JP מורגן: ישראל תצמח ב-4.5% ב-2011; קנו שקלים ב-2010

כלכלני הבנק חולקים שבחים לישראל ומספקים תחזיות אופטימיות לשנים הבאות ■ מעריכים כי הדולר יידרדר ל-3.55 ש' ■ ההתאוששות מתרחבת: מדד מלניק למצב המשק עלה ב-0.8% בנובמבר

כלכלת ישראל מתאוששות מה"מיתון השטחי" אליו היא נכנסה בסוף 2008, השקל ימשיך להתחזק בשנת 2010 והמשק יחזור לצמיחה שאפיינה אותו לפני פרוץ המשבר כבר ב-2011. כך מעריכים כלכלני בנק ההשקעות JP מורגן בלונדון בסקירה עדכנית על המשק הישראלי, שהגיעה לידי "גלובס".

כאמור, את המיתון אליו נקלעה ישראל ברבעון הרביעי של 2008 וברבעון הראשון של 2009 מכנים האנליסטים "מיתון שטחי". הם חולקים שבחים לכלכלת ישראל ומעריכים שבנק ישראל ימשיך להעלות את הריבית בחודשים הבאים כדי לרסן את האינפלציה. יצוין כי הבנק העלה פעמיים את הריבית מחודש אוגוסט, כאשר בחודש שעבר הוא העלה את הריבית במטרה לדכא את העלייה בציפיות האינפלציה לשנה הקרובה.

"האינפלציה תמשיך לשהות מעל היעד הממשלתי העליון של 3% במהלך 2010 וככל הנראה תגיע לשיא של יותר מ-4% במחצית הראשונה של 2010", כותבים האנליסטים מירוסלב פיוהר ורוברט בינג'. "בנק ישראל יאיץ את קצב העלאות הריבית ב-2010 ככל שהאינפלציה תואץ. היעד שלנו הוא לריבית בגובה 4% ב-2010".

JP מורגן מחזיק בתחזית האגרסיבית ביותר באשר לריבית בישראל, יעד הגבוה ביותר מ-1% מההערכה הרווחת בשוק באשר לגובה הריבית בעוד שנה מהיום. לא פלא שהבנק צופה גם התחזקות של השקל מול הדולר, או כפי שכותבים האנליסטים: "אנו ממליצים לבצע שורט על הצמד דולר-שקל ב-2010; הדולר יגיע ל-3.55 שקלים עד סוף 2010".

הצמיחה מתרחבת

האנליסטים צופים צמיחה אפסית השנה, בדומה לתחזית של בנק ישראל, אם כי להערכתם החל מהשנה הבאה יואץ קצב הצמיחה בישראל. ב-2010 הם צופים צמיחה של 3% וב-2011 צמיחה של לא פחות מ-4.5%. באותה שנה הם צופים צמיחה של 3.2% בצריכה הפרטית, זינוק של 63% בייצוא לצד נסיקה של 70% בייבוא וגירעון של 3.5% מהתקציב.

בתוך כך, מדד מלניק לבחינת מצב המשק עלה ב-0.8% בחודש נובמבר, נתון המעיד על המשך ההתאוששות במשק. פרופ' רפי מלניק, המשנה לנשיא לעניינים אקדמיים במרכז הבינתחומי הרצליה ולשעבר מבכירי בנק ישראל, מסר כי בחודשיים האחרונים מסתמנת התרחבות ניכרת בפעילות במגזר העסקי.

"התגברה התפנית החיובית שהתחוללה במשק ברבעון השני של 2009", אמר מלניק. "באוקטובר נרשמה עלייה מרשימה במדד הייצור התעשייתי, במקביל לתפניות שנרשמו בכל רכיבי המדד. הביקושים המקומיים הובילו את ההתאוששות הכלכלית שהתרחשה בכלכלת ישראל אך נראה שבהמשך, בעקבות שיפור בכלכלת העולם, הצטרף גם הייצור התעשייתי וסיפק את הביקושים מחו"ל, תוך גידול היצוא של המשק".