ה-OECD ממליץ להפחית כוח האוצר ולהקים מועצה פיסקלית

טיוטת הדו''ח: "מבנה יותר מבוזר היה יותר אפשרי לו היתה קמה 'מועצה פיסקלית'; מדינות OECD רבות הקימו גופים עצמאיים אשר מטרתם לפקח על תהליך התקצוב והמדיניות הפיסקלית"

ארגון ה-oecd המליץ להפחית את כוחו של משרד האוצר באמצעות הקמת "מועצה פיסקלית" אשר תטפל במטרות אשר מטופלות עתה על ידי אגף התקציבים והמועצה הלאומית לכלכלה, כך נודע ל"גלובס". "מבנה יותר מבוזר היה יותר אפשרי לו היתה קמה 'מועצה פיסקלית' (fiscal council). מדינות OECD רבות הקימו גופים עצמאיים אשר מטרתם לפקח על תהליך התקצוב והמדיניות הפיסקלית", נכתב בטיוטת הדו''ח.

בשוודיה למשל פועלת סוכנות כזו, אשר מורכבת משמונה כלכלנים בכירים המתרכזים בבדיקת התאמות בין התקציב לבין מצבה הפיננסי של המדינה לטווח הארוך; טיב הכללים הפיסקליים ועמידה בהם לרבות יעד הוצאה וגירעון; ואיכות התחזיות והמודלים שמשמשים כדי לבנות את התקציב. בנוסף בודק הגוף השוודי את השקיפות של הצעת התקציב, קרי, האם ניתן להבין מהמסמכים לאן בדיוק הולך הכסף. הגוף השוודי מפרסם דו''ח שנתי בדיוק מיד אחרי הצגת התקציב לציבור על ידי הממשלה.

עוד נכתב כי " הרפורמה בתהליך התקצוב שאירעה באמצע שנות ה-80 הגדילה את יכולתו של משרד האוצר לכוון את ההוצאה הציבורית ובכך העצימה את השפעתו הכוללת של המשרד בהתוויות המדיניות הכלכלית".

עוד גוף אשר חייב לקחת בחשבון את ההמלצה של ה-OECD, ארגון שמדינת ישראל צפויה להצטרף אליו באפריל הקרוב, הוא המועצה הלאומית לכלכלה, יחידת המטה כלכלית שיושבת במשרד ראש הממשלה. היעדים שנקבעו למועצה הזו הם "הכנת חוות דעת ביחס להצעת תקציב המדינה לפני הגשתה לממשלה, והצעת חלופות במידת הצורך, הן באשר למסגרת התקציב והן בנושאים תקציביים פרטניים", כפי נכתב באתר המועצה. כך שלפי ה-OECD, הגוף החדש אמור לבצע תפקיד דומה לזה של המועצה עצמה. במשרד האוצר סירבו להגיב לידיעה.