" של רואי החשבון.

על פי מתווה ההסדר, יזרים דן דוד כ-60 מיליון שקל לחברה, ויקבל 50.1% ממניותיה ואג"ח בהיקף של 25 מיליון שקל ערך נקוב. מחזיקי האג"ח יקבלו 16% ממניות החברה, ובנק לאומי יקבל 10%. שרם פודים גרופ תרד לאחזקה של 15%.

עיקרי ההסדר

58 מיליון שקל מתוך ה-60 מיליון שיזרים דוד יחולקו במזומן לנושים. הנושים הלא מובטחים בלידר הם: מחזיקי האג"ח, בנק מזרחי-טפחות (10 מיליון שקל) ורז שטיינמץ (15 מיליון שקל). בנק לאומי, נושה מובטח חלקית, יקבל במזומן 7.5 מיליון שקל, ויתרת החוב כלפיו תחולק ברובה לשלוש הלוואות שוות לתקופה של 10 שנים. הבנק יקבל גם 50% מרווחים עתידיים שיתקבלו מחברת הבת לידר נדל"ן, עד ל-17 מיליון שקל לכל היותר.

בנוסף, לידר השקעות תנפיק אג"ח בהיקף של 125 מיליון שקל, כאשר 55 מיליון שקל יהיו אג"ח סחירות שאינן ניתנות להמרה בריבית של 3.75% לשנה עם שעבוד מניות החברה הבת לידר שוקי הון, ועוד 70 מיליון שקל באג"ח סחירות הניתנות להמרה ונושאות ריבית שנתית של 3.5%.

בעלי השליטה הנוכחיים בלידר, הצמד שרם-פודים, זכה אמש לקורטוב של סיפוק: רכישתה של חברת הביומד אופטונול (Optonol) על ידי אלקון האמריקאית תמורת 150 מיליון דולר, תיצור לקבוצת שרם פודים רווח של 13.3 מיליון שקל בגין אחזקה קטנה במניות הנרכשת.