מנכ"ל רציו: "לפני שבועיים הכנסנו לשותפות 43 מיליון שקל. אם זו לא הבעת אמון, אני לא יודע מה כן"

(עדכון) - כך אומר יגאל לנדאו מנכ"ל השותפות ■ גיאולוג השותפות, שמכר יחידות ב-4.5 מיליון שקל: "לא קרה שום דבר לפני המכירה או אחריה שהצדיק ירידה כזו. להערכתי, רציו בתחילת דרכה הכלכלית" ■ לאחר שירדה אתמול בכ-40% זינקה היום רציו ב-30.1%

"היו לי בשנים האחרונות הפסדי הון, וראיתי אפשרות טובה לקזז הפסדים לקראת סוף השנה", הסביר היום איתן אייזנברג, הגיאולוג של שותפות רציו , את מכירת אחזקותיו הישירות ביחידות ההשתתפות של החברה.

אתמול בשעות הצהריים הודיעה רציו כי מספר בעלי עניין בשותפות מכרו יחידות השתתפות בכ-23 מיליון שקל, מה שהוביל לצניחה מיידית במחיר היחידות בשיעור של 40.7%. יחידות ההשתתפות של רציו גם ריכזו אתמול מחזור עצום של 266 מיליון שקל - הגבוה בבורסה והגדול בתולדות השותפות.

היום תיקנה היחידה בעלייה של 30.1%, שוב, במחזור ענק של 171 מיליון שקל, בעקבות הודעת הרגעה ששיחררה רציו לבורסה. קודם לירידה אתמול עלתה רציו ב-1,400% מאז תחילת השנה, ונסחרה בשווי קרוב למיליארד שקל, למרות שעד היום לא ראתה כל הכנסות מעסקיה.

"אם הייתי יודע שלמכירה תהיה השפעה כזו על הנייר, הייתי מוכר 50% או 75%, ולא הכל", מוסיף הגיאולוג אייזנברג.

*אז בשנה הבאה תקנה בחזרה את הכמות שמכרת?

"אם לא הייתי מתבייש, הייתי קונה אתמול. אבל נראה לי שעם השפעה כזו גדולה על השוק, עדיף שלא אחזיק בצורה ישירה את ניירות הערך של השותפות. להערכתי, רציו נמצאת בתחילת דרכה הכלכלית".

אייזנברג מכר בסך הכל יחידות בהיקף של 4.5 מיליון שקל. מוכרים בולטים נוספים שמימשו רווחים בשותפות הם איש העסקים הוותיק ישעיהו לנדאו (6.5 מיליון שקל), משפחת רוטלוי באמצעות דלין (2.1 מיליון שקל) והשותף הכללי רציו חיפושי נפט (כ-10 מיליון שקל). לאחר המכירה מחזיק השותף הכללי, שמנהל את עסקיה של רציו ונשלט בידי משפחות לנדאו ורוטלוי, ב-5.5% מיחידות ההשתתפות.

לא התקבל מידע חדש מהסקר

אייזנברג עצמו מחזיק ב-10% מהבעלות בשותף הכללי, ולדבריו "עיקר האינטרס הכלכלי שלי הוא לא ביחידות אותן החזקתי, אלא בשותף הכללי וברשיון רציו-ים שנמצא בידי השותפות. האינטרס הגדול ביותר שלי הוא שיימצא גז ב'לוויתן' וברשיונות האחרים שאנחנו מחזיקים".

השותף הכללי ברציו זכאי לתמלוג על בגובה של 6% מתמלוגי הגז, אם יתגלה, והוא הקצה מחצית מאותו תגמול לאייזנברג. "ההקצאה הזו הינה תגמול על פועלו הגיאולוגי", אומר יגאל לנדאו, מנכ"ל השותפות רציו ובנו של ישעיהו לנדאו. "עוד לפני גילוי הגז בתמר, אייזנברג עשה מאמצים שנים רבות על מנת שלרציו תהיה נוכחות בים מול חופי ישראל, לאור אמונתו והבנתו שקיים בים פוטנציאל לגז טבעי, שאכן התממש".

לנדאו מוסיף כי המכירות שנעשו בימים האחרונים לא היו מתואמות, ומה שמומש הינו אחוז נמוך מהאחזקות שברשות בעלי העניין. "לפני שבועיים הבאנו מהבית 43 מיליון שקל, סכום עתק, על מנת לממש את האופציות שהיו לנו ליחידות השתתפות. אם זה לא נקרא הבעת אמון ברציו, אני לא יודע מה כן".

היום (ד') דיווחה השותפות לבורסה, כי לא התקבל מידע חדש באשר לתוצאות הסקר הסייסמי שנערך בחודשים האחרונים והסתיים לפני מספר ימים. המנכ"ל לנדאו מזכיר כי רציו מחזיקה רק 15% מהרישיונות לחיפושי גז במבנה הימי לוויתן, וכי המחזיקות העיקריות הן נובל אנרג'י (39.6%) והחברות של קבוצת דלק - דלק קידוחים ואבנר (22.7% כל אחת). "לא יכול להיות שרציו הקטנה יודעת משהו שהמפעיל הגדול ושאר השותפות הגדולות לא יודעות", ציין לנדאו.

אייזנברג מוסיף כי "את הנתונים שהתקבלו בבדיקות הסייסמיות לא ראיתי ולא אראה מספר חודשים. זו עבודה שנעשית אצל קבלן חיצוני בארה"ב, ונובל, שהיא המפעילה, מוציאה את ההודעות לפי ראות עיניה. חובתנו, כשותפים, היא להעביר את המידע לציבור".

אחיו הצעיר של מנכ"ל השותפות, יובל לנדאו (לשעבר כתב גל"צ ודובר הבנק הבינלאומי), דיווח כי רכש היום יחידות של השותפות ב-45 אלף שקל.