כלכלני ברקליס קפיטל: "לכל הדברים הטובים יש סוף"

ממליצים על לונג על הדולר, הסוכר והתירס, תיק אג"ח איכותיות מהשווקים המתעוררים, לקנות מניות תעשייה, טכנולוגיה, חומרי גלם ואנרגיה, ולהימנע מהסקטורים המחזוריים בארה"ב

לכל הדברים הטובים יש סוף. וכך גם יקרה לסביבה האוהדת באופן בלתי רגיל של השווקים הפיננסים, ככל הנראה כבר במחצית הראשונה של 2010", כותבים כלכלני בית ההשקעות ברקליס קפיטל, בסיכום 2009 ובתחזיות שלהם ל-2010 - משפט שבהחלט צריך להשאיר את הקוראים דרוכים.

בברקליס קפיטל נוקטים בקו שמרני, אך זה נולד דווקא מתחזית לנתונים מאקרו כלכליים טובים מהצפוי, בעיקר בארה"ב. הם מעריכים כי הצמיחה בכלכלה האמריקנית תהיה גבוהה בהרבה מתחזיות השוק, ותעמוד על קצב שנתי של 4%-5% בשני הרבעונים הקרובים. דווקא נתון מעודד זה, ביחד עם ציפייה להתאוששות מסוימת בשוק העבודה, הם שמדאיגים את כלכלני הבית.

"התפתחות שכזו עשויה לעורר חשש מכך שהפדרל ריזרב יתחיל להסיר בקרוב את התמיכה יוצאת הדופן שלו בנזילות השווקים", כותבים כלכלני ברקליס. הם מתכוונים כמובן להעלאת הריבית הצפויה בארה"ב. צעד זה, על סמך ההיסטוריה, עלול לערער את היסודות היציבים של הצמיחה בערך הנכסים הפיננסיים. ההשפעות הכי גדולות, להערכתם, יהיו העלאת הריבית בקרנות הכספיות, עליית הדולר וירידת הזהב.

לאור זאת, עלול להערכת כלכלני ברקליס להתחיל גל של תיקון בשווקים כלפי מטה, והמניות ואיגרות החוב לא יהיו חסינות מכך.

שוק המניות - תיקון כלפי מטה

בברקליס מעריכים שהראלי של השווקים ב-2009 יימשך גם לתוך הרבעון הראשון של 2010. בשני הרבעונים העוקבים, מנגד, צפויים המשקיעים "להיאבק" בשינויי המדיניות שישליכו על שוק המניות, וצפויים להביא לתיקון כלפי מטה.

צמיחת הכלכלה האמריקנית צפויה להראות יציבות ולתרום לרווחי חברות ה-S&P 500. עם זאת, שוק המניות כבר נהנה מעליית מכפילי הרווח, ועם עליית האינפלציה המכפילים צפויים לקטון.

ההמלצה למשקיעים, לפיכך, היא להישאר בטווח הקצר בפוזיציית לונג על שוק המניות. הקצאת הנכסים הסקטוריאלית המומלצת של הבית כוללת חברות תעשייה, טכנולוגיה, חומרי גלם ואנרגיה. בנוסף לכך, בברקליס ממליצים להעביר את המשקל לעבר סקטורים דפנסיביים, ככל שהשנה הבאה תתקדם.

בארה"ב ההמלצה היא להקטין את החשיפה לסקטורים המחזוריים, בעקבות רוחות נגדיות שצפויות להם, בעיקר בתחומי הפיננסים ומוצרי המותרות. למרות זאת, בברקליס ממליצים לשמור על חשיפה לתחומי הטכנולוגיה והתעשייה, על אף שהם נחשבים למחזוריים.

למכור אג"ח במח"מ קצר

ב-2010, מעריכים בברקליס, המשקיעים יצטרכו להתמודד עם סביבת ריבית עולה ועם ירידה ברמת הנזילות הקיימת בשווקים כיום. מכירת חיסול של נכסים מתחילה לפרוח, והיא צפויה להתרחש בעיקר לקראת סוף הרבעון הראשון של 2010.

בברקליס רואים רק מעט ערך חבוי באיגרות חוב, במיוחד בארה"ב ובבריטניה. רק באג"ח היפניות רואים בברקליס פוטנציאל לראלי משמעותי מכאן והלאה.

הריביות לטווח הקצר נראות נמוכות למדי ומומלץ להתחיל למכור את האג"ח במח"מים הקצרים לקראת סוף הרבעון הראשון של 2010, ממליצים בברקליס. בחלק הארוך של עקום התשואות, הריביות נחשבות "יקרות" למדי, על פי ברקליס, והם מעדיפים להתמקד בריביות בשוק האירו, אבל לא ברמות המחירים הנוכחיות, שנחשבות לא אטרקטיביות.

לקנות תירס וסוכר

ההתאוששות במחירי הסחורות קרובה לסיום, על פי כלכלני ברקליס קפיטל, אבל עדיין קיים אפסייד בכמה שווקים, כולל בנפט ובכמה מתכות בסיסיות.

בצד הסיכונים, האטה בביקושים לסחורות מיובאות מצד סין היא עדיין איום גדול על המשך ההתאוששות בשוק הסחורות. לסופה של היחלשות הדולר צפויה השלכה שלילית במיוחד על הזהב.

ההמלצות של ברקליס למשקיעים הן בראש ובראשונה פוזיציית לונג על הדולר, בהינתן השיפור בביקושים הגלובליים. מנגד, ממליצים שם על שורט על הגז הטבעי, שנראה כשסובל מהיצע עודף.

בתחום המתכות, ממליצים בברקליס על נחושת וניקל, שצפויות להיות בין הנהנות הגדולות מההתאוששות הכלכלית במדינות ה-OECD ברבעון הראשון. בתחום הסחורות החקלאיות הם שוריים על תירס וסוכר, בעיקר בעקבות הביקושים הגדלים לאתנול וקשיי האספקה האחרונים בתחום.

בברקליס דוביים באשר לכסף, כששוק המתכות היקרות נראה כפגיע ביותר במצב של התייצבות הדולר בעולם.

שוק האשראי - המוסדות הפיננסיים ירוויחו

בברקליס מעריכים שרמות האשראי בעולם ימשיכו להיות גבוהות היסטורית, גם אם נמוכות מאלו שנרשמו ב-2009. הביקושים לאשראי מוסדי צפויים להיות גבוהים בשל היעדר האלטרנטיבות בשוק, בהינתן הצמיחה האיטית בארה"ב ובגוש האירו.

המרוויחים מכך צפויים להיות מוסדות פיננסיים. בברקליס ממליצים למשקיעים על תיק אג"ח High Yield (אג"ח זבל) מפוזר היטב, שיישא בפוטנציאל להניב תשואות יתר בשנה הקרובה.

שווקים מתעוררים - תיק אג"ח איכותיות

כל האזורים בעולם המתעורר נמצאים בשלבי ההתאוששות כיום, טוענים בברקליס. למרות זאת, קצב ההתאוששות שונה במידה ניכרת ועשוי להיות איטי במדינות מתעוררות במזרח אירופה, המזרח התיכון ואפריקה, וכן במדינות קטנות בדרום אמריקה.

בברקליס מעריכים כי תיק של אג"ח איכותיות מהשווקים המתעוררים צפוי להניב תשואת יתר על פני אג"ח של ממשלת ארה"ב. התחזקות המטבעות המתעוררים לעומת הדולר, נובעת הרבה יותר מהתחזקות בסיסית של הכלכלות הללו מאשר מחולשה כללית של הדולר. לפיכך, המטבעות האסייתיים צפויים להניב תשואת יתר בשנה הקרובה.

הדולר יתאושש

בברקליס לא בטוחים שהדולר הגיע לנקודת השפל שלו, אבל מעריכים שבמחצית הראשונה של 2010 הוא יתחיל בראלי, שצפוי להיות מוגבל במידה מסוימת. מטבע נוסף שצפוי להתאושש בשנה הקרובה הוא הלירה שטרלינג הבריטית.

ההמלצות של ברקליס, לפיכך, הן לקנות דולר מול ין יפני, לרכוש סל מטבעות של מדינות עתירות סחורות כנגד הפרנק השוויצרי, למכור את הצמד דולר אוסטרלי מול דולר קנדי, וכן את הצמד אירו מול קרונה שוודית.