אפריקה ישראל הגיעה להסכמות גם עם מחזיקי האג"ח הקצרות

ההסדר הושג בדקה ה-90, והשופטת אלשיך היטיבה לסכם את הדברים: "תמיד צריך לאיים עליכם בדיון בביהמ"ש ואז אתם נפגשים"

סאגת הסדר החוב באפריקה ישראל קרובה לסיומה. זאת, לאחר שבשעות הקטנות של הלילה הצליחו נציגי החברה להגיע להסכמות עם בעלי האג"ח הקצרות, אשר איימו לטרפד את ההסדר המקורי שנחתם בשלהי אוקטובר.

היום (ב') צפויה שופטת בית המשפט המחוזי, ורדה אלשיך, לאשר כינוס אסיפה כללית של 13 סדרות האג"ח של אפריקה, כולל אג"ח ט' שעד היום פעלו באמצעות נציגות נפרדת, אשר תשים את החותמת סופית על מתווה הסדר החוב. בשורה התחתונה, יקבלו מחזיקי האג"ח הקצרות של אפריקה, ובעיקר מחזיקי אג"ח מסדרה ט', את רובו המכריע של חלק המזומן בהסדר - 450 מיליון שקל מתוך 550 מיליון שקל שתחלק אפריקה למחזיקי האג"ח.

בעלי האג"ח הקצרות, המיועדות לפידיון בשנים 2009-2010, יקבלו במסגרת המתווה המעודכן של ההסדר 370 מיליון שקל יותר ממה שהוקצה להם במתווה המקורי. זאת, על חשבון בעלי הסדרות הארוכות, שיחלקו ביניהם סכום זעום יחסית של כ-100 מיליון שקל במזומן. כפיצוי לבעלי האג"ח הארוכות, תוסיף אפריקה ישראל אג"ח בהיקף של 76 מיליון שקל, שיחולקו ביניהם. בניגוד לפרסומים הבוקר, לב לבייב לא יזרים מכיסו סכום נוסף מעבר לסכום שהתחייב לו בהסדר המקורי.

המרוויחים הגדולים מעדכון מתווה ההסדר הם מחזיקי אג"ח ט', שבחודש שעבר אמורים היו לקבל 550 מיליון שקל - מלוא פדיון הקרן - ויקבלו כעת כ-250 מיליון שקל במזומן, 45% מהחוב. מחזיקי אג"ח כד', שאמורים לקבל ב-2010 320 מיליון שקל בשני תשלומים, יקבלו כעת כ-110 מיליון שקל במזומן.

עו"ד אופיר נאור, המייצג את מחזיקי אג"ח כד' ויז', שתי סדרות קצרות לפירעון ב-2010, אמר לסיכום הדיון, כי "העוגה נשארת כמעט אותו דבר, אבל החלוקה משתנית, כך שהיא מבטאת את ההבדלים הכלכליים והמשפטיים בין הסדרות. זו פשרה בין דרישה לשוויון פארי פאסו (שיעבוד בדרגה שווה של שני גורמים על נכס אחד), לבין דרישת מחזיקי אג"ח ט' שרצו פיצוי מוגדל והתנגדו להסדר. המודל החדש נותן העדפה לסדרות הקצרות ומשיג איזון ביחס בין הסדרות השונות".

"תגובות חיוביות מהבנקים להסכם"

בעיניים טרוטות, לאחר לילה חסר שינה, הגיעו הבוקר בכירי אפריקה ישראל - איזי כהן ונדב גרינשפון - לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, לדיון המכריע בהסדר החוב לבעלי האג"ח, המסתכם ב-7.4 מיליארד שקל. בסופו של הדיון החליטה השופטת אלשיך לדחות את הכרעתה למחר בבוקר. בעל השליטה באפריקה ישראל, לב לבייב, שביקורו האחרון בבית המשפט הסב לו, ככל הנראה, טראומה לא קטנה, חסך מעצמו הפעם את הביקור בלשכת השופטת.

עו"ד עמית פינס, המייצג את אפריקה ישראל, הציג את ההסדר לביהמ"ש: "עשינו הרבה עבודה שהגיעה לסיומה לפנות בוקר מול כל הנציגויות של מחזיקי האג"ח. המסמך שגובש אמש, עבר מספר תהפוכות ונחתם סופית הבוקר. נדרשים מספר אישורים רשמים של החברה ושל מחזיקי אג"ח ט', אך כבר קיבלנו תגובות חיוביות מהבנקים לגבי ההסכם".

ההסדר הושג בדקה ה-90 ממש, רגע לפני שהדיון בביהמ"ש החל, והשופטת אלשיך היטיבה כהרגלה לסכם את הדברים: "תמיד צריך לאיים עליכם בדיון בביהמ"ש ואז אתם נפגשים".

לדברי עו"ד פינס, החברה ניסתה לשמור במתווה המתוקן על שני עקרונות: הראשון, עקרון השוויון, שהחברה והנציגות המשותפת ראו לנגד עיניהם, והשני - שהסדרות הקצרות יחסית צריכות לקבל עדיפות מסוימת, ובעיקר סדרה ט', שמועד הפירעון המקורי שלה כבר חלף בשעה שהתנהל מו"מ. "נתנו למחזיקי האג"ח עוגה, והחברה הייתה צריכה לכאורה לעמוד בצד ולהיות אדישה לכך, ובכל זאת היא עשתה מאמצים", אמר פינס.

"ההסדר - פשרה ראויה"

מוקדם יותר, בשעה 03:45 לפנות בוקר - כפי שדוח לראשונה באתר האינטרנט של "גלובס" - הושגה ההסכמה בין הנהלת החברה ומחזיקי האג"ח הקצרות. בעקבות הפרסום המוקדם, זינקה היום מניית אפריקה ישראל ב-24.1%. סדרות האג"ח של החברה זינקו גם הן בשיעור של 6%-12%.

מדובר בהישג מרשים לעו"ד גיא גיסין, שייצג את מחזיקי אג"ח ט', והישג גם לעו"ד אופיר נאור, שייצג את מחזיקי אג"ח כד' ויז', ולו לימים ספורים בלבד. עו"ד גיסין אמר היום כי "מרבית המשקיעים באג"ח ט' ראו את השקעתם כקצרת טווח, ולכן הכי חשוב היה לנו שהם יוכלו להיפגש עם מזומן מוקדם ככל האפשר. ההסדר בנסיבות העניין מהווה פשרה ראויה".

עו"ד ליפא מאיר, המייצג את נציגות מחזיקי האג"ח: "היה ברור לכולם שיש רק שתי אופציות - הסדר שוויוני או פירוק של החברה, והסדר עדיף כמובן על פירוק. האפשרות להגיע להסדר מוסכם נשמעה בהתחלה כמו מדע בדיוני, והערכנו שאנו יוצאים לדרך ארוכה שתימשך חודשים ארוכים. הבנו שהחברה נשחקת, ובינתיים ונגרם נזק בראש ובראשונה למחזיקי האג"ח".

"מודעים לצוק העיתים"

עו"ד פיני רובין, המייצג את בנק הפועלים: "סכום הכסף הנוסף מכרסם במשהו באינטרסים הנשייתים שלנו, אך אנו מודעים לצוק העיתים ומאפשרים לבית המשפט לברך על המוגמר".

לעדכון ההסדר התנגד דווקא בית ההשקעות פסגות, בראשותו של רועי ורמוס, מי שהוביל עד היום את הגופים המוסדיים בהסדר אפריקה ישראל, וזכה לקרדיט גדול על גיבושו. עד לשעת הדיון בביהמ"ש הצליחו עו"ד ליפא מאיר ויד ימינו, עו"ד אמיר ברטוב, להשיג את אישורם של יתר המוסדיים החברים בנציגות האג"ח - כלל, מגדל והראל - כך שהרוב לאישור ההסדר המעודכן הובטח גם ללא תמיכתה של פסגות.

עו"ד גיל אורן, ממשרד יגאל ארנון, המייצג את פסגות, אמר בביהמ"ש כי "המתווה מעביר את הסיכון מהאג"ח הקצרות לאג"ח הארוכות. אין ספק שלאיגרת חוב, בניגוד לתשלום במזומן, יש מרכיב של סיכון, והחישובים לא מתייחסים לכך. ההסדר החדש חושף את האג"ח הארוכות משמעותית יותר מאשר את האג"ח הקצרות".

פסגות נתפס כ"הורס המסיבה", ודבריו של אורן לא נעמו לאוזניה של אלשיך, שהגיבה בהרמת קול: "בוא נקצר את הזמן. מה אתה רוצה להגיד? תגיד את מה שאתה רוצה באסיפות הנושים שיהיו. ההסדר כדאי לך? טוב. לא כדאי לך? גם טוב. אתה מיעוט". למרות ההתנגדות של פסגות, גורמים מקורבים לבית ההשקעות מבהירים שהוא יכבד כל החלטה של השופטת מחר.