"במקומות רבים עדיין חסרים מרכזים מסחריים"

קניונים שנבנו לפני 20-30 שנה הם קניונים מיושנים וזו הסיבה שבגללה אנחנו רואים היום בנייה של קניונים הרבה יותר חדשניים או שיפוץ בקניונים קיימים

"אין ספק שבחלק מהמקומות בארץ אנחנו מרגישים שיש יותר מדי קניונים, אבל ישנם מקומות רבים שעדיין חסרים בהם מרכזים מסחריים וקניונים". כך אומר אליאס טנוס, מנכ"ל קבוצת ב.ס.ט, אחת מחברות הייזום והביצוע הגדולות בארץ.

החברה, שהוקמה לפני כ-40 שנה, עוסקת בבנייה, יזמות, תשתיות ומערכות ובשנים האחרונות הייתה שותפה ביזמות וביצוע עם חברות כמו אפריקה ישראל, עזריאלי, שיכון ובינוי, נכסים ובניין ומבני תעשייה. בשנת 2009 קיבלה החברה כ-12 פרויקטים, בהיקף כספי כולל של כ-400 מיליון שקל.

בתחום הבנייה למגורים הייתה מעורבת ב.ס.ט בשנים האחרונות בפרויקטים שכללו בין השאר בניית שלושה מגדלי מגורים ברמת גן עם אפריקה ישראל (בהם הייתה שותפה ביזמות), בניית פרויקט למגורים של שיכון ובינוי בכפר סבא. מלבד תחום הבנייה למגורים, בשנים האחרונות מעורבת ב.ס.ט בפרויקטים של בניית קניונים, ואלה כוללים את בניית קניון עזריאלי במודיעין, בניית מרכזי הקניות של ישפרו במודיעין, פאואר סנטר One Home של מבני תעשייה, גם הוא במודיעין, קניון קרית אונו, קניון BIG Fashion בנצרת, בו שותפה החברה גם ביזמות עם חברת ביג ואפריקה ישראל ובנוסף זכתה החברה במכרז לעבודות השלב הראשון של קניון עזריאלי בקרית אתא.

טנוס: "כשאנשים שמעו על בנייתו של קניון עזריאלי בקרית אתא, רבים אמרו למה צריך קניון נוסף באזור הקריות. לי אין ספק שצריך שם קניון, הרי כל הקרייתים מגיעים לקריון שבקרית ביאליק, ותושבי קרית אתא צריכים קניון מקומי משלהם. לשם יגיעו גם מעכו.

"באופן כללי, קניונים שנבנו לפני 20-30 שנה הם קניונים מיושנים וזו הסיבה שבגללה אנחנו רואים היום בנייה של קניונים הרבה יותר חדשניים או שיפוץ בקניונים קיימים, באופן שבו הקניון מקבל צורה שונה לגמרי. הקמנו לאחרונה יחד עם חברת יניב הנדסה חברה בת שנקראת Build Up, העוסקת בעבודות גמר. באמצעותה אנחנו משפצים למשל היום את קניון אורות באור עקיבא, שהוא קניון ישן הזקוק לעדכון. בהדמיות הוא נראה קניון חדשני לגמרי".

גלובס: מה הצרכן הישראלי הכי אוהב - מרכז מסחרי, קניון בינוני או מגה קניון?

טנוס: "אם אני הצרכן, הקניון שאני הכי אוהב הוא קניון רמת אביב, שהוא לא גדול מדי, לא קטן מדי ונותן לי הרגשה טובה בהסתובבות שלי שם. זהו הקניון המועדף עליי. אבל אם שואלים מה הקבלנים הכי אוהבים לבנות, התשובה היא מה שהם מרוויחים בו הכי הרבה כסף.

"בנינו את כל סוגי הקניונים וכל אחד יש לו את היתרונות והחסרונות. לבניית קניונים שכונתיים אנחנו לרוב לא נכנסים כי בשבילנו הם קטנים, הן מבחינת הגודל והן מבחינת היקף הביצוע".

כמה זמן לוקח לבנות קניון או מרכז מסחרי בישראל?

"זה תלוי במרכז המסחרי עצמו ובמורכבות שלו. כשמדובר במרכז פתוח, כמו המרכזים של ביג, משך הבנייה הוא בסדר גודל של 12 עד 14 חודשים. אבל כשמדובר בקניון מורכב כמו עזריאלי במודיעין, עם משרדים ומגורים מעל הקניון, הרי שמשך הבנייה הוא שנתיים מהיום שבו מתחילים את הביצוע. הכל תלוי באיזה אזור נבנה הקניון או המרכז, כי יש אזורים שבהם אפשר לעבוד סביב השעון ויש אזורים שבהם יותר קשה לעבוד סביב השעון".