הספקים לרונית קן: אפשרי לנו להתאגד מול שופרסל

איגוד יצרני המזון פנה לממונה על ההגבלים בבקשה לאפשר להם להתאגד כדי לנהל מו"מ כגוף אחד מול שופרסל בנושא הסדרנות ■ טוענים: "החששות ממיזוג שופרסל וקלאבמרקט התממשו - הריכוזיות של שופרסל לא סבירה"

איגוד המזון בהתאחדות התעשיינים מבקש מהממונה על ההגבלים העסקיים, רונית קן, לאפשר ליצרני המזון להתאגד לשם ניהול משא-ומתן כגוף אחד מול שופרסל בנושא הסדרנות - כך נודע ל"גלובס". הפנייה שנעשתה על דעתם של כל יצרני המזון החברים באיגוד, הגדולים והקטנים, לרבות תנובה, שטראוס, אסם, קוקה-קולה ואחרים.

שופרסל הודיעה באחרונה לספקים כי בכוונתה ליטול את מלאכת הסדרנות לידיה. עד כה הספקים היו אחראים לסידור המוצרים על המדפים, ישירות או באמצעות חברה חיצונית.

הסדרנות היא מוקד כוח של הספקים בסניפים, ואלה חוששים כי עם העברת הסדרנות לידיה של שופרסל הם יספגו פגיעה במכירות, במיוחד בגלל התחזקות המותג הפרטי של שופרסל.

בחודש שעבר פנה איגוד המזון בראשותו של גדי לסין, המשמש גם כמנכ"ל קבוצת שטראוס, לממונה על ההגבלים, והודיע כי בכוונתו להגיש בשבועות קרובים בקשה רשמית לממונה להכריז על שופרסל כמונופול.

בפנייה לממונה טוען האיגוד לריכוזיות לא סבירה של שופרסל. "נדמה כי התממשו החששות התחרותיים אשר טמן בחובו מיזוג שופרסל-קלאבמרקט, אשר - כפי שסבר הממונה על ההגבלים העסקיים דאז - 'נושא בכנפיו בשורה רעה ומרה לתחרות במשק המזון בישראל'".

עוד נטען כי "מעמדה של רשת שופרסל הקנה לה את החופש לנקוט צעדים שלא יכלה לנקוט אלמלא מעמדה המונופוליסטי והשפעתה המכרעת בשוק".

"ירוויחו מעמלת הסדרנות"

בפנייה לממונה טוען האיגוד עוד כי מהלך העברת הסדרנות "עלול להביא לפגיעה בלתי הפיכה ביצרני המזון, ובמיוחד ביצרני המזון הבינוניים והקטנים. הפגיעה צפויה להיות אנושה עוד יותר בשל הפער האדיר במאזן הכוחות בין שופרסל לבין כל אחד מהם, הן בהיבט כלכלי ישיר והן בכל הקשור לשמירה על המותג וערכו".

מפירוט תוכניתה של שופרסל שהגיעה לידי "גלובס" עלה כי בכוונת הרשת להשלים את מהלך העברת הסדרנות בתוך שנה, כולל סדרנות מוצרי החלב. בהתאם לתוכנית זו, החל מדצמבר 2009 ועד לפברואר 2010 תשלים שופרסל את העברת מלאכת הסדרנות ב-109 סניפים. השלב השני יחול בין התאריכים מאי 2010 לנובמבר 2010, תקופה שבה באופן הדרגתי תועבר מלאכת הסדרנות ביתר 122 הסניפים של הרשת.

באיגוד המזון טוענים כי הצורך להסדיר את סוגיית הסדרנות דחוף בשל לוח הזמנים ששופרסל קבעה, ומדגישים כי "הסכם שיגובש בין יצרני המזון לבין שופרסל, אם יגובש, בכל מקרה יובא לרשת ההגבלים העסקיים לשם קבלת ברכתה".

"אלפי מפוטרות"

ספקים טוענים כי עלות הסדרנות הממוצעת היא כ-1.5%-2% ממחזור המכירות. לטענתם, שופרסל מבקשת לגבות מהם עמלה בגובה של 4%-7% ממחזור המכירות, וכי היא רואה בהעברת הסדרנות מקור רווח.

"המהלך הזה יביא לתוספת של 2% לרווח הנקי של שופרסל על חשבון הצרכנים, כי בסופו של דבר ניאלץ להעלות מחירים", טוענים הספקים.

מקורבים לשופרסל מודים כי בסופו של דבר העברת הסדרנות תשפר את רווחיותה של הרשת, אך טוענים כי המספרים אינן מדויקים, ושיפור הרווחיות יבוא בשל זמינות מוצרים טובה יותר על המדף, שתשפר את המכירות.

תהליך העברת הסדרנות לשופרסל יביא לפיטוריהם של אלפי עובדים המועסקים היום בסדרנות ברשת. שופרסל מאשרת כי בכוונתה לקלוט 1,275 עובדים חדשים, שיזכו לכל התנאים הסוציאליים, אולם היא מתנגדת לרצף ההעסקה, שיחיל עליה מחוייבויות כלכליות רבות.

באיגוד המזון מחזיקים בחוות-דעת משפטית, הגורסת כי רצף הזכויות של עובד במקום עבודה נשמר גם אם זהות המעביד התחלפה; גם אם אותם עובדים ייקלטו בשופרסל, אין הם מתחילים את עבודתם כעובדים חדשים. המשמעות היא כי סדרנית שתחפוץ לעבוד בשופרסל תיאלץ להמתין תקופה של 3 חודשים, שבה יסתיימו יחסי עובד-מעביד הנוכחיים שלהן כעובדות של הספקים. שופרסל גם לא מתחייבת להעסיק את כל הסדרנים שיפוטרו.

בהקשר זה ראוי לציין כי לאורך השנים הפכה עבודת הסדרנות לעבודה המועדפת על נשים, חלקן חד-הוריות, שמעדיפות שעות עבודה גמישות ומועטות יחסית. מבחינה זו, גם אם כישוריהן המקצועיים מתאימים - הן יתקשו לקבל עבודה בשופרסל, ולו בשל העובדה ששופרסל, ככל עסק אחר, תבקש לייעל את העבודה ולהעסיק סדרנים במשרה מלאה.

לדברי הספקים, "אלפי המפוטרים הם תוצאה של מהלך ששופרסל נוקטת ונועד לשפר את הרווחיות שלה. זכותה לשפר את הרווחיות, אבל אילולא המהלך הזה, אנשים היו הולכים הביתה? מחר אסם תעשה מהלך התייעלות שכתוצאה ממנו 1,000 איש הולכים מחר הביתה. אסם תחטוף. גם לשופרסל מגיע לחטוף. זה מהלך שהיא תיהנה מהרווחיות שלו עוד שנים רבות", אומר ספק בכיר בשוק.

22