החלטתם להשקיע בקרן נאמנות - איך עושים זאת?

כיצד בוחרים קרן, מה הוא שיעור דמי הניהול שהן גובות ואלו עוד עמלות תצטרכו לשלם?

חלק ניכר מציבור המשקיעים אינו משקיע בשוק ההון באופן ישיר כי אם דרך רכישה של קרנות נאמנות. בעקבות יישום מסקנות ועדת בכר (שהחליטה על הפרדת הנכסים של קרנות הנאמנות וקופות הגמל מהבנקים) הפך ענף קרנות הנאמנות לגדול יותר (ויש האומרים למתוחכם יותר), וכיום יש סוגים שונים ורבים של קרנות נאמנות שמאפשרות לציבור המשקיעים להיות חשופים לאפיקי השקעה מגוונים (החל ממניות, דרך אג"ח קונצרניות או ממשלתיות וכלה במניות שנסחרות מחוץ לגבולות ארץ הקודש).

איך מתחילים

בשלב ראשון, עוד לפני שבוחרים קרן נאמנות, יועץ ההשקעות שלכם (בבנק או בבית השקעות) יבצע עבורכם אפיון צרכי לקוח. במסגרת התהליך תישאלו מה הוא ההון שיש ברשותכם, מה אתם רוצים לעשות עם הכסף, מתי אתם חושבים שתזדקקו לחלק ממנו או לכולו, והכי חשוב - מה יחסכם לסיכון, כלומר האם אתם משקיעים אוהבי סיכון או שונאי סיכון. לאחר שיועץ ההשקעות בונה עבורכם הרכב רצוי לתיק ההשקעות, ואתם מגיעים למסקנה כי חלק ממנו יושקע בקרנות נאמנות, מגיע שלב הבחירה.

מה הם הקריטריונים לבחירת קרן נאמנות

יועצי ההשקעות בבנקים משתמשים לעתים במערכת דירוג שמדרגת את ביצועי קרנות הנאמנות (התשואה שהשיגו) במהלך 12 החודשים האחרונים. רוב מערכות הדירוג מבוססות על מדד שארפ (ראו מסגרת), והבחירה בתקופה של 12 חודשים נובעת בעיקר מהעובדה שהקרנות משנות לעתים את מדיניות ההשקעה, וכן משום שלרוב קרנות הנאמנות אין היסטוריה ארוכת שנים (רובן "נולדו" לאחר יישום מסקנות הוועדה, לפני כשנתיים וחצי).

הבעיה - בחירת קרן נאמנות על סמך ביצועיה בעבר אינה בהכרח יעילה כי ביצועי העבר אינם מהווים תמיד אינדיקציה לביצועיה של קרן הנאמנות בעתיד. לכן, בלא מעט מהמקרים יועץ ההשקעות שלכם ימליץ לכם על קרן נאמנות ששייכת לאחד מבתי ההשקעות הגדולים בארץ, שידוע כמנהל קרנות נאמנות בעלות ביצועים טובים. במילים אחרות, המוניטין של בית ההשקעות משחק תפקיד מרכזי בבחירת קרן נאמנות.

כדאי לזכור שגם היועץ הוא בסך הכל בן אדם, ואפשר להניח שמערכת השיקולים המובילה אותו להמליץ לכם על קרן כזו או אחרת כוללת גם כמה שיקולים אישיים יותר ופחות כמותיים (דוגמת מערכת הדירוג), למשל קשרים אישיים שלו או הערכותיו הסובייקטיביות על בית השקעות כזה או אחר. "גלובס" וחברת S&P-מעלות מציעות דירוג לקרנות באתר: http://www.maalot-funds.co.il/default.aspx.

היכן רוכשים את הקרן

בפועל, רכישת קרן נאמנות יכולה להתבצע באמצעות חשבון בנק, לרוב דרך חשבון העו"ש שאתם מנהלים באחד מהבנקים המסחריים הפועלים בארץ. אפשר לרכוש גם בבית השקעות אם אתם מנהלים תיק השקעות.

איך מוכרים את הקרן

היתרון הגדול של קרנות הנאמנות הוא היותן נכס נזיל, כלומר כזה שניתן לקנות ולמכור אותו בכל יום מסחר. כל מה שצריך לעשות הוא להרים טלפון לפקיד הבנק או ליועץ ההשקעות ולהעביר דרכו פקודת קנייה או מכירה, או לעשות את הפעולה בשירות עצמי, באמצעות האינטרנט.

המסחר בארץ מתנהל בימים שני עד חמישי, אבל הוראה אפשר להעביר בכל שעה, והיא תתבצע כשייפתח המסחר.

כמה זה עולה

א. דמי ניהול:

בתמורה לניהול ההשקעות גובה מנהל הקרן (בית ההשקעות) מהמשקיע בקרן (ציבור המשקיעים) דמי ניהול שמחושבים כאחוז מסך ההשקעה שביצעתם בקרן. לדוגמה, אם השקעתם 100 אלף שקל בקרן נאמנות כזו או אחרת, והיא גובה דמי ניהול בשיעור שנתי של חצי אחוז, בית ההשקעות יגבה מכם חמש מאות שקלים בשנה.

שיעור דמי הניהול משתנה בהתאם לאופי הקרן. קרנות נאמנות שמוגדרות כ"מוצרים פאסיביים", כמו קרנות שמחקות מדדים קיימים, נוקבות בשיעור דמי ניהול יחסית נמוך שיכול להגיע לחצי אחוז לכל היותר. הסיבה - קרנות שמחקות מדדים די דומות בביצועיהן האחת לשנייה ואינן דורשות ניהול של בית ההשקעות, ולכן ה"שכר" שגובה בית ההשקעות עבור ניהולן הוא נמוך. לעומת זאת, קרנות נאמנות שמוגדרות כ"מוצרים מנוהלים" נוקבות בשיעור דמי ניהול גבוה יותר, שיכול להגיע עד 2% ובדרך כלל נע סביב ממוצע של 1.2%.

ב. עמלות קנייה ומכירה:

כמו ברכישת מניות באופן ישיר, כשאתם קונים ומוכרים קרן נאמנות עליכם לשלם לעתים (למשל, בעת קנייה של חלק מהקרנות בחו"ל) עמלת קנייה ועמלת מכירה אך אלו תמיד תהיינה נמוכות יותר מעמלות על רכישת ומכירת מניות באופן ישיר. בממוצע מדובר על עמלה - הן לקנייה והן למכירה - של 0.1% משווי העסקה ולעתים אף 0.05% (תלוי בהגדרות של הקרן).

בכל יום מחשב מנהל הקרן את תשואת הקרן ומנכה ממנה את דמי ניהול. אם ביום מסוים רשמה הקרן תשואה של חמש מאיות האחוז (0.05%), אז בניכוי דמי הניהול היא תרשום תשואה של 0.045%, פחות או יותר.

במילים אחרות, התשואה של קרנות הנאמנות המוצגת באתרי המידע למיניהם היא כבר התשואה נטו, לאחר ניכוי דמי ניהול ועמלות קנייה ומכירה ולפני מס (אלא אם מדובר בקרן "חייבת", שכבר ניכתה את המס. קרן "פטורה" אינה מנכה את המס במקור, ואז המשקיע יכול להתקזז על ההפסדים, אם יש לו כאלה).