שטייניץ הוא שאמר לפישר כי לא יתמוך בדמויות על השטרות

פישר נאלץ לוותר ■ ההודעה הרשמית: "נגיד בנק ישראל החליט להחזיר את רשימת הדמויות שתופענה בסדרת השטרות החדשה על רקע תגובות שנשמעו בציבור" ■ ל"גלובס" נודע כי לא תגובות הציבור היו אלו שגרמו לפישר להתקפל ולהחזיר את רשימת הדמויות לדיון אלא שיחת טלפון עם שר האוצר

"נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, החליט להחזיר את רשימת הדמויות שתופענה בסדרת השטרות החדשה, על רקע תגובות שנשמעו בציבור להחלטה", כך הודיע בנק ישראל ביום ב' האחרון.

אלא של"גלובס" נודע כי לא תגובות הציבור היו אלו שגרמו לפישר להתקפל ולהחזיר את רשימת הדמויות לדיון אלא שיחת טלפון עם שר האוצר, יובל שטייניץ, אשר הודיע באותו יום כי הוא לא יחתום על אישורים הנדרשים לנקיטת המהלך. נזכיר כי שינוי דמויות בשטרות דורש אישור מפורש ובכתב של שר האוצר, אחרת הוא לא חוקי.

ביום רביעי בשבוע שעבר פנה נגיד בנק ישראל לשר האוצר בבקשה לקבל אישור לנקיטת המהלך לפיו הדמויות המופיעות עתה על שטרות של 20, 50, 100 ו-200 שקלים יוחלפו על ידי דיוקנם של הרצל, בן גוריון, בגין ורבין. שר האוצר לא חתם על תפסים המאשרים אך הביע את הסכמתו בעל פה. זאת, על אף שלפני חצי שנה ביקש שטייניץ מפישר להכניס לרשימת הדמויות דיוקן של איש תרבות ורוח, של אישה ושל משורר, לרבות נעמי שמר או רחל המשוררת.

אחרי המפגש בין שטייניץ לבין פישר, המהלך נחשף והביקורת הציבורית החלה. בין המבקרים היו נציגי משפחת בגין אשר פנו ישירות לשטייניץ בבקשה להסיר את דמותו של אב המשפחה.

ביום שני האחרון פנה שר האוצר לפישר והודיע כי למרות ההתחייבויות של הביע ביום רביעי האחרון על תמיכה במהלך ונאלץ להסיר אותה, דבר שכנראה גרם להתקפלות של פישר והחזרת הרשימה לוועדת בראשות השופט טירקל.

בכירים בלשכת שטייניץ אישרו את הפרטים ומסרו כי "שר האוצר נאלץ להסיר את התמיכה ברשימת הדמויות שהוצגו לו והוא הודיע על כך לנגיד בנק ישראל".

דובר בנק ישראל מסר ל"גלובס": אני מבקש שלא להתייחס לתוכן שיחות שמתקיימות בין נגיד בנק ישראל לשר האוצר".

בתוך כך, נודע כי היום יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, הציע לפישר כי במידה שמדפיסים שטרות חדשים, מן הראוי להדפיסם בגדלים שונים וזאת כשירות לציבור העיוורים.