האוצר משנה את המיסוי על אלכוהול; הוודקה תתייקר ב-7.5 שקלים

עפ"י השיטה החדשה יוטל מס קצוב אחיד של 37 שקל לליטר כוהל על כל מוצרי האלכוהול החל מינואר 2014 ■ המס יהיה בהתאם לאחוז האלכוהול במשקה, כך שככל שאחוז האלכוהול גבוה יותר - כך המס יהיה גדול יותר

משרד האוצר משנה את שיטת המיסוי על משקאות אלכוהוליים, כך שיוטל מס קצוב אחיד על כל מוצרי האלכוהול בהתאם לאחוז האלכוהול במשקה. השיטה הנוכחית יוצרת רמת מיסוי נמוכה ביותר על מוצרי אלכוהול זולים, ויש בה מורכבות תפעולית רבה המייצרת חיכוך רב בין העוסקים בענף לבין רשות המסים.

על-פי השיטה החדשה, יוטל מס קצוב של 37 שקל לליטר כוהל החל מינואר 2014. עד אז תופעל הוראת שעה להטלת מס קצוב בגובה 15 שקל לליטר כוהל, פלוס 50% מערך המוצר לצרכי מכס (ערך המוצר בנמל).

בנוסף יועלה שיעור המס המוטל רק על מוצרי יבוא ממדינות שאין לישראל עימם הסכמי סחר החל מינואר 2012, ויעמוד על שיעור של 12% פלוס 9.9 לליטר כוהל.

ההחלטה שר האוצר, מתאימה באופן הדרגתי את שיטת המס בישראל לזו המקובלת במדינות המערב, תוך הטלת מס קצוב אחיד על כל מוצרי האלכוהול החל מינואר 2014, בהתאם לאחוז האלכוהול במשקה. ככל שאחוז האלכוהול גבוה יותר - כך המס יהיה גדול יותר, ומכאן שהנזק החברתי גבוה יותר ללא כל קשר לעלות המוצר.

שיטת המס הנוכחית על משקאות חריפים תלויה בשער הדולר, במחיר הסיטונאי ובסוג המשקה.

שינוי השיטה יביא לביטול מוחלט של שיקולי מס בעת תמחור, יבוא, יצור וצריכת מוצרי אלכוהול, וזאת בניגוד למצב הנוכחי בו שיטת המס מייצרת עיוותים רבים ופוגעת בהקצאת המקורות היעילה בענף ובמשק, לאור תכנוני המס הרבים שנגרמים משיטת המס הנוכחית.

סמנכ"ל תכנון וכלכלה ברשות המסים, בועז סופר, עמד בראש צוות שבחן את סוגיית המיסוי על מוצרי אלכוהול בשנים האחרונות, תוך הידברות עם נציגי התעשיינים והיבואנים, ותוך בחינה של השיטה הרצויה מבחינה חברתית כלכלית, כמו גם מבחינה תפעולית, משפטית וההסכמים הבינלאומיים.

ההערכה היא כי בטווח הקצר יביא השינוי המבני לגידול במס הקנייה בגובה של עד 7.5 שקלים לבקבוק וודקה שמחירו לצרכן נמוך מ-20 שקל, בעוד שלגבי בקבוק וודקה שמחירו לצרכן מגיע עד 70 שקל - המס צפוי להתייקר ב-3 שקלים בערך.