שיגעון האפליקציות ל-iPhone: סוף לחלום הכסף המהיר

קדחת האפליקציות מסתמנת כמהפכה החשובה ביותר לה גרמה אפל בעולם הטכנולוגיה מאז הקמתה, ודווקא בתחום התוכנה ■ משתמשים הורידו כבר 2 מיליארד אפליקציות לסלולרי של אפל

בשנת 2007 הציג סטיב ג'ובס, מייסד ומנכ"ל אפל, את המוצר החדש - ה-iPhone (אייפון). את הטלפון הוא תיאר בהתלהבות כמכשיר מהפכני, המשלב נגן מוזיקה עם מסך מגע, טלפון סלולרי חכם ומתקן נייד לגלישה באינטרנט. "זהו מכשיר חכם יותר מכל מכשיר נייד עד כה", אמר ג'ובס.

כאשר הכריז ב-2008 על פתיחת ה-app store, חנות האפליקציות ל-iPhone, היה ג'ובס נלהב פחות. "פלטפורמה מגניבה", הוא כינה את מה שמאפשר למתכנתים להציע את האפליקציות שפיתחו למיליוני משתמשי iPhone.

גדלים מהר יותר מהאינטרנט

מאז חלפו 18 חודשים, משתמשים הורידו כבר 2 מיליארד אפליקציות. קדחת האפליקציות גלשה אל כל עולם ה-IT, והיא מסתמנת כמהפכה החשובה ביותר לה גרמה אפל בעולם הטכנולוגיה מאז הקמתה, ודווקא בתחום התוכנה.

הפופולריות העצומה של האפליקציות עולה על כל הציפיות, ואף הובילה להקמה של קרנות הון סיכון להשקעה בחברות המפתחות אפליקציות.

קרן קליינר פרקינס, למשל, הקימה את קרן ההון סיכון הראשונה המיועדת רק להשקעה בחברות אפליקציות ל-iPhone, ומתכננת להשקיע 100 מיליון דולר בתחום.

גם המתחרות - בעיקר נוקיה, שעדיין שולטת בשוק, ו-RIM, יצרנית הבלקברי - הקימו חנויות אפליקציות משלהן עבור המכשירים שהן משווקות. לאחרונה הצטרפו לחגיגה גם יצרניות המכשירים הסלולריים החכמים המבוססים על מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל.

שיגעון האפליקציות המשיך להתפשט גם בזמן המשבר הכלכלי, כאשר עסקים צמצמו בהוצאות על טכנולוגיה והצרכנים חסכו כל גרוש.

"שיעור הצמיחה של האפליקציות לאייפון בשנה וחצי הראשונות לקיומה של ה-App Store גדול פי חמישה מקצב הגידול של עולם האינטרנט כולו", אומרת קת'רין הוברטי, אנליסטית טכנולוגיה במורגן סטנלי.

כדי לשמור על המומנטום של App Store, אפל ניסתה לפתות כמה שיותר מפתחים חיצוניים של אפליקציות בעזרת סיפורים על התעשרות מהירה, כמו זה של סטיב דמטר, מתכנת שעבד בבנק, והרוויח 250 אלף דולר בחודשיים לאחר שפיתח משחק פשוט בשם Trism.

ממש כשם שלא כל זמר הופך להיות כוכב רוק, כך גם לא כל אפליקציה הופכת ללהיט. "כל העניין הפך למגוחך עם הסיפורים על אנשים שמתעשרים בן-לילה", אומר המפתח העצמאי בארי אגרטר, שהאפליקציה שלו הגיעה בשבוע שעבר למקום הראשון בפופולריות בחנות הווירטואלית. כדי להגיע להישג זה, אגרטר עבד שנה באופן אינטנסיבי והתפטר מעבודתו. הרווח הוא 200 אלף דולר עד כה, לפני מס.

"אם האפליקציה שלי לא תצליח לשמור על מקומה בפסגה, איאלץ לחזור לעבודה משרדית", אומר אגרטר המפוכח. ואכן, ככל שגדלה התחרות בין מפתחים שמנסים ליצור את הלהיט הבא, החלום על התעשרות מהירה הופך למופרך יותר ויותר.

מפתחים עצמאיים מתקשים לכבוש את שוק האפליקציות גם מכיוון שהוא נשלט על-ידי חברות התוכנה הגדולות. חברת משחקי הווידיאו אלקטרוניק ארטס, למשל, פיתחה ארבע מתוך חמש האפליקציות הנמכרות ביותר ב-2009.

ב-2005 היא ביצעה הימור, שהתברר כמוצלח, כאשר רכשה את חברת התוכנה JamDat, המפתחת משחקים עבור טלפונים סלולריים, בתמורה ל-680 מיליון דולר. בחודש שעבר רכשה את חברת PlayFish הבריטית, המפתחת משחקים עבור רשתות חברתיות, בתמורה ל-300 מיליון דולר.

משנים מודל

"היתרונות שיש לחברות התוכנה הגדולות על פני המפתחים העצמאיים - כמו קנה מידה, מהימנות וכוח שיווק - מרמזים לכך שלא נזכה לראות עוד מתעשרים רבים כתוצאה ממכירת אפליקציות", אומר מרפי מקליינר פרקינס.

אך מוקדם להספיד. המודלים העסקיים בתחום משתנים במהירות, וקשה להעריך מה צופן בחובו העתיד. כך, באמצעות תהליך של ניסוי וטעייה, למדו המפתחים כי הצעת גרסה חינמית של אפליקציה תסייע להם לשווק גרסה מורחבת בתשלום.

אפל נוטה ליישר קו עם השינויים בשוק המוכתבים מן החוץ, וחודשים ספורים לאחר שהתירה שימוש באפליקציות בתשלום למטרות שיווקיות, היא אישרה באוקטובר ביצוע עסקאות מקוונות גם באמצעות אפליקציות המוצעות להורדה בחינם. העיקר שגם היא מרוויחה.

22