לאחר שיצק לרבד נכסים במאות מ' ש', יגאל אהובי מוכן למכור

אהובי מנהל מגעים ראשונים למכירת השליטה לידי אי.גי.אר.אי של שאול אלוביץ' ומשפחת ויל ■ ככל הידוע, מעוניין אהובי במחיר שישקף את ההון העצמי של רבד, העומד על כ-260 מיליון שקל ■ מניית רבד הגיבו בעלייה של 13% לבשורה

פחות משלוש שנים מאז שרכש את השליטה בחברת הנדל"ן הציבורית רבד - אז חברת נדל"ן צנועה בעלת מאזן בלתי ממונף של כ-350 מיליון שקל - מוכן יגאל אהובי לסיים את הסיבוב הבורסאי שלו, ומציע את מניותיו (73%) בה למכירה. ככל הידוע, מעוניין אהובי במחיר שישקף את ההון העצמי של רבד, העומד על כ-260 מיליון שקל.

במהלך השנים בהן החזיק אהובי בשליטה ברבד, התנפח מאזנה ביותר מפי 4, לכ-1.5 מיליארד שקל, בעקבות סדרה ארוכה של רכישות נכסי נדל"ן באירופה, חלקם נכסים שנרכשו מידי אהובי עצמו או משותפיו-מקורביו.

אחד מאותם מקורבים, איליק רוז'נסקי, לשעבר מנכ"ל דלק נדל"ן, שחלק ניכר מהשקעותיה בשנות הגאות בוצעו לצדו של אהובי, הוא ככל הידוע שושבין איתור הרוכש לאחזקותיו של אהובי ברבד. לרוז'נסקי קיימת, ככל הידוע, אופציה להצטרף כבעל מניות ברבד בעתיד.

מועמד כזה, לרכוש את אחזקותיו של אהובי ברבד, הוא שאול אלוביץ', בעל השליטה בקבוצת יורוקום (ובקרוב גם בחברת בזק). המגעים מתנהלים מול חברת הנדל"ן המפסידה אי.ג'י.אר.אי, שבשליטה משותפת של אלוביץ' ומשפחת ויל. שווייה של אי.ג'י אר.אי הוא 32 מיליון שקל בלבד.

מניות רבד, שבתחילת 2007 הגיבו בזינוק של מאות אחוזים לרכישת השליטה בידי אהובי, ירדו בהמשך מתחת למחיר הרכישה, והבוקר נסחרה רבד לפי שווי של כ-190 מיליון שקל, הנמוך בכ-20% מהמחיר למניה לפיו רכש אותה אהובי. היום זינקו מניות החברה ב-13%.

עסקאות עם מקורבים-שותפים

אהובי חתם בפברואר 2007 על החוזה לרכישת השליטה ברבד מידי אבי גרין וסיגל סגל תמורת 41.7 מיליון דולר, כ-2.85 דולר למניה (13 שקל למניה באותה תקופה). העסקה הושלמה חודש לאחר מכן, וכבר בחודש יולי החל אהובי ברצף של עסקאות - חלקן, כאמור, עסקאות בעלי עניין או עסקאות בהן תיווך - שיצקו נכסים בחו"ל לתוך החברה הציבורית, תמורת סכומי עתק של מאות מיליוני שקלים.

דוגמה לעסקה כזו ניתנה לאחרונה: רכישת 50% משבעה נכסים בגרמניה מידיו של סידני קיובי - שותפו של אהובי - תמורת 8.5 מיליון אירו. רבד, כך נחשף ב"גלובס", דיווחה כי ייתכן שהמוכר בעסקה, סידני קיובי, ישתמש בתמורה לצורך השבת הלוואה שהעמיד לו בעבר אהובי, בהיקף של 14 מיליון אירו. ההלוואה מימנה את רכישת חלקו של קיובי בנכסים אותן רוכשת כעת רבד. ההלוואה שהעמיד אהובי לקיובי נושאת ריבית של ליבור פלוס 1.5%.

לאהובי וקיובי קשרים עסקיים מתמשכים, וקיובי היה שותף לעשרות עסקאות נדל"ן שביצע אהובי ובתמורה קיבל עמלות בסכומים ניכרים.

מלבד גרמניה, לרבד חשיפה לנדל"ן בשווייץ, קנדה וישראל. 80% מהפורטפוליו שלה בנכסים מניבים במערב אירופה. החברה סיימה את תשעת החודשים הראשונים של השנה עם הכנסות של 78.5 מיליון שקל, צמיחה של 18% לעומת התקופה המקבילה, אך בשורה התחתונה נרשם הפסד של 4.4 מיליון שקל, לעומת הפסד של 5.8 מיליון שקל בתקופה המקבילה.

בדוחות האחרונים הבהירה החברה כי "עד כה לא הייתה למשבר העולמי השפעה על הכנסות הקבוצה מדמי שכירות בתקופת הדוח, למעט השפעת השינויים בשערי החליפין".

מצבה של הרוכשת רחוק מלהלהיב

מצבה הפיננסי של הרוכשת הפוטנציאלית אי.ג'י.אר.אי, שפעילות הייזום שלה בעיקר ברומניה, רחוק מלהלהיב. בדוחות הרבעון השלישי התכווץ הונה העצמי ב-67% ל-13.1 מיליון שקל בלבד, והיא עדיין לא מציגה הכנסות כמעט. יתרות המזומנים לסוף הרבעון ירדו ב-46% ל-5.8 מיליון שקל. בדוח תזרים המזומנים המצורף לדוחותיה, צופה אי.ג'י.אר.אי כי יתרות הנזילות שלה עד ספטמבר 2010 יגיעו ל-44.8 מיליון שקל, לאחר גיוס מתוכנן של 55 מיליון שקל.

בדוחות מעריכה החברה כי תעמוד במלוא התחייבויותיה ומציינת כי "בעלי השליטה בחברה הודיעו להנהלת החברה כי בכוונתם להזרים בטווח הזמן הקרוב הון לחברה, בין אם בדרך של הנפקה ו/או בכל דרך אחרת". יתרת התחייבויות האג"ח של החברה עמדה בסוף הרבעון על 81.8 מיליון שקל.