פעילים בשוק הסולארי: "רק בארץ הגבילו את הפעילות - חבל"

הודעת חברת החשמל על הפסקת רכישת חשמל מיצרנים סולאריים, גורמת לגילץ לבטל השקעה של 50-80 מ' ש' ■ "במצב הנוכחי אף חברה לא יכולה להחליט על הגדלת פעילות או כניסה לשוק הסולארי"

פחות משבוע לאחר שחברת החשמל הודיעה במפתיע כי תפסיק לרכוש חשמל מיצרנים סולאריים, ההודעה כבר נותנת את אותותיה בשטח. היום הודיעה חברת גילץ , שבשליטת רוני בירם וגיל דויטש, על ביטול השקעה שתיכננה לבצע בפעילות מקומית בתחום זה.

גילץ תיכננה לרכוש 50 מתקנים סולאריים תמורת 50 מיליון שקל מחברת סאנדיי שבשליטת קובי דינר, ובתחילת נובמבר חתמו החברות על מזכר עקרונות בלתי מחייב בעניין, שעליו החליטה כעת גילץ לוותר. ההסכם כלל אופציה להרחבת העסקה ל-80 מיליון שקל.

בהודעתה של גילץ, מציינת החברה כי החליטה על ביטול העסקה "נוכח הפרסומים השבוע לפיהם מוצתה המיכסה של חברת החשמל לרכישת חשמל שמיוצר על גגות מסחריים במערכות פוטו-וולטאיות". בגילץ הסבירו היום, כי "המו"מ עם סאנדיי הושעה לאור אי הוודאות לגבי מדיניות תעריפי החשמל המיוצרים בטכנולוגיה סולארית".

פעילות ניכרת בחו"ל

לגילץ פעילות משמעותית בתחום האנרגיה סולארית בעיקר בספרד, ובחודשים האחרונים היא בחנה אפשרויות כניסה לפעילות גם בארץ, בשלב ראשון באופן מצומצם יחסית. לשם השוואה, בשעה שכל מתקן מאלה שתכננה גילץ לרכוש בעסקה המדוברת מייצר 50 קילו ואט, הפרויקטים הסולאריים שלה בספרד מגיעים להיקף של כ-15 מגה ואט.

חברת החשמל הודיעה כאמור כי תפסיק לרכוש חשמל מיצרנים סולאריים פרטיים, לאחר שמכסת ההתקנות המסובסדות עליה החליטה הושלמה. מדובר בסך הכול על כאלף מתקנים סולאריים קטנים המייצרים עד 50 קילו ואט, ומותקנים על גגות מבנים.

את החשמל שמייצרים אותם מתקנים יימכרו בעליהם לחברת החשמל במסגרת חוזים ארוכי טווח. לשם השוואה, היקף הרישיונות לייצור חשמל סולארי בשנה הבאה באיטליה צפוי להגיע לכאלף מגה ואט, ובגרמניה עשוי ההיקף להיות אף כפול מכך.

הודעתה של חברת החשמל פורסמה שנה וחצי בלבד אחרי שהחליטה על מתן תמריצים לייצור חשמל באנרגיה סולארית - החלטה שעוררה שוק זה והגדילה את היקפי ההשקעה בו בצורה משמעותית עד למאות מיליוני שקלים.

מאמצי ההשקעה יופנו אל מעבר לים

פעילים בשוק הסולארי הסבירו היום כי חוסר הוודאות לגבי עתידה של פעילות זו, עשוי להקטין את היקף ההשקעות בתחום זה בעתיד. "במצב הנוכחי, אף חברה עסקית לא יכולה לקבל החלטה על הגדלת פעילות או כניסה למעורבות בפעילות בשוק הסולארי", טענו. "כל המדינות בעולם מעודדות להקים כמה שיותר מתקנים שכאלה, רק בארץ הגבילו פעילות זו למספרים מאוד נמוכים, וזה חבל כי הפוטנציאל פה גדול".

אותם פעילים גם רמזו כי מהלכיה של חברת החשמל מעוררים תחושה של חוסר רצון מצידה לאפשר ליזמים בשוק הפרטי להיות ספקי חשמל משמעותיים. בעקבות הודעת חברת חשמל, נראה כי גילץ, במקום לפתח פעילות בארץ, תמשיך לחפש אפשרויות השקעה חדשות בשווקים שמעבר לים.

ולא רק היא: עדות להתעוררות שוק האנרגיה הסולארית בישראל ניתן היה לקבל בחודשים האחרונים מדיווחים של חברות ציבוריות שונות שתכננו השקעות של מיליוני שקלים בתחום זה. למשל: טייקון התקשורת שאול אלוביץ' ושותפיו ממשפחת ויל, באמצעות רכישת אינלייט; חברת הנדל"ן אספן של רוני צארום, בשיתוף פעולה עם חברת סולארפאואר וחברת מולודן מקבוצת תדאה (שבשליטת קרן פימי והמייסדים).