לאן הולך הדולר?

תנודות משמעותיות במחיר הדולר

מזה כ-16 חודשים הדולר האמריקני נחשב לחוף המבטחים העיקרי של שוק הפורקס כולו. סימני ההתאוששות לא השליכו מיידית על גורלו של הדולר כמטבע המימון הראשי בתיאבון המחודש לעסקאות Carry Trade (בהן לווים במטבעות הנושאים ריבית נמוכה כדי להשקיע במטבעות הנושאים ריבית גבוהה יותר). זאת, בשל הצעדים הקיצוניים בהם נקטו הפדרל ריזרב והממשל האמריקני, במטרה להחיות את הפעילות הכלכלית. ניתן לטעון שהדולר ימשיך להיות מועמד אידיאלי לשורט בעסקאות Carry Trade, אבל כוחות השוק שתומכים ברעיון הזה משתנים.

הראיה המוחשית ביותר למעמדו של הדולר הוא בתשואה הנמוכה שלו. הבנצ'מרק הריאליסטי היא ריבית הליבור, והליבור האמריקני הסטנדרטי לשלושה חודשים, בשפל. עם זאת, התנאים הפונדמנטליים בשוק המט"ח הם יחסיים, ושיעור הריבית בארה"ב הוא בדיסקאונט ביחס לריבית ביפן. ההיסטוריה הראתה לנו שיפן מסוגלת להחזיק גם ברמות ריבית נמוכות יותר.

מעבר לחוסר המזל של המתחרים, נראה שהסביבה תומכת בדולר. הנתונים הפונדמנטליים וציפיות הצמיחה מיצבו את הכלכלה הגדולה בעולם קרוב לחזית ההתאוששות. יותר מזה, העקביות בתחזיות הריבית מצד אנשי הפדרל ריזרב, שמחזיק את הדולר נמוך כבר תקופה די ארוכה, מתחילה כעת לחזק את תחזית התשואה של הדולר.

סביר שעד אמצע 2010, כחלק מחזרה למדיניות יותר צרה, הדולר יישאר בקצב של מטבעות דומים, אם לא יוביל עליהם. אולי קשה להאמין שדבר בסיסי כזה משתנה, אבל אנחנו יכולים כבר לראות את זה קורה בתנועות המחיר. ראינו בשבועות האחרונים שמידע חזק הרים את הדולר. ייתכן שזה שינוי איטי, אבל הוא יכול להיות משמעותי.

ג'ון קיקלייטר הוא אנליסט בכיר בחברת המט"ח FXCM, הפועלת בישראל באמצעות FXCM ישראל