ממרומי בניין המשרדים בו ממוקמת חברת הסטארט-אפ החדשה שלו, יכול יזם האינטרנט ג'ק דורסי, ההוגה ואחד ממייסדי
טוויטר, להביט במקור ההשראה הקדום של הרעיון החדש שהוא מקדם. החברה החדשה של דורסי, Square, מציעה אמצעי תשלום חדש. מקור ההשראה הוא סניף קליפורניה של המטבעה האמריקנית, שהוקם בסן פרנסיסקו במאה ה-19, בזמן הבהלה לזהב.
כשבחר במיקום הזה למשרדיו, בלב רובע Soma המאוכלס בצפיפות בחברות סטארט-אפ, הכיר דורסי בכך שהוא רק חוליה אחת בשרשרת היסטורית ארוכה יותר. פרט לכך, הוא שוכר משרדים בבניין של העיתון הוותיק "סן פרנסיסקו כרוניקל", שהחל להשכיר משרדים במשכנו כדי לפצות על הירידה בתפוצה, שנובעת בין השאר מהפיכת האינטרנט למקור חדשות מרכזי. טוויטר הוא אחד מהמובילים החדשים של מהפכה זו.
דורסי בן ה-33 החל לפתח את הרעיון של טוויטר, שמונה כיום יותר מ-50 מיליון משתמשים ברחבי העולם, לפני כעשור, בזמן שעבד כמתכנת בחברה שמעניקה שירותי שליחים, מוניות ושירותי חירום באמצעות האינטרנט. דורסי התעניין באופן שבו פועלות ערים. הוא השתתף ביצירת תוכנה שמאפשרת לרכבי השירות לעדכן את המוקד במיקומם בזמן שהם נעים ברחבי העיר וכך קיבל תמונה כוללת של ההתרחשות העירונית.
בסופו של דבר, זה הוביל ליצירת פלטפורמה שמאפשרת לאזרחים מן השורה לעדכן את חבריהם במעשיהם ב-140 תווים או פחות. טוויטר נולד, וסלל דרך חדשה להצגת מידע לעולם.
ניהול עסקאות הופך לפשוט
כדי להבין את הרעיון שעומד מאחורי היוזמה החדשה, דורסי מפנה את הבמה לשותפו למיזם, האמן ג'ים מק'לבי, שאומר כי כישלונו למכור עבודת זכוכית שיצר בפברואר האחרון נתן את ההשראה ל-Square.
"תשלום באמצעות כרטיס אשראי הוא פעולה פשוטה למדי, אבל הגבייה היא כבר תהליך הרבה יותר מסובך", אומר דורסי. "בדרך-כלל, צריך להמתין כחודש עד שבקשתך מתקבלת אצל חברת האשראי. בדרך אתה צריך לחתום על חוזה של 42 עמודים, שזקוק לאישור של שישה אנשים. לא מדובר בחוויה מלבבת".
השירות שמציע Square אמור לפשט את התהליך הזה. דורסי מדגים: הוא שולף ריבוע פלסטיק לבן, מצמיד אותו למכשיר האייפון שלו באמצעות השקע המיועד לאוזניות, ומעביר דרכו את כרטיס האשראי שלו.
פרטי הכרטיס מופיעים מיד על חלון שנפתח על צג המכשיר - היישום הייעודי של Square. ביישום ממלאים המשתמשים את הפרטים של המוצר אותו הם מוכרים, ומחתימים את הרוכשים על מסך המגע בתום העסקה.
הרוכשים מקבלים מיד הודעת דואר אלקטרוני, שמהווה קבלה. הודעה זו כוללת את פרטי העסקה, בהם מועד הביצוע, מספר ההרשאה והלוגו של המוכר - אם קיים - ומפה בה מסומן מקום ביצוע העסקה.
המוכרים יכולים לגלוש לאתר הבית של Square ולצפות בעסקאות שבוצעו דרך השירות. כדי להצטרף לשירות, צריכים המוכרים למסור שם, כתובת דואר אלקטרוני, תמונה ופרטי חשבון בנק אליו יועברו הכספים. גם רוכשים שמעוניינים להשתמש בשירות יכולים להירשם באתר.
אב הטיפוס נבנה כבר בפברואר, והחברה החלה כבר לקשור קשרים עם בנקים וחברות אשראי, שמכירים ב-Square כגורם מתווך בעסקאות קמעונאיות, בדומה ל-PayPal.
הבעיה במיזם: רכישת אמון
הרעיון של שימוש בטלפונים ניידים כארנקים מודרניים אינו חדש. דורסי אומר שהשירות שהוא מציע אינו נשען על תשתית מורכבת או טכנולוגיה משוכללת למדי. ההתקן בו משתמשים כדי להפעיל את השירות ניתן לחיבור לכל פתח יציאה סטנדרטי לאוזניות בטלפון סלולרי, ועתיד להיות מחולק חינם לבתי העסק שיירשמו לשירות. "אנשים חשים שזוהי דרך אנושית יותר לבצע את הרכישות שלהם, זה מרגיש כמו חלק ממך", אומר דורסי.
הוא מודה שרכישת אמונם של הקמעונאים ושל הצרכנים במכשיר עלולה להתברר כבעייתית. עם זאת, מאמין דורסי שהסימוכין שמעניקה החברה בעת ביצוע העסקה וכן הטמעה נרחבת של המכשיר יפתרו את הבעיה הזו.
גרסת בטא של השירות משמשת כבר כ-20 בתי עסק, לאחר שהחברה הצעירה השיקה את המוצר החודש באמצעות, איך לא, הודעה בטוויטר. אחד מבתי העסק המשתתפים בפיילוט של השירות הוא בית הקפה של דורסי עצמו, הממוקם בליבו של רובע SoMa. כיום מדובר בדוכן קפה קטן בלבד, אבל דורסי מתכוון להפוך אותו לבית הקפה הגדול ביותר בסביבה ועבודות הבנייה במקום כבר בעיצומן. "לאימי היה בית קפה כשהייתי נער. אני אוהב מרחבים ציבוריים ולבתי קפה יש היסטוריה עשירה של השפעה על ההליכים הדמוקרטיים בהיסטוריה", אומר דורסי.
בהתאם לרוח דבריו, ביקר דורסי לאחרונה בבגדד ובמקסיקו, כחלק ממשלחת של משרד החוץ האמריקני. במקסיקו אף הגדיל דורסי לעשות והציע לממשלה להשתמש בטוויטר כאמצעי למלחמה בקרטלי הסמים במדינה. לשיטתו של דורסי, יכולים משתמשי טוויטר לתעד אירועים אלימים ולדווח עליהם באמצעות שירות המיקרו-בלוגינג למשטרה ולמאגר מידע ציבורי שיוקם לצורך העניין.
"הגישה לשירותי תקשורת חובקי עולם דוגמת טוויטר באמצעות טלפונים סלולריים מאפשרת לציבור להשתמש בהם על מנת לחשוף עוולות ולהפוך את העולם למקום טוב יותר", אומר דורסי, ורומז למהומות באיראן מוקדם יותר השנה, שלוו בעדכונים תכופים בשירות האינטרנטי. כעת, עם השקת Square, הוא מקווה להעניק לציבור את הכוח לשנות את מאזן הכוחות במערכת הפיננסית.
לתשומת לבכם: מערכת גלובס חותרת לשיח מגוון, ענייני ומכבד בהתאם ל
קוד האתי
המופיע
בדו"ח האמון
לפיו אנו פועלים. ביטויי אלימות, גזענות, הסתה או כל שיח בלתי הולם אחר מסוננים בצורה
אוטומטית ולא יפורסמו באתר.