בהסתדרות מבהירים כי הם עדיין מתנגדים לתוכנית ויסקונסין

זאת בעקבות חשיפת "גלובס" ■ טיוטת ההסכם שנחשפה לראשונה ביום חמישי מתארת 6 מענקים שונים במספר פעימות, תוספת תקנים, דרגות ועוד

בהסתדרות מבהירים היום (שבת) כי טיוטת ההסכם שנחשפה ביום חמישי ב"גלובס" ולפיה עובדי שירות התעסוקהיזכו למענקים ולהטבות שונות רק אם יסכימו להרחבת תוכנית ויסקונסיןבתוך שבועיים, נוסחה על ידי משרד האוצר וכי העובדים וההסתדרות מתנגדים לנוסח הזה.

בהסתדרות מסבירים כי עמדתם העקרונית של העובדים היא ששירות התעסוקה יכול לטפל בעצמו בכל מקבלי הבטחת ההכנסה בישראל ללא צורך בתוכנית ויסקונסין, ולכן לא יכול להיות שמנוסח ההסכם יתפרש כי העובדים חייבים להסכים להרחבת התוכנית. בהסתדרות מעדיפים שההסכם יקבע כי "היה ותוכנית ויסקונסין תורחב", העובדים יזכו למענקים עבור הסכמתם לשינויים מבניים ולא לעצם המהות של תוכנית ויסקונסין.

במילים אחרות, בהסתדרות אכן דורשים מענקים לעובדים, אך לא מוכנים לפעול באופן אקטיבי ולפחות שלא ישתמע שהם יפעלו באופן אקטיבי, להרחבת תוכנית ויסקונסין. יצוין כי החוק הנוכחי קובע כי מתכונת הפיילוט של תוכנית ויסקונסין תסתיים בסוף דצמבר, ולכן במשרדי האוצר והתמ"ת מבקשים להאיץ את החקיקה להרחבת התוכנית בתוך שבועיים. עוד יצוין כי במסגרת חוק ההסדרים האחרון, נקבע כי השלמת החקיקה בעניין תתאפשר רק לאחר חתימה על הסכם שיבטיח את זכויות עובדי שירות התעסוקה.

על פי טיוטת ההסכם שפרסמנו, 600 עובדי שירות התעסוקה יזכו לשישה מענקים נפרדים, כאשר המענק האחרון יינתן להם באוקטובר 2015. המענק הראשון יינתן להם בינואר 2010, וזאת רק בתנאי שתוכנית ויסקונסין אכן תורחב עד אז ובתנאי שההסתדרות תמחק כל סכסוך עבודה שהוכרז בעבר בשירות התעסוקה. גובה המענק הראשון יעמוד על 2 מיליון שקל, המענק השני יעמוד על 2.5 מיליון שקל, המענק השלישי על 1.5 מיליון שקל, המענק הרביעי על 1 מיליון שקל, המענק החמישי על 750 אלף שקל והמענק השישי יעמוד על 750 אלף שקל נוספים.

בנוסף, כפי שכבר חשפנו בשבוע שעבר, שירות התעסוקה יזכה לתקנים נוספים, ואילו עובדי השירות יזכו לתוספת דרגות שהמשמעות היא תוספת שכר נוספת. המענקים השונים לא ישנו את שכר היסוד של העובדים, כך שלא ישפיעו על גובה ההפרשות לפנסיה. עוד נקבע בטיוטת ההסכם שהעובדים מתחייבים לשקט תעשייתי של חמש שנים כלומר חמש שנים ללא עיצומים ושביתות בנוגע לתוכנית ויסקונסין.

במסגרת ההסכמות בין הצדדים, אך לא במסגרת ההסכם הקיבוצי, הובטח עתידו של שירות התעסוקה לצד תוכנית ויסקונסין, על ידי כך שמובטלים יופנו לויסקונסין רק לאחר תשעה חודשים מתום סיום זכאותם לדמי אבטלה. במילים אחרות, שירות התעסוקה יטפל ב"מובטלים הקלים" שמקבלים הבטחת הכנסה, ואילו תוכנית ויסקונסין תטפל ב"מובטלים הקשים".

גורמים בשוק העבודה שנחשפו לטיוטת ההסכם ביקרו אותה בחריפות, בטענה כי הוא נועד "להשתיק את הדיון הציבורי" סביב הנחיצות של תוכנית ויסקונסין, וזאת תמורת "נזיד עדשים" שניתן לעובדי שירות התעסוקה. ל"גלובס" נודע כי ארגון "רבנים לזכויות אדם" מתכוונים לצאת בקמפיין ביום ראשון הקרוב כנגד הרחבת תוכנית ויסקונסין. במסגרת הקמפיין יוצגו נתונים, שלפיהם עלות השמת עובד במסגרת תוכנית ויסקונסין גבוהה פי 19 מעלות ההשמה במסגרת שירות התעסוקה.

מנגד, יצוין כי מספר ועדות ציבוריות ומכוני מחקר הצביעו על כך כי המתכונת המצומצמת שבה פעלה עד היום ויסקונסין הוכיחה יעילות יחסית, על ידי שילוב מובטלים רבים בשוק העבודה, לאחר תלות של שנים בקצבאות. על פי אותם מחקרים, תוכנית ויסקונסין יעילה יותר משירות התעסוקה בכל הקשור לטיפול במובטלים קשים, וזאת באמצעות המסגרת המחייבת של התוכנית, הכלים שהיא מעניקה להם ובעיקר בזכות השינוי התודעתי שהיא מחוללת במובטלים.

ביום א' הקרוב צפוי לעלות קמפיין פרסומי בחסות התמ"ת, שבו ראשי ערים יקראו לחברי הכנסת לתמוך בהרחבת התוכנית, בין המצדדים בהרחבה, נמצא גם ראש עיריית חיפה, יונה יהב. ביום רביעי הקרוב תדון ועדת העבודה של הכנסת בהרחבת התוכנית, ואם עד אז יחתם הסכם סופי עם העובדים, שהכשילו עד היום את המהלך, צפוי רוב שיאשר את התוכנית לקריאה שנייה ושלישית.