הסקייפ של הווידיאו: Giraffic משפרת את הצפייה בתוכני וידיאו ברשת

חברת הסטארט-אפ הישראלית מציעה טכנולוגיה להעברת והפצת תוכן באינטרנט, שמאפשרת איכות גבוהה בצפיה בתוכני וידיאו ברשת, ופותרת את בעיית זמן הטעינה של קטעי הווידיאו (באפרינג) - תוך צמצום עלויות

עם צמיחת האינטרנט, יותר תכנים טלוויזיוניים מוצאים את דרכם לפלטפורמה המקוונת. היקף התעבורה, כמו גם משך זמן הצפייה בווידאו מקוון, נמצאים במגמת עלייה מתמדת.

למרות שחוויית הצפייה באינטרנט אמורה להוות תחליף לחוויה הטלוויזיונית, איכות הצפייה עדיין אינה טובה מספיק. חברת הסטארט-אפ הישראלית Giraffic סבורה כי בידה הפתרון לכך.

ג'ירפיקס הוקמה ב-2008 על-ידי יואל זנגר, המנכ"ל. לדבריו, החברה מציעה טכנולוגיה להעברת והפצת תוכן באינטרנט, שמאפשרת איכות גבוהה בצפיה בתוכני וידיאו ברשת, ופותרת את בעיית זמן הטעינה של קטעי הווידיאו (באפרינג).

בעוד שהיקף הצפייה בווידיאו באינטרנט ממשיך לגדול, העלויות שנגזרות מכך, שנובעות בעיקר מסוגיות של רוחב פס, עדיין גבוהות. "אפילו יוטיוב מוכיח שלמרות הפופולריות הגבוהה, העלויות הנובעות מהתעבורה באתר מקשות עליו להיות רווחי", אומר זנגר. לדבריו, כולם מדברים על האפשרות לייצר הכנסות מווידיאו באינטרנט, אבל כדי להיות רווחיים חייבים להוריד את העלויות, ולא רק להגדיל פרסום בקטעי הווידיאו.

"הטכנולוגיה שלנו מאפשרת להוזיל עלויות באופן משמעותי, גם בתוכני וידיאו פופולריים וגם בתוכני וידיאו השייכים לזנב הארוך, באמצעות טכנולוגיית P2P", אומר זנגר. "אם טכנולוגיה זו הצליחה להחליף תשתיות של מיליארדי דולרים בתחום השיחות הבינלאומיות, כאשר סקייפ היא דוגמה לכך, הטכנולוגיה שלנו רוצה לעשות את אותו הדבר בהעברת תוכן באינטרנט".

לדבריו, הטכנולוגיה של ג'ירפיקס אינה תלויה בפופולריות התכנים או במיקומם הגיאוגרפי של המשתמשים. "בעיות טעינת התוכן נובעות פעמים רבות בשל העובדה שהשרתים נמצאים במקומות פיזיים המרוחקים מהמשתמשים, אולם העברת התוכן באמצעות הטכנולוגיה שלנו מתבצעת מכמה מקורות בו זמנית, שיכולות לגבות אחת את השנייה".

המוצר של ג'ירפיקס יושק בגרסת בטא ציבורית בחודש הקרוב, לאחר שנוסה בגרסת אלפא סגורה במשך מספר חודשים. לדברי זנגר, החברה נמצאת במגעים עם לקוחות בארה"ב, במטרה לבדוק את הטכנולוגיה. "חברות משקיעות עשרות מיליוני דולרים ברוחב פס, אבל אנחנו יכולים לחסוך את העלויות הללו בכ-70%, ולתת למשתמשים חוויית צפייה טובה יותר", הוא טוען.

עד כה גייסה החברה סכום מוערך של כמיליון דולר, מסטארט-אפ פקטורי ומשקיעים פרטיים, בהם ראובן אגסי, נתי פרי ומנשה רוטשילד. כעת היא נמצאת בסבב גיוס נוסף.

יש גם חברות נוספות המציעות טכנולוגיה דומה, בהן Akamai ו-CastUP הישראלית, אולם "זה כמו להגיד שסקייפ מתחרה בבזק בינלאומי", אומר זנגר.

לדברי זנגר, "המודל העסקי מבוסס על מודל SaaS (תוכנה כשירות), כאשר לקוחות ישלמו על בסיס היקף התעבורה, במקום לשלם לספק תקשורת. הדבר יאפשר להוזיל עלויות, מה שמתאים לתוכני הזנב הארוך".

זנגר מציין כי "החזון הוא לחבור לאלפי לקוחות וחברות מדיה, כגון פייסבוק, יוטיוב או CNN, ולהציע להן מודל עסקי חדש, שיאפשר להן לשים את כל התכנים שיש להן באינטרנט. השאיפה היא שכל התכנים הארכיוניים יהיו באינטרנט, ושהטכנולוגיה שלנו תהיה חלק גם מממירים דיגיטליים, ולא רק במחשב האישי".