בריטניה: בן 41 שכנע את בית הדין לעבודה כי פוטר בשל גילו

עובד בבנק CIBC חשף מזכר פנימי שבו מבקש המעסיק לגייס במקומו "עובד צעיר עם פרופיל יזמי יותר" ■ בית הדין טרם הכריע מה יהיה גובה פיצויי הנזיקין שהוא יקבל, אך גורמים משפטיים מדברים על מאות אלפי ליש"ט

אכים בק, 41, בנקאי השקעות בלונדון, זכה השבוע בתביעה נגד מעסיקו, הבנק הקנדי CIBC. בק תבע את הבנק בטענה כי פיטר אותו משום שהיה מעוניין שאדם צעיר יותר ימלא את מקומו.

בית הדין טרם הכריע בשאלת גובה פיצויי הנזיקין שהוא יקבל, אך גורמים משפטיים מדברים על מאות אלפי ליש"ט, לאחר שבית דין לעבודה פסק כי הוא פוטר באופן לא הוגן. בק הוחלף בעובד בן 38.

עורכי דין העריכו כי הפסיקה משמעותית, מאחר שהיא מדגימה איך יכולים עובדים שפוטרו להשיג פיצויים גבוהים מהמעסיקים לשעבר בעזרת החוק החדש יחסית נגד אפליה על רקע גיל. החוק התקבל בבריטניה לפני 3 שנים.

בק, אזרח גרמניה שעבד וחי בלונדון בעשור האחרון, היה חבר בכיר בצוות סוחרי הנגזרים של קנדיאן אימפריאל בנק אוף קומרס, CIBC, והרוויח שכר בסיס של 125 אלף ליש"ט בשנה, יחד עם בונוס שנתי מובטח של 775 אלף ליש"ט.

לפיצויי נזיקין על פיטורים לא הוגנים נקבעה בבריטניה תקרה של 75 אלף ליש"ט, אך אם נקבע כי האפליה התרחשה על רקע של גיל, מין, נטייה מינית או גזע - הפיצויים הם בלתי מוגבלים.

בית הדין לעבודה ("טריבונל תעסוקה" בבריטניה) מצא כי בנק CIBC היה "לא הוגן בצורה חסרת תקווה" בהתייחסותו לבק, והשתמש בהליך פיטורים "מפוברק" כדי להחליף אותו בעובד צעיר יותר.

בק עבד בבנק במשך פחות משנה כאשר הוא פוטר במאי 2008, בשיאו של מחנק האשראי שפגע בסיטי של לונדון. לכאורה, פיטוריו נבעו מצמצום משרות כתוצאה מהתייעלות, אך בית הדין גילה כי הבנק שכר חברות כוח-אדם כדי לחפש "עובד צעיר עם פרופיל יזמי יותר", לפי מזכר פנימי של הבנק.

עורכי דין מסרו כי קשה להוכיח מקרים של אפליה על רקע גיל, ונדיר שקיימים מסמכים שיכולים לגבות תביעה של עובדים בנושא זה.

בדיוני בית הדין התבקש מנהל ב-CIBC להסביר למה הכוונה בעובד "צעיר" במזכר הפנימי של הבנק, והוא השיב כי מדובר בעובד פחות מנוסה "בניגוד לעובד מבוגר ושקול יותר".

חברי בית הדין קיבלו את טענת הבנק כי הוא שקל מועמדות של עובדים בני 40 ויותר שיחליפו את בק, אך הבנק לא הצליח להוכיח, לדעתם, בצורה נאותה כי הגיל לא היה גורם בפיטוריו של בק.

לא מקרה קלאסי

בק יהיה בין העובדים הצעירים ביותר שזכו בתביעה נגד מעסיק על רקע אפליית גיל. לפני מספר חודשים זכה פיטר ברקר, 51, בתביעתו נגד חברת פקחי טיסה, NATS, מפני שזו סירבה לגייס לעבודה אנשים מעל גיל 35.

גארת ברהמס, שותף במשרד עורכי הדין שייצג את בק בתביעה, אמר כי "אמנם אפליה נגד עובדים בשנות ה-40 לחייהם אינה המקרה הקלאסי של אפליה על רקע גיל, אך זו תופעה אמיתית בעולם המודרני, כפי שהמקרה הזה מוכיח".