קבוצות הרכישה מגיעות למכוניות: המטרה - הנחות ותנאים מועדפים ברכישת רכב פרטי במקום רכב ליסינג

קבוצת הרכישה החדשה באה לתת מענה להתייקרות שווי השימוש ■ מארגניה טוענים כי העסקה כדאית לנוסעים 30,000 ק"מ בשנה ומטה, והכדאיות עולה ככל שהקילומטרז' השנתי נמוך יותר ■ החיסכון: עד 10,000 שקל בשנה ■ וגם: כמה יעלה לשכור רכב חברה בהשוואה לרכב פרטי חדש?

הסיבה לכך שמאות אלפי מכוניות ליסינג שטפו בשנים האחרונות את כבישי הארץ היתה אחת: כדאיות כלכלית גם לעובד וגם למעסיק.

אלא שלפי תקנות המיסוי החדשות הכוללות את העלאת שווי השימוש, עליית מחירי הליסינג התפעולי ועליית מחירי הדלק, הכדאיות באחזקת רכב חברה עשויה להפוך כבר בשבועות הקרובים במקרים רבים ללא כדאית - לשני הצדדים.

הערכות בשוק הרכב מדברות על כך שהעלאת שווי השימוש ברכב חברה והמעבר לחישוב השווי בשיטה הלינארית החל מתחילת 2010 עשויים להיות הקש האחרון, שיגרום לאלפי שכירים לנטוש את רכב החברה ולעבור לרכב פרטי.

מתוך המציאות הזו נולדה יוזמה חדשה, GROOOP - קבוצת רכישת רכב למחזיקי רכב חברה (www.grooop.co.il). הקבוצה הוקמה במטרה לאסוף מספר גדול של אנשים שיקבלו הצעות לרכישת כלי רכב ויזכו לתנאים דומים לאלה שהורגלו אליהם עד כה כשהחזיקו רכב חברה.

"באמצעות כוח הקנייה נאפשר למחזיקי רכב חברה לעבור לרכב פרטי חדש, לחסוך הרבה מאוד כסף בכל שנה, ויחד עם זאת - לשמור על חלק ניכר מהנוחות שאליה התרגל כשהחזיק רכב חברה", אומר דובי נויבירט, ממייסדי הקבוצה.

נויבירט גורס כי רבים נצמדים לרכב חברה מפני מה שהם מכנים "כאב הראש" באחזקת רכב פרטי, אלא שלדעתו החשש נובע לרוב מזיכרונות העבר. "ההשוואה הנכונה צריכה להיעשות למול רכב חדש, אמין ותחת אחריות, ולא למול רכב ישן המצריך ביקורים רבים במוסך. כשעושים את ההשוואה בצורה כזו מגלים כי היתרונות באחזקת רכב חברה אינם כה משמעותיים. אנחנו רוצים לעורר מודעות. לגרום לאנשים להבין שהם יכולים לחסוך למעלה מ-30,000 שקל במהלך תקופת ליסינג של 3 שנים. אם לוקחים בחשבון תקופת קריירה שלמה, מדובר כבר במאות אלפי שקלים".

במסגרת העסקה לרכישת כלי הרכב עבור חברי הקבוצה מתכוונים מנהלי הקבוצה לפעול גם להשגת הנחה משמעותית במחיר הרכב, הלוואות לרכישת רכב בתנאים מצוינים, הלוואות באמצעות בנקים, טיפולים תקופתיים בתנאים ייחודיים, שירות איסוף והחזרת הרכב ממרכז השירות, ביטוחים בתנאים אטרקטיביים, הסדר תדלוק מוזל והנחות באבזור.

אין ירידת ערך במכירה

נוסף לחיסכון המשמעותי, יש ברכישת רכב פרטי יתרונות נוספים: חופשיות בבחירת דגם הרכב, הצבע, רמת האבזור ותוספות שונות. יתרון חשוב במיוחד הוא שאפשר להשאיל את הרכב למי שרוצים ולא רק לבן-הזוג (או קרוב משפחה מדרגה ראשונה).

נויבירט: "עסקת ליסינג מחייבת לרוב למשך 3 שנים. לפיכך, עובד הבוחר השנה ברכב חברה צריך לקחת בחשבון את העלייה הגדולה בשווי השימוש המתוכננת לשנה הבאה, ואת העובדה שלא יוכל לבטל את עסקת הליסינג ללא קנס יציאה. מנגד, מעסיקים שלא יחתימו את העובד על התחייבות לאחזקת הרכב למשך כל תקופת הליסינג, יחשפו עצמם בשנה הבאה למקרה של החזרת רכבים רבים ותשלום קנסות בגין ביטול עסקאות".

ומה בנוגע למכירת הרכב כמשומש? בשונה ממכירת רכב ליסינג, בה נהוג להפחית משווי הרכב על-פי המחירון כ-20% - כאן, מציין נויבירט, לא תהיה ירידה בערך הרכב: " קבוצת הרכישה שלנו מיועדת מראש לנהגים אשר נוסעים לא יותר מכ-25,000 ק"מ בשנה. רכב מיד ראשונה פרטית, עם קילומטרז' ממוצע, בדרך-כלל ייחטף מהר מאוד. חשוב לזכור כי מכירת הרכב לאחר יותר מ-3 שנים עושה את הבחירה ברכב הפרטי לכדאית עוד יותר".

החברות ללא תשלום

מהבדיקות שערכו נויבירט וחבריו עולה כי לעובד המחזיק רכב חברה ברמה 2 (שמחירו כחדש כ-115,000 שקל), הנוסע פחות מ-25,000 ק"מ בשנה, כדאי מאוד במרבית המקרים לעבור לרכב פרטי.

במקרה של קילומטרז' שנתי גבוה מ-25,000 ק"מ בשנה, יש לבחון את הכדאיות לעומק, תוך התייחסות למרכיבים הרבים הכוללים את מדרגת המס של העובד, גובה התוספת לשכר במקרה של החזרת הרכב, ירידת הערך הצפויה לרכב, עלויות המימון ועוד.

אלא שחישוב הכדאיות סבוך וכולל מרכיבים חשבונאיים רבים, עובדה ההופכת אותו לכמעט בלתי אפשרי לאדם מהשורה. על מנת להקל את החישוב, באתר האינטרנט של הקבוצה מובאים מחשבונים ודוגמאות לסיוע בחישוב כדאיות רכב חברה למול רכב פרטי, תוך התייחסות לכל המרכיבים האישיים.

ההצטרפות לקבוצה אינה מחייבת ואינה כרוכה בתשלום. "למעשה, אין בכוונתנו לגבות כסף מחברי הקבוצה בשום שלב. בכוונתנו לייצר הכנסות משיתופי-הפעולה עם נותני השירותים השונים. אנחנו שואפים להציע לחברי הקבוצה גם רכבים היברידיים, ולכשיושקו - גם רכבים חשמליים. כך נצליח לגעת גם בנקודה הירוקה ולעזור גם לסביבה", אומר נויבירט.

"שווי שימוש הוא תוספת כספית לשכר המבטאת את ערך הרכב הצמוד במונחי הכנסה, כאשר סכום זה מתווסף לשכר ברוטו ומגדיל למעשה את התשלום החייב במס", מסבירים עו"ד בני קליפי, שותף ומנהל מחלקת המס, ועו"ד ורו"ח ליאת נויבירט, מנהלת תחום מסים עקיפים במשרד שיבולת ושות'.

"עד לסוף השנה מחושב שווי השימוש על-פי שיטת קבוצות המחיר, לפיה מסווג כל רכב לאחת משבע קבוצות מיסוי. הקבוצה הנפוצה ביותר בציי הרכב היא קבוצה 2 (בה נכללים כלי רכב דוגמת טויוטה קורולה, פורד פוקוס ומזדה 3), אשר שווי השימוש בגינה עומד כיום על 1,860 שקל. בשנת 2010 יעמוד על כ-2,330 שקל, וב-2011 על כ-2,720 שקל.

כך לדוגמה: אדם שמרוויח 15,000 שקל ברוטו ומחזיק ברכב צמוד מקבוצה 2 - ישלם מס על משכורתו בשנת 2009 כאילו הרוויח 16,860 שקל (15,000 1,860 שקל). שווי השימוש לרכבים שיירכשו החל מינואר 2010 יחושב על-פי השיטה הלינארית, כאחוז ממחיר הרכישה של הרכב.

בהתאם לסיכום עם ועדת הכספים, שיעורי שווי השימוש החודשיים שנקבעו לשנת 2010 הם 2.04% לרכב שמחירו עד 130,000 שקל ו-2.48% לרכב שמחירו מעל 130,000 שקל. שיעור שווי השימוש ב-2011 יעמוד על 2.5% ממחיר הרכב. עוד סוכם כי בכל מקרה, שיעור השווי לא יעלה על 2.6% ולא יפחת מ-2.43%.

33