המחירים עולים - ואנחנו אשמים!

לידיעתכם: התנהגות הצרכנים של הישראלים היא מהגרועות בעולם

הערב (ב') תתקבל החלטת הריבית לחודש ינואר. קשה להעריך מה יחליט הנגיד סטנלי פישר, והסיכוי שהריבית תישאר ללא שינוי זהה לחלוטין לסיכוי שהיא תעלה. אם תישאר הריבית ללא שינוי, יהיה בכך איתות ברור של הנגיד לנעשה בשוק המט"ח, תוך המשך עצימת עין למתרחש בבורסה. העלאת ריבית תמשיך לאותת לכיוון מוקדי הרתיחה הבורסה והנדל"ן. ומה לגבי האינפלציה, תשאלו? בדיוק על זה בחרתי להרחיב היום.

אפשר לבוא ולהאשים באינפלציה את כל העולם, ולטעון שהריבית הנמוכה שכפה בנק ישראל מעודדת את הציבור לצרוך מכל הבא ליד, הממשלה ממשיכה להטיל מסים, האופוריה העולמית גורמת להאמרת מחירי סחורות ונפט, והיצרנים לא מפסיקים להעלות מחירים בכל הזדמנות. אולם מה עם כל אחד ואחד מאיתנו, הציבור? מה קורה ל"מר ישראלי" המפורסם, שבכל שוקי תורכיה, תאילנד והודו ידוע כצרכן הקשה ביותר, כשהוא שב ארצה?

הכותרות זעקו - "מנהלי אייפקס יכולים להיות מרוצים, תנובה הגדילה באופן משמעותי את הרווחים למרות הירידה העולמית בעלויות חומרי הגלם". איך? היא פשוט לא גילגלה את הירידה לרווחת הצרכן, ובכך הגדילה באופן משמעותי את רווחיה. נשמע לכם מוכר? בוודאי.

הרי לא מזמן הורידו את המיסוי על כלי רכב, אולם מהר מאוד הסתבר כי מרבית ההנחה לא הגיעה לכיס הצרכן ובמקום זאת זרמה לכיסם של היבואנים, ממש כמו במקרה של היחלשות מט"ח ממנה נהנה ציבור הרוכשים אך לעיתים נדירות. בארה"ב דברים כאלה לא יכולים לקרות. אנחנו פשוט צרכנים גרועים.

בדיוק אותו דפוס התנהגות אפשר לאבחן גם בשוק הנדל"ן. בתחילת השנה היתה עצירה מוחלטת בשוק, והמחירים אף החלו לרדת. בטור שעסק בנושא הערכתי אז כי המחירים ימשיכו לרדת. אמרתי אז שזה תלוי בעיקר בציבור, שאם יפגין איפוק ייהנה מהמשך הירידה. הסוף ידוע - הקבלנים עשו באז תקשורתי אדיר, הקונים נלחצו, ירדו מהגדר וחטפו מכל הבא ליד. כל-כך מוצלח היה הקמפיין עד כי היה מקור לגאווה בוועידת ראשי הנדל"ן שנערכה לפני מספר שבועות. המצב נכון להיום, אגב, די דומה למה שהיה לפני שנה.

השוק נרדם, משרדי תיווך שוממים, אבל זה לא הפריע לחלק מהקבלנים להמשיך להמריא על כנפי הבאז ולהכריז על מלאי דירות שאוזל ודירות שנחטפות. רק צדיק אחד בסדום, הקבלן והיזם חנן מור, "העז" להפר את ההרמוניה ולהודות כי המהלך של השר אטיאס כבר מניב פירות וכי מחירי הדירות כבר יורדים בתקופה האחרונה. ואני חוזר ואומר: גם אם השר אטיאס יעמוד ב-50% ממה שהוא מבטיח שיעשה - נראה כאן ירידות של 20% ויותר. במי זה תלוי? רק בנו, הצרכנים. אם הוא אומר לכם להמתין - המתינו.

מה לגבי עושק החוסכים בבתי ההשקעות?

ומה לגבי עושק החוסכים בבתי ההשקעות? הבה לא נתייחס כרגע לעושק הגדול בעצם קבלת ההחלטות לגבי ייעוד כספי החוסכים. נתייחס רק לעושק הקטן בדמות דמי הניהול. לפני מספר שבועות התפרסמה כתבה שעיקרה הכפלת דמי הניהול אותם אנו משלמים בקופות ובקרנות ההשתלמות. שוב אפשר להאשים את מנהלי בתי ההשקעות, אבל הם ממש לא אשמים. אנחנו, רבותיי, האשמים היחידים. כעובד בנק נהניתי מדמי ניהול מופחתים (0.6%) בבית ההשקעות שרכש את הקופות של הבנק עקב החלטות ועדת בכר.

לאחר שפרשתי בדקתי בסוף השנה וראיתי שאני משלם 1.2%. על התשואות אני כבר לא מדבר, הן היו מהגרועות ביותר בשוק. אמרתי לעצמי - ניתן עוד שנה צ'אנס. כשהתפרסמה הכתבה וראיתי שדמי הניהול בבית ההשקעות הזה הם הגבוהים במערכת (1.95%), החלטתי בכל זאת להתקשר ולערוך בירור קצר. אתה טועה, נאמר לי. אתה משלם 1.99% ולא כפי שפורסם בעיתון. מה שראית בסוף 2008 היה ממוצע של התקופה שבה עבדת בבנק והתקופה בה היית עצמאי.

אנחנו לא מחוייבים להודיע לך על כך, אמרו לי. כל-כך נדהמתי שגם כשהציעו לי כעבור יומיים לשלם 1% שנתי למשך שנתיים נוספות סירבתי. בית ההשקעות אליו העברתי את כספי יגבה ממני 0.75% בלבד, ואני מאמין שעדיין הוא ירוויח. אתם יודעים מה, לפי הביצועים אני מאמין שגם אני.

צרכנות נבונה, זה שם המשחק. ובל נשכח לרגע - מרכיב לא מבוטל של האינפלציה נמצא בידינו הצרכנים.

יוסי פרנק - יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס

Rika40@012.net.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע. בטור דעות תחת הכותרת "המדוברות ביותר" תוכלו בדרך כלל להמשיך לתקשר עמי.

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד, ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם, וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.