מדבר ושר

בלי גב של חברת תקליטים גדולה, בהשקעה פרטית זהירה - אריק סיני מפציע שוב לפלייליסט הישראלי. בראיון ל"גלובס", הוא מדבר על רצונו להתפרנס בשקט ועל דרכו ב"ישראל ביתנו"

"אם ארקדי דוכין לא היה מתקשר אליי ואומר: 'יש לי לחן שיתאים לך', ולא היה דוחף אותי לחפש כותב טקסטים ולהיכנס לאולפן, סביר שזה היה לוקח הרבה יותר זמן", אומר אריק סיני על "אהבתי האסורה", הסינגל החדש והיפהפה שלו המתנגן בימים אלה ברדיו ובו חתום דוכין על הלחן למילים של זיו רובינשטיין.

מדובר בשיר ראשון של סיני מאז "נאהב עד שנמות", אלבום האולפן המקורי האחרון שלו שאותו הפיק מוזיקלית אסף אמדורסקי. גם הוא יצא בשעתו אחרי פסק זמן ממושך במיוחד ממי שהיה אחד הזמרים המצליחים ביותר בישראל בתחילת שנות ה-80'.

מאז הספיק אריק סיני לשקוע בחובות כבדים, לעזוב את הארץ לכמה שנים לטובת ארצות-הברית, לחזור לפעילות מקומית בהקלטות ובהופעות, ולהשיק בין השאר מופע הוקרה לשיריו לאונרד כהן. עדיין, מתברר, כשזה מגיע ליצירת חומרים חדשים ההגדרה "עמוק ואיטי" תואמת לא רק את מיתרי קולו.

אריק סיני, זמר / צלם יחצ
"הייתי במשך שנים רבות במחנה השמאל". סיני

מופיע בעיקר עם השירים הישנים

"אני עצלן", מודה סיני. "שלמה ארצי אמר לי את זה לא פעם. הוא היה אומר: 'תקום בבוקר, קח את הגיטרה ותתחיל לכתוב שירים', אבל אצלי זה לא עובד ככה. יש לי הקצב שלי, ואני לא יכול ולא רוצה לזרז את עצמי. אני גם צריך לאסוף חומרים, כי אני לא כותב בעצמי וכל הניסיונות לעשות את זה בעבר לא היו לשביעות רצוני.

"להופיע בכל הארץ עם שירים מוכרים, להתפרנס בשקט, זה מתאים לי. להוציא שיר חדש זה להיחשף להמון ביקורת. אז נכון, זמרים אומרים: 'אני לא קורא ביקורות', אבל זו שטות מוחלטת. כולם קוראים, ואם הביקורת רעה נעלבים, ולפעמים זה עובר אחרי יום ולפעמים זה נשאר חודש".

*אז למה להישאר במקצוע הזה אם כל-כך קשה?

"שאלה מצוינת. הרבה פעמים התלבטתי בסוגיה הזו בדיוק. אי אפשר, זה חיידק".

*"אהבתי האסורה" מזכיר מאד את הפטרון הרוחני שלך, לאונרד כהן. נראה שמצאת את הנישה המוזיקלית ההולמת אותך ביותר.

"אני מרגיש שהשילוב של שירה ודיבור יושב עליי נכון. את המופע של שירי לאונרד כהן הורדנו לא מזמן. הגענו ל-70 הופעות בכל הארץ, שזה המון להפקה יקרה עם שבעה נגנים שפתחה קופות. אני מופיע עכשיו בעיקר עם השירים הישנים שלי, במקביל לעבודה על האלבום החדש, אבל לא ממהר להתחייב לתאריך יעד שבו הוא ייצא.

"יש כבר שירים חדשים מוקלטים בנוסף ל'אהבתי האסורה', ואני מתכונן להגיע לאלבום שלם כי אני OLD SCHOOL. לא מאמין בסינגלים ורוצה את כל החבילה. מצד שני, זו השקעה לא פשוטה. בפעם הראשונה, אחרי יותר מ-30 שנות קריירה, אין מאחוריי גב של חברת תקליטים גדולה. אני עושה הכול בעצמי, בהשקעה פרטית, ולמרות שבחרתי בדרך הזו היא ממש לא פשוטה".

אריק סיני זכה בחודשים האחרונים לכותרות לא רק בזכות פעילותו המוזיקלית. החלטתו לשתף פעולה עם מפלגת "ישראל ביתנו" של אביגדור ליברמן, שבה הוא רשום כחבר, הרימה לא מעט גבות בקהילת האמנים. לא מעט בזכות העובדה שסיני לא הרבה במהלך השנים להביע דעות פוליטיות, והוא עצמו מודה שהגיע בכלל מהצד השמאלי של השיח הציבורי.

אזרח שרוצה לסייע

"אכן הייתי במשך שנים רבות במחנה השמאל", מאשר סיני. "הגעתי לחוג בית שבו הרצה אביגדור ליברמן, האזנתי לאיש ודעותיו, ופתאום קלטתי שהשקפת עולמי השתנתה מהקצה אל הקצה והדברים שהוא אומר גורמים לי להזדהות הרבה יותר. הצעתי לו את שירותי כפרזנטור, אני פעיל במפלגה, אבל אין לי כוונה כרגע לבקש מקום ריאלי ברשימת 'ישראל ביתנו' לכנסת. אני לא מעוניין בפעילות פוליטית ברמות שיגזלו ממני את הזמן שאני צריך ליצירה מוזיקלית. אם זה ישתנה, אני ואביגדור נקבל החלטה משותפת ונעשה משהו בנדון".

*כאשר אריאל זילבר החליט לאמץ דעות ימניות קיצוניות, הקריירה שלו ניזוקה קשות. אתה חושש מגורל דומה?

"לא, כי עם כל אהבתי והערכתי לאריאל, שהוא מוזיקאי גדול בעיני, הוא עשה שטויות והגיע לו ללמוד לקח בדרך הקשה. הבעיה שלו הייתה לא בשינוי דעה לגיטימי, אלא בדרך שבה אמר את הדברים שהייתה, לעניות דעתי, לא רגישה ופגעה בציבור רחב ברמות שלא היו בכלל פוליטיות. בתוספת העובדה שהוא בדיוק עבר תהליך חזרה בתשובה, האפקט הכללי היה תימהוני ומקומם. לי אין כוונה ללכת למקומות האלה. במקרה 'ישראל ביתנו' אני פשוט אזרח אכפתי שרוצה לסייע".