בנק הפועלים שדרג את מערכות הבקרה על הלבנת הון

הבנק הכניס לשימוש מערכת מחשב המקיימת בקרה על הלבנות הון ומנסה לאתר פעילויות חריגות

בנק הפועלים משדרג את מערכות הבקרה על הלבנת הון. הבנק, בניהולו של ציון קינן, הכניס לשימוש מערכת מחשב המקיימת בקרה על הלבנות הון ומנסה לאתר פעילויות חריגות. הדגש בפעילות הבקרה של הבנק הוא על פעילות בסניפים ובחברות בנות בחו"ל, פעילות בנקאית בינלאומית, חשבונות של תושבי חוץ בישראל ופעולות מול בנקים ברשות הפלסטינית.

מערכת הבקרה של בנק הפועלים שודרגה לאחרונה לסריקת שמות אל מול רשימת התראה בינלאומית של גופים ויחידים המוגדרים כנמצאים ב"סיכון גבוה" לעניין הלבנת הון ומימון טרור. במקביל החלה לפעול בחטיבה העסקית של הבנק מערכת ממוחשבת שמאפשרת לנטר את ולדווח על פעילויות בלתי רגילות. בנוסף, כדי לשפר את איכות ונכונות המידע החל הבנק להפעיל במערך הסינוף מערכת בקרה על פתיחת חשבונות ורישום שינויים במאגר המידע המינהלי של הבנק.

בנק ישראל מחמיר הנהלים

היחידה לאיסור הלבנת הון ומניעת מימון טרור הפועלת בבנק החלה כבר לפני כשנה במעקב אחרי פעילויות בנקאיות בחשבונות הלקוחות במטרה לאתר פעולות המוגדרות בבנק "נחזות להיות בלתי רגילות" ולדווח עליהם לרשות לאיסור הלבנת הון. היחידה כפופה ניהולית לחטיבת ניהול הסיכונים בראשותו של דני קולר. במקביל היחידה מדווחת באופן תקופתי לוועדת הדירקטוריון לניהול סיכונים שבראשות יו"ר ישראכרט, אירית איזקסון, ולצוות ההנהלה לניהול ובקרת סיכונים שבראשו עומד המנכ"ל ציון קינן.

לאחרונה נחשף ב"גלובס" כי בנק ישראל מחמיר את נוהלי מניעת הלבנת הון וזיהוי לקוחות בבנקים. המפקח על הבנקים, רוני חזקיהו, הצהיר כי "למדיניות נאותה בנושא 'הכר את הלקוח' ולניטור שוטף אחרי פעילותו חשיבות ניכרת ליציבות ולאמינות של המערכת הבנקאית". בנק ישראל הודיע גם כי יחייב את הבנקים להתקין מערכות התרעה ממוחשבות שיתריעו על פעילות חריגה, חשד להלבנת הון ועסקות הקשורות למימון טרור. הפועלים כאמור כבר מפעיל מערכות דומות.