המלחמה על הצופה הרוסי: HOT תשדר את הערוץ המוביל CTC

הערוץ, בבעלות משותפת שבדית ורוסית, משדר תכני מקור רוסיים פופולריים כגון גירסאות ברוסית של "כוכב נולד", "האם אתה חכם יותר מתלמיד כיתה ו'?" ו-"מה לא ללבוש"

חברת הכבלים HOT מחריפה את המאבק על הקהל דובר הרוסית. החברה מנהלת בימים אלו משא-ומתן מול הערוץ הרוסי אס.טי.אס (CTC) להבאתו ארצה. מדובר בערוץ מסחרי, הרביעי בגודלו בפדרציה הרוסית, עם קרוב ל-100 מיליון צופים. הערוץ צפוי לעלות כבר במחצית הראשונה של 2010.

ערוץ הבית של ענקית התקשורת הרוסית אס.טי.אס מדיה, בבעלות משותפת שבדית ורוסית, משדר תכני מקור רוסיים פופולריים שעד היום רבים מהם שודרו בשירות ה-VOD של HOT. זה ערוץ בידורי הפונה לכל המשפחה. משודרות בו גרסאות ברוסית של תוכניות בסגנון "כוכב נולד", "האם אתה חכם יותר מתלמיד כיתה ו'?" ו-"מה לא ללבוש". בניגוד לערוצים רוסיים אחרים המשודרים היום בישראל, הערוץ נחשב למוביל ברוסיה בתחום שידור תכנים אמריקאיים. הערוץ משדר בדיבוב לרוסית תכנים מוכרים לילדים ולמבוגרים כמו "עקרות בית נואשות", "האנטומיה של גריי", "גיבורים" ואף "האנה מונטנה".

ניתן להסביר את ההתעניינות של חברת הכבלים בערוץ הרוסי הפופולרי לאור האיום ההולך ומתגבר כי ערוץ 9 יצטרף לחבילת ה-DTT. בחברת הכבלים, בדומה לחברת הלוויין yes, חוששים כי לו יאושר הצירוף של הערוץ הייעודי דובר הרוסית לחבילה הדיגיטלית, הדבר יביא לעזיבה המונית של הצופים הצורכים תכנים ברוסית.

באחרונה פנתה חברת הכבלים לחברת החדשות של ערוץ 2 בבקשה לבחון שידור של שידור מהדורת חדשות ברוסית. הפנייה עדיין לא הגיעה לכדי משא ומתן וההערכות הן כי מטרת פרסום הנושא הוא להפעיל לחץ על ערוץ 9 שלא יקדם את מעברו לחבילת הבסיס הדיגיטלית. יש לציין כי כיום, למרות שלערוץ 9 יש חברת חדשות עצמאית, חדשות 2 עדיין מחויבת אליו בחוזה להעברת תכניה לפחות בשלוש השנים הבאות.

בדיון שיערך מחר בועדת הכלכלה של הכנסת, צפוי לעלות נושא הערוצים שיתווספו לחבילת ה-DTT. חברות הכבלים והלוויין צפויות להביע התנגדות לסעיפים בחוק השידורים הנידון, אשר מתייחסים להוספת הערוץ הייעודי המתוכנן בשפה הערבית וערוצים אחרים שיתווספו במסגרת המעבר לשיטת הרישיונות לחבילה המונה היום 5 ערוצים בלבד. בין היתר עשויות HOT ו-yes להעלות דרישות להקלה במחויבויות או בכספי תמלוגים, בשל שינוי האיזון הקיים היום בשוק הטלוויזיה הרב ערוצים.

באחרונה הצהיר יו"ר ועדת הכלכלה של הכנסת, אופיר אקוניס על תמיכתו בהעלאת ערוץ 9 וערוץ 23 של החינוכית על חבילת ה-DTT.

גם ב-yes נערכים כבר תקופה ארוכה למציאת אלטרנטיבה לנושא הקהל הרוסי, לו יחול שינוי במעמד השידורי של ערוץ 9. בחברת הלוויין, מטפחים את ערוץ yes רדוגה ומעלים בו שורה של תוכניות מקור, אחת מהן דרמטית, לראשונה בישראל.

בחברת HOT אישרו את הפרטים.