אובמה בוועידת האקלים בקופנהגן: "באתי לכאן כדי לעשות, לא רק לדבר"

בנאום שנשא בצהריים אמר נשיא ארה"ב כי ארצו לוקחת על עצמה את האחריות בנושא שינוי האקלים, ותעבוד עם המעצמות כדי לבצע את הצעדים הדרושים

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, אמר היום (ו') בועידת האקלים שבקופנהגן, דנמרק, כי ארצו לוקחת על עצמה את האחריות בנושא שינוי האקלים, ותעבוד עם המעצמות כדי לבצע את הצעדים הדרושים.

בנאום שנשא בצהריים בוועידת האקלים בקופנהגן ואשר עורר התעניינות רבה ברחבי העולם, אמר אובמה שארצו היא הכלכלה הגדולה בעולם, והמדינה השניה בהיקף פליטות גזי החממה, והוא מכיר באחריות על כך. "ארה"ב לוקחת על עצמה את האחריות בנושא שינויי האקלים", אמר הנשיא והסביר כי זאת הסיבה שבגינה "נעבוד עם מעצמות אחרות ונעשה את הצעדים הנחוצים". כך דווח בגלי צה"ל.

"לא באתי לדבר, אלא לעשות. אחרי שבועיים של דיבורים, אני חושב שהגיע הזמן לחתום על הסכם", הכריז הנשיא והוסיף כי כל המעצמות יהיו חזקות ובטוחות יותר אם תהיה הסכמה כללית לגבי נוסח ההחלטה שתצא מהוועידה, וכי שינוי הדרך בה תיוצר אנרגיה חשוב גם לעתיד הכלכלה האמריקנית.

אובמה קרא למדינות העולם להתפשר ולחתום על הסכם ברור שיוביל לעשייה של ממש לעצירת ההתחממות הגלובלית. "זאת הישורת האחרונה. חייבים לקחת אחריות. אנחנו יכולים לעשות זאת כמו שצריך או לעכב זאת ואז נצטער על כך ששינוי האקלים יגיע למצב בלתי הפיך", סיכם.

מוקדם יותר היום פורסמה טיוטת ההסכם שגובש לקראת נעילת הוועידה שתוכננה להיום אך נדחתה בינתיים למחר (שבת). הטיוטה קובעת כי על מדינות העולם לפעול על מנת למנוע את עליית הטמפרטורות בעולם, אך אין מצויין במפורש כיצד לנהוג כדי להשיג את המטרה. וזאת עקב המחלוקת בעניין בין המדינות המשתתפות בועידה. עוד קובעת הטיוטה שתוצג לפני המנהיגים כי יש להקים מנגנון שיפקח על המהלך.

עוד סוכם כי המדינות המפותחות יעבירו עד שנת 2020, 100 מיליון דולרים למדינות המתפתחות כדי לסייע להן בהפחתת פליטת גזי החממה.