עכשיו גם גיל בלוטרייך מבין ששוק גיוסי החוב השתנה

חברת הנדל"ן מישורים שבשליטתו הצליחה לגייס 48 מ' ש' בלבד, לאחר שהקטינה בחצי את היקף הגיוס

צמד גיוסי האג"ח של מישורים בשנתיים האחרונות משקף בצורה טובה את השינוי שחל ביחס לחברות נדל"ן בינוניות המבקשות לגייס חוב.

בהנפקת האג"ח הקודמת של החברה, בתחילת 2008, המוסדיים רדפו אחרי תשואה, ומישורים, שרצתה לגייס 80 מיליון שקל באג"ח צמוד הנושא ריבית של 7.25%, גייסה לבסוף 118 מיליון שקל. הרוכשים בהנפקה קיבלו גם כתבי אופציה, אותם התחייב לרכוש בעל השליטה בחברה, גיל בלוטרייך, מה שהגדיל עוד את הרווח מההנפקה.

אמש הסיפור כבר היה שונה לחלוטין: גם לאחר שהקטינה את היקף הגיוס המתוכנן בחצי, לא זכתה הנפקת האג"ח של מישורים לביקושים בסכום שביקשה לגייס, והיא נאלצה לסגור את ההנפקה עם גיוס של 48 מיליון שקל בלבד.

מישורים ביקשה בתחילה לגייס 100 מיליון שקל, אולם ביקושים נמוכים במכרז המוסדי הובילו לכך שהיקפה צומצם בחצי, ל-55.6 מיליון יחידות, שיימכרו ב-90 אגורות לאג"ח, מחיר המשקף תשואה אפקטיבית של 12%. במכרז הציבורי שנערך אמש נרשמו ביקושים ל-52.9 מיליון יחידות בלבד, וזה ההיקף אותו תנפיק מישורים, תוך שהגיוס שלה יסתכם ב-47.6 מיליון שקל.

האג"ח משלמות ריבית שנתית של 8% , הן אינן צמודות למדד, וצפויות להיפרע בארבעה תשלומים שווים בשנים 2013-2016. את האג"ח ניתן להמיר למניות, כאשר מחיר ההמרה הוא 18 שקל למניה - פרמיה של 42% ביחס למחיר מניית מישורים עם פתיחת המסחר היום.

במקביל העניקה חברת S&P מעלות דירוג BBB עם תחזית שלילית להנפקת האג"ח. בחברה הסבירו בין היתר כי הפרופיל הפיננסי של מישורים חלש, ובא לידי ביטוי ברמת מינוף גבוהה ויחסי כיסוי נמוכים. לגבי תחזית הדירוג מסבירים במעלות כי זו "משקפת את חששנו לקשיים הצפויים במימוש התכנית העסקית אשר, להערכתנו, עשויה להתבטא בתוצאות פיננסיות נמוכות מהצפוי, ואף בתזרים מזומנים שוטף שלילי".

ממישורים נמסר כי "מדובר בהנפקה מוצלחת ביחס להנפקות אחרות בתקופה זו. שוק ההון ממשיך להביע אמון בהנהלת החברה ובפוטנציאל הגלום בפרויקטים של החברה בקנדה ובישראל".

גם מצלאוי מנסה

עוד חברת נדל"ן המבקשת לחזור לשוק החוב היא מצלאוי, המוכרת בעיקר בזכות פעילותה בפרויקטים בשיטת "פינוי בינוי" . החברה, שבבעלות סמי מצלאוי, מעוניינת לגייס עד 50 מיליון שקל באג"ח באמצעות סדרה חדשה, שתיפרע ב-5-7 תשלומים החל משנת 2012.

חברת הדירוג מידרוג העניקה למצלאוי דירוג Baa1, ושם מעריכים כי לאחר סיומם של מספר פרויקטים בשנים 2011-2012, צפויה מצלאוי להגיע לרווח תזרימי, שיחזק את הונה העצמי וישפר את נזילותה.

עוד כותבים במידרוג כי גורמים העשויים לפגוע בדירוג האג"ח הם חלוקת דיבידנדים בהיקף משמעותי, השקעה בפרויקטים בעלי רמת סיכון גבוהה ביחס לפרויקטים הנוכחיים וקיטון בתזרים המזומנים, כתוצאה מרווחיות נמוכה בפרויקטים הנמצאים בביצוע.