הערכות: מאור תפרוש מלאומי אם ימונה יו"ר שאינו מקובל עליה

גורם בכיר בירושלים: "לאומי זה לא שושלת בה המנכ"ל הופך ליו"ר וממנה מקורב במקומו" ■ המועמדים להחליף את היו"ר הנוכחי הם איזי תפוחי, משה טרי ואורי יוגב

הערכות כי גליה מאור, מנכ"ל בנק לאומי , תהיה מעוניינת לסיים את תפקידה אם ימונה לבנק יו"ר שאינו מקובל עליה במקום איתן רף. כך נודע ל"גלובס". מקורבים למקבלי ההחלטות בירושלים מעריכים כי מאור לא תסכים לעבוד תחת כל יו"ר שייבחר ומוטרדים מאוד מהאפשרות שהיא תעזוב. "עזיבה של גליה במקביל להחלפת איתן לא תתרום ליציבות הבנק, בייחוד לפני הפרטה ועל רקע המשבר הכלכלי", אומרים המקורבים.

בתגובה נמסר מבנק לאומי כי "גליה מאור אינה עוסקת במינויים". מאור עסוקה בימים אלו בגיבוש תוכנית העבודה של בנק לאומי לשנת 2010 והתוכנית האסטרטגית לשנים הבאות. ההערכות הן כי מאור מעוניינת שכהונתו של רף תוארך עד לאחר ההפרטה וכניסת בעלים חדש לבנק או לחלופין תרצה להתמנות ליו"ר בעצמה.

ההחלטה על זהות היו"ר הבא של לאומי תתקבל בחודשים הקרובים על ידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר האוצר, יובל שטייניץ. רף (68), היו"ר הנוכחי של לאומי, מכהן בתפקידו מאז 1995 ומסיים את כהונתו במאי הקרוב. הסמכות להארכת כהונתו היא בידי שר האוצר.

סביב נתניהו פועלים במרץ ומפעילים לובי חזק שלושה ממקורביו המעוניינים בתפקיד כשיותר ממועמד אחד טוען בתוקף שיש לו הבטחה מנתניהו.

המועמדים הם איזי תפוחי, משה טרי ואורי יוגב

תפוחי, לשעבר יו"ר בזק ויו"ר אפריקה ישראל, שהיה דמות מרכזית בצוות מאה הימים של נתניהו, הוא המנוסה מבין השלושה. תפוחי אף היה מועמד בשנת 2005 להחליף את רף, כאשר נתניהו איים להזיז אותו מתפקידו לאור התנגדותו לרפורמת בכר.

טרי, שהיה בעבר יו"ר רשות ניירות ערך, נחשב בזמנו למקורב לסילבן שלום, כיום יריב פוליטי של נתניהו. יוגב, ראש אגף התקציבים לשעבר, מקורב מאוד לנתניהו וממלא כיום את תפקיד יו"ר הוועדה המייעצת של המועצה הלאומית לכלכלה.

במקביל צפוי בנק ישראל לדרוש כי היו"ר הבא של לאומי, להבדיל מרף, יכהן במשרה מלאה ולא יותר לו לעבוד בעיסוקים אחרים. דרישה כזו עשויה ליצור בעיה ליוגב השותף בחברה העוסקת בטכנולוגיית מים.

בנק לאומי

"ניסיון לא טוב"

בכיר שישפיע על קבלת ההחלטה בדבר יו"ר לאומי הבא אינו רואה מצב בו מאור תהיה יו"ר לאומי הבא: "זה לא שושלת בה המנכ"ל הופך ליו"ר וממנה מקורב למנכ"ל במקומו". הבכיר סבור כי מינוי יו"ר שהיה קודם המנכ"ל גם אינו עולה בקנה אחד עם ממשל תאגידי.

"הניסיון עם שלמה פיוטרקובסקי בבינלאומי (מנכ"ל שמונה אחר כך ליו"ר) אינו טוב", אמר הבכיר. בכיר בפיקוח על הבנקים אמר הבוקר בתגובה כי "בבנק ישראל יש הערכה רבה לתפקודה של גליה מאור כמנכ"ל בנק לאומי ושביעות רצון מתוצאות הבנק ומהתנהלותו".

גורם נוסף שישפיע על זהות היו"ר הבא של לאומי הוא שלמה אליהו, בעל המניות הגדול בבנק. אליהו טוען מזה זמן שבנק לאומי למעשה מופרט וחולק משפטית ועניינית על טענת המדינה כי היא הבעלים. אליהו נטש לפני כמה חודשים את גישתו הפסיבית לענייני בנק לאומי ומקורבים לו סבורים כי אליהו אינו צפוי לתת למינוי יו"ר לעבור מעל ראשו וללא הסכמתו.