סיכום העשור בנדל"ן: אבני הדרך - שנה אחר שנה

בניין חדש, עסקה מפתיעה, פסיקה תקדימית, מהלך יזמי מחוכם - "גלובס" מציג את אבני הדרך המרכזיות שמבחן הזמן מגלה כי הן שסללו את מורשתו של העשור החולף בענף הנדל"ן

2000

ינואר

בג"ץ הקשת הדמוקרטית המזרחית

העשור נפתח בעתירה לבג"ץ שהוגשה בינואר 2000 ומשפיעה רבות עד היום על נושא הפשרת קרקע חקלאית בכלל ועל הרחבות המושבים והקיבוצים בפרט. העתירה הוגשה ע"י תנועת הקשת הדמוקרטית המזרחית נגד שר התשתיות הלאומיות, מינהל מקרקעי ישראל, מועצת מקרקעי ישראל, תנועת המושבים, התנועה הקיבוצית המאוחדת, הקיבוץ הארצי והתאחדות האיכרים. העתירה עסקה בהחלטות 717, 727 ו-737 של מועצת מקרקעי ישראל משנת 1995, אשר הגדירו פיצוי נדיב לחקלאים עבור הפשרת קרקע חקלאית לצרכי בנייה. באוגוסט 2001 נעתר בג"ץ ונתן צו ביניים נגד ההחלטות. צו הביניים, ואיתו עקרון "הצדק החלוקתי", הפך לביטול מלא של ההחלטות באוגוסט 2002.

ינואר

השלמת בניית שני

מגדלי עזריאלי

חו"ל בא לתל אביב, כשבנייתם של שני מגדלי המשרדים במרכז עזריאלי בתל אביב - העגול והמשולש, הסתיימה ב-1999 והכינה את הקרקע לאכלוסם עם תחילת המילניום החדש. בנייתו של המגדל המרובע הושלמה רק ב-2007. קשה להאמין, אך במקום בו שוכנים המגדלים וקניון עזריאלי, שכן עד הקמתם חניון משאיות לפינוי אשפה של עיריית ת"א. גובהו של המגדל העגול הוא 187 מטר ב-50 קומות. המגדל המשולש מתנשא לגובה של 169 מטר ב-46 קומות. בנייתם נמשכה בין השנים 1996-1999, ואכלוסם החל בינואר 2000. המגדל המרובע הסתפק ב-154 מטר ב-42 קומות.

מארס

מגדל רוכשת את שטח מגדל המוזיאון במחיר שיא

גולת הכותרת של כניסת חברות הביטוח להשקעות בנדל"ן, שהתעצמה במהלך העשור, היא עסקת רכישת מתחם ברקוביץ' מול בית המשפט המחוזי בתל אביב. המגרש הוצע למכרז של עיריית ת"א, ובחודש מארס 2000 פתחה העירייה את תוצאותיו, מהן עלה כי חברת הביטוח מגדל, החברה הבת המגן וחברת מליבו זכו לפי הצעת מחיר שיא של 200 מיליון שקל (50 מיליון דולר). מגדל והמגן החזיקו ב-90% מהמגרש, ומליבו ב-10%. עסקה זו סימלה את הזנת תאבונה של מגדל להשקעות בנדל"ן, במיוחד כשחודשיים קודם לכן היא קנתה מרוני גרושקה ועופר מירצקי את בית המסחר והמשרדים טופ-דן בשיכון דן בכ-25 מיליון דולר, והגדילה את חלקה בבית אפריקה באחד העם בתל אביב. במגרש ברקוביץ' בנתה מגדל את מגדל המוזיאון במהלך 2004 ו-2005, והוא כולל היום 24 קומות משרדים.

מארס

עאדל ואימאן קעדאן יגורו בקציר

בני הזוג עאדל ואימאן קאדען ביקשו בשנת 1995 לרכוש קרקע ביישוב היהודי קציר בואדי ערה ולהצטרף כחברים מן המניין ליישוב. לאחר שנענו בשלילה וגייסו את דעת הקהל ואת האגודה לזכויות האזרח, הוגשה העתירה לבג"ץ. במארס 2000 קבעו שבעת שופטי בג"ץ כי עקרון השוויון אוסר הקצאה מפלה של קרקע על בסיס הפליה בין יהודים לשאינם יהודים. גם היום, עומדים בפני בג"ץ מספר עתירות בעניינים דומים, שאמורים להכריע עד כמה מותר ליישוב קטן להתערב בבחירת זהות תושביו.

אפריל

הקמת מתחם איירפורט סיטי

זה עבד בחו"ל, ומתחילת העשור גם בארץ - מתחם ענק ללוגיסטיקה ולמשרדים סמוך לנמל תעופה בינ"ל. הקמת איירפורט סיטי (קרית שדה התעופה) החלה בשנת 2000 על אדמות מינהל מקרקעי ישראל, ליד נמל התעופה וסמוך לכביש 6. הפרויקט, שיזמיו הם קבוצת יואל בראשות קובי מימון, קבוצת אדמוב בראשות אברהם אדמוב, מוטי קירשנבאום, עו"ד שרגא בירן, קבוצת אלפו ובנק לאומי, נבנה כך שיכיל 500 אלף מ"ר המיועדים ללוגיסטיקה, היי-טק, משרדים, אחסנה מתוחכמת, מלונאות ומסחר.

2001

מארס

קבוצת ביג פותחת פאואר סנטר בבית שמש

קבוצת ביג מרכזי קניות אמנם החלה את דריסת רגלה בתחום הפאואר סנטרים בישראל בעשור הקודם, ב-1997, עם פתיחת ביג באר שבע ואחריו עם ביג קריות בקרית אתא ב-1998, אבל בעשור זה נתנה ביג תנופה לפיתוח של רשת פאואר סנטרים הממותגים באחידות בכל חלקי הארץ. כשב-2001 פתחה הקבוצה את ביג בית שמש, שכיום מתפרש על 16 אלף מ"ר, היה ברור שהקבוצה כאן בשביל להישאר, ולא בשביל פאואר סנטר אחד או שניים. אחרי ביג בית שמש בא ביג רגבה ב-2002 ולאחריו ביג אילת ב-2003. השנה חנכה הקבוצה שלושה מרכזים: ביג טבריה, BIG Fashion נצרת וביג קרית גת והיא מחזיקה היום ב-14 פאואר סנטרים, מה שללא עוררין מציב אותה כחברת הפאואר סנטרים של ישראל.

אפריל

פתיחת סניף איקאה בנתניה

רשת הריהוט השוודית איקאה חתמה על הסכם להקמת החנות הראשונה בארץ כבר ב-1999, אבל כידוע, שום דבר לא זורם בקלילות בצינורות התכנון. חנות איקאה נפתחה ב-3 באפריל 2001 במחלף פולג בנתניה תחת הזכיין קו-אופ הרבוע הכחול. בעיצוב הסניף, המשתרע על פני 23 אלף מ"ר, הושקעו 15 מיליון דולר. בתקציב החדרת המותג הושקעו 1.5 מיליון דולר, כולל דיוור ישיר של 800 אלף קטלוגים. בשבועיים הראשונים ביקרו בסניף כ-300 אלף איש. הזיכיון על איקאה ישראל עבר במארס 2005 למתיו ברונפמן, אבל הקמת איקאה במעוין שורק עברה סבכים ביורוקראטיים שהותרו רק בנובמבר 2009, ארבעה חודשים לפני הפתיחה המיועדת של הסניף. היום מתוכנן גם סניף שלישי, באזור חיפה.

אוקטובר

השלמת בניית מגדל משה אביב בר"ג

חברת אוסיף, בראשות היזם משה אביב, החלה לבנות את מגדל שער העיר במתחם בורסת היהלומים ברמת גן ב-1998. עלות הקמתו הייתה 130 מיליון דולר. חשיבותו לא רק בהיותו המגדל הגבוה ביותר בישראל, על 69 קומותיו, אלא משום שהוא הציע לראשונה שימושים מעורבים - מסחר, משרדים ומגורים (ב-12 הקומות העליונות) ועיצב את פני בורסת היהלומים. שמו של המגדל הפך למשה אביב, להנצחת יזם המגדל שנהרג מנפילה מסוס באוקטובר 2001.

2002

אוגוסט

כביש האורך נפתח לתנועה

בקיץ 2002, כשעם ישראל נוהר צפונה לנופש, נפתח לתנועה הקטע הראשון בכביש חוצה ישראל, נחשונים-איל, באורך 18 קילומטר. כביש האגרה הראשון בישראל היה גם פרויקט ה-BOT הגדול הראשון ואחד ממיזמי התשתית הגדולים ביותר: 1.2 מיליארד דולר השקיעו בו היזמים - אפריקה ישראל, שיכון ובינוי וחברה קנדית - 90% מהם במימון בנקאי. במבט לאחור נראה שכביש 6 הצליח להתגבר על כל המבקרים והמתנגדים שקמו לו. החל מ-57 הח"כים שקראו ב-1999 לעצור את סלילת הכביש משיקולים סביבתיים, דרך הספקנים שניבאו שהכביש איננו כדאי כלכלית וכלה בחרדים של אתרא קדישא שהצליחו לעכב את סלילת הקטע הצפוני של הכביש. היום, עם 138 קילומטרים סלולים מצומת בית קמה בדרום ועד אליקים בצפון, נדמו אחרוני המלגלגים. בעשור הבא צפוי הכביש לגדול ב-109 קילומטרים נוספים ולהגיע מכברי בצפון לצומת הנגב.

2003

אוקטובר

מכירת חברת נכסי אזורים לבריטיש ישראל

גנדן נדל"ן, שבשליטת נוחי דנקנר, חתמה על עסקה למכירת חברת נכסי אזורים לחברת ההשקעות בריטיש ישראל - שותפות של ריט ניהול נכסים שבבעלות איש הנדל"ן הבריטי ממוצא יהודי ליאו נואי, בית ההשקעות אקסלנס ועמיר בירם. העסקה, בהיקף של 400 מיליון שקל, היוותה נקודת זינוק להפיכתה של בריטיש לחברת הנדל"ן המניב הגדולה בארץ. עסקה זו הושלמה באפריל 2004. בריטיש ישראל קיבלה את נכסי אזורים עם 250 אלף מ"ר של מבני משרדים, מסחר ותעשייה, ועם יזמות של כ-180 אלף מ"ר נוספים. ב-2003 הנכסים העיקריים שלה היו פארק אזורים, משרדים בבית דגן ובית הדיור המוגן משכנות כלל. היום מחזיקה החברה ב-17 קניונים - מה שממקם אותה כמובילה בתחום.

נובמבר

אהוד ברק קונה דירה במגדלי אקירוב

בסוף 2003, עת שהיה איש עסקים בהפוגה מהחיים הפוליטיים, רכש אהוד ברק דירה בשטח של 485 מ"ר במגדלי אקירוב ברחוב פנקס בתל אביב תמורת 2.5 מיליון דולר. הדירה, בקומה ה-31, כוללת 5 חדרים על מפלס אחד עם סלון ענק המשקיף לים. באוגוסט 2008 הציע ברק את דירתו למכירה בסכום שיא של 40 מיליון שקל, ובימים אלה מוצעת הדירה למכירה ב-30 מיליון שקל. בראיון לתוכנית "עובדה" לפני כשנה, ולאחר שספג ביקורת ציבורית בנושא דירת הפאר, אמר ברק כי "במובן מסוים, היה יותר טוב אם לא הייתי קונה את הדירה".

דצמבר

תחילת הקמת עיר הבה"דים

תכנון עיר הבה"דים החל בשנת 2002 באגף התכנון של צה"ל, במטרה להעביר שמונה בסיסי הדרכה (בה"דים) לאזור סמוך לצומת הנגב. הפרויקט הוא חלק מתוכנית העתקת בסיסי צה"ל לנגב, שמטרותיה הן להחזיר שטחים יקרים במרכז המדינה, להקים בסיס שבו טכנולוגיות ותשתיות מתקדמות ובעיקר להביא לפיתוח הנגב באמצעות אלפי מקומות עבודה. פרויקט עיר הבה"דים, שעלות הקמתו נאמדת ב-2.6 מיליארד דולר, יכיל גם כ-5,000 יח"ד לאנשי הקבע ומשפחותיהם. ב-1 בדצמבר 2003 הונחה אבן הפינה לפרויקט, אך העבודות לא התקדמו. בעקבות התנגדויות רבות, בעיקר סביב נושאי איכות הסביבה, רק באפריל 2007 אישרה הממשלה את הפרויקט, שמתוכנן להסתיים בשנת 2013. ועדת המשנה להתנגדויות של הוועדה המחוזית אישרה את התוכנית הסופית רק ב-21 בדצמבר 2009.

2004

מארס

YOO ממתגת את ה"אי" של תל אביב

פרויקט YOO של קבוצת חבס, שיצא לשיווק במארס 2004, היה הראשון ב"פארק צמרת" בתל אביב. אל מול אלה שהרימו גבה, האמין הרצל חבס בבנייתם של שני מגדלי יוקרה בני יותר מ-30 קומות במשולש הסואן שבין איילון, ההלכה ודרך נמיר. בשנת 2005 רכש חבס לעצמו ארבע דירות במגדל YOO הראשון תמורת 3.15 מיליון דולר (בממוצע 6,000 דולר למ"ר), לאחר שהסביר כי "זו תהיה הכתובת המבוקשת ביותר בתל אביב". גיוסו של מעצב-העל פיליפ סטארק, שהעניק את המגע היוקרתי לעיצוב הדירות במגדלים, הוכח כמהלך מיתוגי מוצלח. אחרי חבס, נכנסו ל"פארק צמרת" קבוצת רכישה של בסר, חברת קנדה ישראל, ויזמים נוספים, שבנו עד כה שבעה מגדלים מתוך ה-12 המתוכננים.

אוגוסט

חוק החופים מאושר

שורה של יזמויות, בעיקר בפריחת הנדל"ן של שנות ה-90', כרסמו בחוף הים הצנוע של ישראל (כ-2.5 סנטימטר חוף לאזרח). לאחר שפסק דין המרינה באוגוסט 2003 הפך לאבן דרך משמעותית, כשהחליט כי הדירות במרינה יכנסו לפול מלונאי (מה שלא ממש מתקיים בפועל), אושר באוגוסט שאחריו חוק החופים, הקובע כי תיאסר בנייה חדשה במרחק של 300 מטר מקו הים. במהלך 2007 הורחב החוק גם לחופי אילת והכנרת.

אוגוסט

תשובה רוכש את הפלאזה

"אכן מדובר באייקון, אבל המחיר טוב מכדי לסרב", הסביר ל"טיימס" יו"ר MILLENNIUM & COPTHORNE מדוע מכר (יחד עם הנסיך הסעודי אל-וואליד בן-טלאל)בקיץ 2004 את מלון הפלאזה בניו-יורק ליצחק תשובה ב-675 מיליון דולר. תשובה, שרכש את האייקון ההיסטורי במחיר שיא של 838 אלף דולר לחדר, הכיר בפוטנציאל שגלום בו כפרויקט מגורים - ב"אי" שבו דירות נמכרו במחירים אסטרונומיים. לאחר יותר משנתיים של שיפוצים, בעלות של כ-400 מיליון דולר, בניצוחה של בתו, הארכיטקטית גל נאור, וחרף מחאות מקיר לקיר, נפתח הפרויקט מחדש כשהוא כולל 282 חדרי מלון, עוד 182 דירות מגורים ומרכז קניות יוקרתי.

2005

ינואר

זכי רכיב קונה בית ב-24 מיליון דולר

בתחילת 2005 רכש זכי רכיב, מייסד חברת ההיי-טק טריון, את האופציה לקנות את ביתו של איל ההימורים היהודי-אוסטרי מרטין שלאף בהרצליה פיתוח, תמורת 4 מיליון דולר. בתחילת 2009 מימש רכיב את האופציה ושילם 20 מיליון דולר נוספים כדי לרכוש את הבית, בעסקה הגדולה ביותר בהיסטוריית הנדל"ן הישראלית לבית בודד. מדובר בוילה בשטח 2,000 מ"ר על מגרש של כ-2 דונם ברחוב גלי תכלת האולטרה-יוקרתי בהרצליה פיתוח. הבית, אותו רכש שלאף ב-1994 תמורת 7 מיליון דולר, כולל מקלט אטומי, חדר כושר, מרתף יינות, קולנוע פרטי, בריכה ומעלית לים.

אפריל

פארק איילון מאושר

החלטת הממשלה בחודש אפריל 2005 לאשר את פארק איילון (שנקרא היום פארק אריאל שרון) - ריאה ענקית ירוקה בשטח של 8,000 דונם בלב גוש דן, נחשבת לניצחון הגדול של הארגונים הירוקים על יזמי הנדל"ן. התקדים הסביבתי הירוק נחשב לזה שסלל את הדרך מאוחר יותר לביטול תוכנית ספדיה לבנייה במערב ירושלים, ביטול התוכנית להקמת היישוב מיכל בגלבוע, הקמת פארק באסה בהרצליה ועוד.

יוני

גזית גלוב ישראל רוכשת את קניון רוטשילד

אחת התופעות בהן מתאפיין העשור הנוכחי היא התרכזות ענף הקניונים לקבוצות. אחת הקבוצות, מלבד עזריאלי, בריטיש ישראל, ביג ומליסרון, היא גזית גלוב ישראל, חברה בת של גזית גלוב. כניסתה של קבוצה זו לתחום המרכזים המסחריים החלה עם רכישת קניון רוטשילד הצנוע בראשון לציון מידי נשיא התאחדות הקבלנים לשעבר, סם אולפינר, תמורת 185 מיליון שקל. כעשרה ימים לאחר מכן זכתה גזית גלוב במכרז של עיריית ת"א לקרקע למרכז מסחרי בפארק צמרת. חודשיים אחר כך באה רכישת מרכז מיקדו סנטר בתל ברוך, וחודש אחר כך רכשה מחצית מעמק סנטר בעפולה (ב-2009 השלימה שליטתה במרכז). בהמשך באו מרכז ביקנעם, רכישת שטח למרכז מסחרי בכפר סבא, רכישת החברה שהחזיקה בשטח למתחם הקולנוע המוקם בראשל"צ ועוד.

יולי

נתן חץ רוכש את חברת אמות השקעות

חברת אלוני חץ רכשה ב-26 ביולי 2005 80% מחברת הנדל"ן המניב אמות השקעות מידי שש קרנות הפנסיה הוותיקות, תמורת 765 מיליון שקל. יומיים מאוחר יותר החליט בנק הפועלים לממש את זכות ההצטרפות שהייתה לו לעסקה, ומכר לאלוני חץ את חלקו (20%) באמות תמורת 191 מיליון שקל. אין ספק שנתן חץ שם ידו על אחת מחברות הנדל"ן המניב הגדולות בישראל, וככל הנראה הגדולה ביותר בענף הנדל"ן למשרדים. החברה, שמיהרה להנפיק את מניותיה לבורסה מיד לאחר הרכישה, מחזיקה היום 87 נכסים מניבים בשטח של 429 אלף מ"ר בתפוסה של 96.5%.

2006

מארס

שעיה בוימלגרין קונה את אזורים ב-1.2 מיליארד שקל

מי שהיה שותפו האלמוני של לב לבייב בארה"ב, הפתיע את ענף הנדל"ן המקומי ב-2006 כאשר רכש את השליטה בחברת אזורים מידי נוחי דנקנר תמורת 318 מיליון דולר - 25% מעל שווי השוק של המניות. אם תרצו, בוימלגרין חזה את התאוששות המרשימה של השוק הישראלי, אולם לצערו - סדרת מהלכים גרנדיוזיים וכושלים (רכישת אסותא, רכישת בית עלית - הכל במחירים מופקעים) גם מעבר לים (בעיקר רכישת לגנא) הקשו עליו לממש את חלומותיו.

דצמבר

רכבת קלה בירושלים?

בחורף 2006 החלו העבודות להנחת הפסים בתוואי הרכבת הקלה בירושלים. הזכיינית, חברת סיטי-פס, ביצעה טעות קשה כשהחליטה להשתמש במכונת הנחת פסים ממוחשבת (אפיטראק) שלא נוסתה קודם לכן בישראל. לאחר רצף בלתי פוסק של תקלות ואובדן של חודשים יקרים החליטה החברה להוציא את האדנים שהונחו ולהתחיל מחדש. פרשת אפיטראק הופכת לאחת ברצף של עימותים בין המדינה לזכיינית, שהגיע לשיאו בנובמבר 2008 כשראש העיר הטרי ניר ברקת איים לבטל את הפרויקט כולו. בקיץ 2009 סיטי פס מודיעה שלא תוכל לעמוד גם בתאריך החדש והמדינה פונה לבורר ותובעת לקבוע תאריך סיום מחייב. ארבע שנים אחרי המועד המקורי לסיום העבודות נראית סאגת הרכבת הקלה בירושלים רחוקה מסיומה.

2007

מארס

החלטה 979 לזכויות אישיות לחקלאים

החלטה 979 של מועצת מקרקעי ישראל מאפשרת לתושבי מושבים וקיבוצים החוכרים נחלה חקלאית לקבל 2.5 דונם בחוזה חכירה אישי לדורות בתוך שטח הנחלה, בו ניתן לבנות שלושה בתים על שטח בנוי כולל של 375 מ"ר, ועוד 500 מ"ר לתעסוקה. ההחלטה מאפשרת חכירה בחוזה לשתי תקופות של 49 שנים, בכפוף לתשלום דמי היוון בשיעור 3.75% מערך הקרקע עבור זכויות המגורים, ו-91% מערך הקרקע עבור הבנייה לתעסוקה. החלטה זו מעולם לא יושמה ועודנה תלויה בבג"ץ, אך בעיקר על סמך החלטה קודמת של המועצה, נבנו במהלך העשור אלפי יחידות דיור בהרחבות של מושבים וקיבוצים, שהפכו בשנים האחרונות פתרון דיור פופולארי למשפחות צעירות ומבוססות יחסית.

אפריל

לב לבייב קונה את בניין "הניו יורק טיימס"

אפריקה ישראל, בשלהי הימים בהם הכסף זרם כמים (בשבוע בו גם בוצעה ההנפקה של פעילותה ברוסיה), רכשה את בניין "הניו יורק טיימס" בטיימס סקוור, ניו-יורק, תמורת 525 מיליון דולר. מאז כבר הספיקה לשערך את הנכס מעלה ובעיקר מטה - בסוף 2008 ירד שוויו ל-315 מיליון דולר, ומאז מחקה עוד 436 מיליון שקל. החברה אומנם השלימה את השיפוצים, אבל נכון לעכשיו עומד הבניין בבדידות מזהרת; רק 7.7% משטחי ההשכרה (משרדים ומסחר) מושכרים בפועל. חודשיים אח"כ קנה לבייב גם את מגדל השעון בשדרות מדיסון, תמורת 200 מיליון דולר. המגדל בינתיים ממשיך "לדמם"; לראייה, מחקה החברה 76 מיליון שקל מערכו רק ברבעון הקודם.

אפריל

מכירת קבוצת אוסיף לארקדי גאידמק

האוליגרך שניסה להרשים אותנו בטוב לבו, ארקדי גאידמק, רכש ב-2007 את השליטה בקבוצת הנדל"ן הציבורית אוסיף ממשפחת אביב (דורון אביב ודפנה הר-לב), תמורת כ-600 מיליון שקל, ששיקפו לחברה שווי של מיליארד שקל. שנה וחצי מאוחר יותר, באוקטובר 2008, זכתה ישרס של שלמה איזנברג בהתמחרות על מניות השליטה של גאידמק, תמורת 135 מיליון שקל.

מאי

תשובה ודנקנר חולמים על פלאזה לאס וגאס

התקוות הגדולות שניתלו בפלאזה בניו-יורק פתחו לתשובה את התיאבון והוא רכש 120 דונם בסטריפ של לאס וגאס לטובת הקמת "פלאזה" נוסף - שיכלול מלון יוקרתי, קזינו, מרכז מסחרי, אולמות כנסים ומגדלי מגורים. קבוצת IDB של נוחי דנקנר חברה לאלעד נכסים ובערבו של משבר האשראי ב-2007 רכשו את הקרקע תמורת 1.24 מיליון דולר, 625 מיליון דולר מתוכם מומנו בהלוואה מתשלובת בנקים. הבנייה עצמה דורשת השקעה נוספת של 5-7 מיליארד דולר, והצדדים ממתינים מזה למעלה משנה להפשרת שוקי האשראי כדי לממן את הפיתוח. בינתיים, מחקה חברת הפרויקט 820 מיליון שקל וגם הערכת השווי האחרונה לפרויקט השאפתני, מנובמבר 2008, גוזרת לקרקע שווי של 652-710 מיליון דולר בלבד.

מאי

לבייב מנפיק את אפ"י פיתוח בלונדון

רגע לפני שהמשבר העולמי הופך לצונאמי, מספיקה אפריקה ישראל להנפיק את אפ"י פיתוח, זרוע ההשקעות שלה ברוסיה. חברת הבת הונפקה בבורסה בלונדון לפי שווי של 5.9 מיליארד דולר וגייסה כ-1.4 מיליארד דולר. כלומר, החלה להיסחר לפי שווי עצום ושיא ישראלי בכל קנה מידה של 7.3 מיליארד דולר. ההנפקה הפכה את לבייב לאיש העשיר בישראל, תוך שהוא עוקף בקלות את שרי אריסון.

יולי

דלק נדל"ן רוכשת ומבטלת

ביולי 2007 קיימה דלק נדל"ן מסיבת עיתונאים חגיגית בה בישר המנכ"ל, איליק רוז'נסקי, על עסקת הנדל"ן הגדולה אי פעם של יזמים ישראלים. יגאל אהובי (50%) וחברות בנות של דלק נדל"ן (50%) ירכשו 90 נכסים מניבים בשוויץ ב-3.4 מיליארד פרנק שוויצרי (12.2 מיליארד שקל) מחברת ילמולי (Jelmoli), הנסחרת בבורסה בציריך. בסוף אוקטובר, כשהמשבר היה ברור כשמש, בישרה סופית דלק נדל"ן על ביטול ההסכם: "לאחר מו"מ ממושך עם המוכר, החליטו החברות שלא להשלים את העסקה בתנאים הקיימים. החלטה זו התקבלה כתוצאה משינויים מאקרו-כלכליים ושינויים נוספים, שלדעת הקונסורציום לא באו לידי ביטוי בצורה מספקת בהתאמות המחיר שאושרו על ידי המוכרים". בילמולי נדהמו מהרגליים הקרות והחליטו לתבוע מדלק ומאהובי פיצויים בהיקף כ-890 מיליון שקל, צעד שהסתיים במבוכה גדולה ובתשלום של 70 מיליון שקל. בשורה התחתונה, אפשר לומר בדיעבד שלו הייתה דלק ממשיכה בעסקה, מצבה היה גרוע בהרבה.

אוגוסט

קריסת חפציבה וחוק ערבות מכר

קריסתה של חברת חפציבה, אחת מחברות הבנייה הגדולות בישראל, סללה את הדרך לתיקון בחוק המכר בשנת 2008. בתחילת אוגוסט 2007 נודע כי חובותיה של חפציבה נאמדים בכ-1.5 מיליארד שקל. עשרות רוכשי דירות שבנייתן טרם הושלמה החלו לפלוש לדירות שרכשו בירושלים, נתניה, מודיעין עילית וערים נוספות. לרבים מהם לא ניתנו ערבויות כנגד הכספים ששילמו לחברה. עם קריסתה, נמלט מנכ"ל חפציבה, בועז יונה, אך הוא נעצר באיטליה לאחר מספר שבועות ובנובמבר 2008 נשפט בישראל לשבע שנות מאסר וקנס כספי. בעקבות פרשת חפציבה אושרה באוקטובר 2008 הרפורמה בחוק המכר (הבטחת השקעות של רוכשי דירות), שמטרתה להגן על זכויות רוכשי דירות "על הנייר".

2008

מארס

גזית גלוב ממשיכה בקניות

בחורף 2008 גזית גלוב הוכיחה שעולם כמנהגו נוהג, כשיממה לפני שנחלץ הבנק המרכזי האמריקני לסייע לבית ההשקעות הקורס בר סטרנס, ביצעה את הרכישה הגדולה בתולדותיה: השליטה באטריום (אז: מיינל), חברת נדל"ן מניב אוסטרית, בהשקעה מרבית של 675 מיליון אירו. שותפת המיעוט בגרעין השליטה (48.6%) היא CPI, קרן השקעות בנדל"ן של סיטיגרופ.

יוני

מגדל רוכשת 75% מקניון הזהב

שנת 2008 הייתה שנה שבה חברות הביטוח שיחקו במגרש הנדל"ן ביתר שאת. ביוני רכשה מגדל 75% מקניון הזהב במערב ראשל"צ מידי האחים משה ויגאל גינדי, לפי שווי של 1.25 מיליארד שקל. מספר ימים לאחר שפורסם על המגעים לרכישת קניון הזהב, רכשה חברת הביטוח הפניקס 25% ממרכז הקניות הסטאר סנטר באשדוד תמורת 133 מיליון שקל, אולם עם פרוץ המשבר נעצרה נהירת חברות הביטוח אל הקניונים.

דצמבר

כניסת רשתות האופנה H&Mו-GAP

הן עוד לא שוטפות את קניונינו, אבל בסוף 2008 נקבעו הזכייניות לשתי רשתות האופנה הבינלאומיות, H&M השוודית ו-GAP האמריקנית. משפחת חורש, יבואנית הרכבים טויוטה ולקסוס, קיבלה את הזיכיון לייצג בישראל את H&M בדצמבר 2008, ואילו מוטי זיסר קיבל את הזיכיון לשווק את מותגי GAP ובננה ריפבליק בישראל, כשהחתימה הרשמית התרחשה בפברואר 2009. GAP כבר פתחה חנות במתחם הקניות אלרוב שדרות ממילא של אלפרד אקירוב, ו-H&M צפויה לפתוח את החנות הראשונה שלה בקניון עזריאלי בת"א ב-2010.

דצמבר

עזריאלי קוטף את קניון גבעתיים ומנופף בעשירייה

תשעה קניונים לא היוו מספר שלם ועגול עבור דוד עזריאלי, שרצה לסגור עשירייה עם קניון נוצץ ואטרקטיבי. ב-2008 הוא ניסה את מזלו ברכישת קניון רמת אביב יחד עם קניונים נוספים מקבוצת אפריקה ישראל, אבל כשהחליט שעסקה זו איננה כדאית עבורו, החל לפזול לעבר קניון גבעתיים, אותו הוא רכש בדצמבר 2008 מידי חברת נכסים ובנין וכלל ביטוח, שתיהן מקבוצת אי.די.בי. קבוצת עזריאלי שילמה עבור רכישת הקניון 795 מיליון שקל, והשלימה את רכישתו במארס 2009. הקבוצה כבר החלה השנה להקים את הקניון ה-11 שלה בקרית אתא בהשקעה של 160 מיליון שקל, והחלה לקדם את תוכניות הקמת הקניון ה-12 בראשון לציון, בצומת גן הוורדים.

2009

אפריל

מכירת קניון רמת אביב; לבייב במסע מימושים

קניון רמת אביב, שהוקם על ידי אפריקה ישראל ב-1997, הוא תולדה של העשור הקודם, אבל סממן של אחת העסקאות הבולטות של העשור הנוכחי. באמצעות רכישתו, יחד עם קניון סביונים, נכנסה חברת מליסרון, בשליטת האחים עופר נכסים של יולי וסמי עופר, לליגה המובילה של קבוצות הקניונים בארץ. מליסרון רכשה את הקניון, ששטחו 17,819 מ"ר, יחד עם קניון סביונים, באפריל 2009 תמורת 1.4 מיליארד שקל ולפי שווי כולל של 1.74 מיליארד שקל.

במקביל, מימוש הקניון, כמו עוד מימושים רבים אחרים (מגדל הקריה, מגדל אפריקה ישראל, רשת אנגלו סכסון, מלון הולידיי אין טבריה ועוד אין ספור קרקעות בישראל) סיפר את סיפורה העגום של אפריקה ישראל, שניסתה לממש כל שיכלה כדי לנסות ולשרוד את המשבר.

אוגוסט

לבייב מרים ידיים

בשעת לילה, בסוף חודש אוגוסט, הודיעה אפריקה ישראל כי לא תוכל להחזיר את חובותיה לבעלי אגרות החוב במועד. אפריקה ישראל, באותה עת חברת הנדל"ן הגדולה בארץ, נכנסה למסלול של הסדרי חוב מול הנושים, בשעה שהיקף החוב למחזיקי האג"ח שלה עמד על 7.4 מיליארד שקל וסך החוב שלה הסתכם בכ-25 מיליארד שקל. לאחר פתיחת הליך משפטי, אותו הובילה השופטת ורדה אלשיך, הגיעו כל הצדדים להסדר ב-21 בדצמבר 2009. רק ימים יגידו האם אפריקה ישראל, שמימשה לא מעט נכסים בשנתיים האחרונות, תצא מהבוץ ותחזור לדרך המלך.

אוקטובר

דנקנר קונה את מטה HSBC בניו-יורק

בשעה שהשמות הגדולים של תחילת העשור עסוקים בעיקר בהחזרי חוב, יתרות המזומנות השמנות של קבוצת IDB של נוחי דנקנר ממשיכות להוות יעד לביצוע השקעות ענק ברחבי העולם גם בימים אלה, וגם בענף הנדל"ן (כמו תוכנית ההשקעה בנדל"ן בבריטניה, שלא המריאה). את בניין מטה הבנק HSBC בניו-יורק רכשה הקבוצה באמצעות הבנות כור ונכסים ובניין בחלקים שווים, תמורת 330 מיליון שקל, לאחר שסיכמו עם הבנק על הסכם הבנות למסגרת אשראי המשועבדת במניות השקעה אחרת - רשת השיווק הצרפתית קרפור. בשנה הראשונה מגלמות ההכנסות משכירות, 45 מיליון דולר, תשואה של 7.5%-8%.