הערכות: עלות פיתוח מאגרי "תמר" ו"דלית" -2-3 מיליארד דולר

כך עולה מהערכה של נובל אנרג'י, השותפה האמריקנית בקידוחים ■ דלק קידוחים מבקשת להקפיא חלוקת רווחים כדיבידנדים כדי לממן את פיתוח שדות הגז ■ קבוצת דלק רכשה יחידות בדלק קידוחים ואבנר

עלות הפיתוח של שדות הגז הטבעי "תמר" ו"דלית" עשויה להסתכם ב-2-3 מיליארד דולר. כך מעריכה נובל אנרג'י, השותפה האמריקנית של ישראמקו , אבנר , דלק אנרגיה ודלק קידוחים בקידוחי המאגרים. נתון זה מסתתר בין השורות בדיווח של דלק קידוחים לבורסה בדבר זימון אסיפה כללית של מחזיקי יחידות ההשתתפות ל-27 בינואר.

עד כה הושקעו 274 מיליון דולר לרכישת הרשיונות, הציוד והשירותים, כאשר דלק קידוחים מעריכה כי עשויים להידרש עוד 230 מיליון דולר לצורך פיתוח הפרויקטים, וכי לפי ההרכה של נובל עלות הפיתוח הכוללת יכולה להגיע ל-2-3 מיליארד דולר. השותפות מתכננות להשלים את הפיתוח עד 2012 ולהתחיל להפיק גז מהמאגרים שהתגלו בתחילת השנה.

המספרים של נובל לא רחוקים מאלה ששחררה ישראמקו בתשקיף המדף שלה מלפני מספר חודשים, שם דובר על עלות פיתוח של 1.5-3 מיליארד דולר. בשוק ההון מעריכים כי העלות תסתכם ב-2-2.5 מיליארד דולר. זאת, למול תזרים הכנסות מצטבר צפוי של יותר מ-40 מיליארד דולר על פני כ-20 שנה.

"על סמך העלות הזו, אפשר לדבר על שווי פרויקט של 6.5-8 מיליארד דולר", אומר האנליסט יואב בורגן מלידר שוקי הון. "המספרים הללו לא אמורים להפתיע את השוק".

לצורך עמידה בעלויות הפיתוח מבקשת דלק קידוחים להימנע מחלוקת דיבידנדים לשם שמירה על הרווחים כדי לממן את פיתוח שדות הגז. "כפועל יוצא", מסרה דלק קידוחים, "לא יחלוקו רווחי 2008 וייתכן גם כי לא יבוצעו חלוקות נוספות בשנים הקרובות". יצוין כי על מנת להעביר את ההחלטה זקוקה דלק קידוחים לרוב של 75% באסיפה.

במקביל, קבוצת דלק ממשיכה להעמיק את אחזקותיה בתחום חיפושי הגז הטבעי. אתמול (ג') רכשה הקבוצה יחידות השתתפות בדלק קידוחים ואבנר בסכום כולל של כ-15 מיליון שקל. לאחר הגדלת האחזקות, מחזיקה הקבוצה ב-12.94% מההון ומזכויות ההצבעה באבנר וב-6.79% מההון ומזכויות ההצבעה בדלק קידוחים. המהלך של קבוצת דלק מגיע לאחר שדלק אנרגיה החליפה יחידות השתתפות עם אבנר תמורת הנפקת מניות דלק אנרגיה, מה שגרם לדילול החזקות הקבוצה בדלק אנרגיה.