מחפשי הדירות הישראלים מוכנים לשלם עבור דירתם 1.01 מיליון שקל בממוצע - לעומת 810 אלף שקל לפני שנה

כך עולה מסקר הנדל"ן החצי-שנתי של "גלובס", פרסום אזימוט ומכון המחקר מותגים, שמצא גם עלייה חדה בביקוש לדירות של 3 ו-5 חדרים ■ סקר המגורים, המתפרסם כאן במלואו, מצביע על יציבות בביקוש לדירות, לצד הפנמה כי מחירן עלה משמעותית בשנה האחרונה ■ וגם: "משולש" מחפשי הדירות מתרחב מנתניה-ירושלים-ראשל"צ - לחדרה-ירושלים-אשקלון

הישראלים מוכנים לשלם כיום הרבה יותר עבור דירה, כך עולה מסקר ענף המגורים החצי-שנתי של "גלובס", פרסום אזימוט מקבוצת באומן בר ריבנאי ומכון המחקר "מותגים".

הסקר מציג תמונת מצב של ענף הנדל"ן למגורים, ובמיוחד של כוונות הציבור לרכוש דירה כעת ובשלושת החודשים הקרובים. הסקר נערך בחודש דצמבר 2009, כשנה לאחר שיאו של המשבר הפיננסי העולמי ולאחר חודשים סוערים במיוחד בשוק המגורים המקומי, שכללו עליות מחירים חדות במחירי הדירות ודיבורים על בועה.

יותר ממיליון לדירה

מהסקר, שנערך בפעם השביעית באמצעות מדגם של 500 מרואיינים ומרואיינות מהאוכלוסייה היהודית הבוגרת, עולה כי נרשם זינוק חד בשיעור של 24% במחיר המקסימלי שמוכנים מחפשי הדירות לשלם עבור דירתם - 1.01 מיליון שקל בממוצע, לעומת 810 אלף שקל לפני שנה בדיוק. בהשוואה לסקר שנערך לפני חצי שנה, בו הסכום הגבוה ביותר בו נקבו המרואיינים היה 980 אלף שקל, מדובר בעלייה של כ-3%.

ראוי לציין, כי המחיר המקסימלי שנרשם בדצמבר 2008, בשיא המשבר, הינו הנמוך ביותר שנרשם מאז יולי 2007.

לצד העלייה במחיר הדירה המקסימלי שנרשמה בשנה האחרונה, משקף הסקר יציבות בהיקף מחפשי הדירות בקרב הציבור הישראלי: 19% מהנשאלים ציינו כי הם מחפשים כרגע דירה לרכישה או שוקלים להתחיל בכך בשלושת החודשים הקרובים, לעומת 18% לפני חצי שנה ושיעור זהה לפני שנה. ככלל, נצפתה יציבות בשיעור מחפשי הדירות בישראל לאורך כל הסקרים שבוצעו - בממוצע כ-17% מכלל הנשאלים.

המגמות של יציבות במספר מחפשי הדירות והנכונות לשלם יותר עבור דירה מראות שהישראלים ממשיכים לקנות דירות, תוך שהם מבינים שייאלצו לשלם יותר על מנת להגשים את חלומם. "העלייה הגדולה במחיר המקסימלי שציינו מחפשי הדירות כמחיר שהם מוכנים לשלם בעבור דירה חדשה, לצד היציבות במספר מחפשי הדירות ביחס לשני הסקרים הקודמים, מוכיחה יותר מכל כי קיימת הפנמה בקרב הציבור לכך שמחירי הדירות עלו בפועל ובאופן ניכר במהלך 2009", אומר בני קרת, מנכ"ל פרסום אזימוט ויועץ אסטרטגי לשיווק נדל"ן. עוד מסקנה מעניינת היא, שהציבור ממשיך לחפש דירות וכנראה אינו מאמין בהצהרות שר השיכון כי המחירים ירדו בעשרות אחוזים בעוד כשנה, בעקבות הצפת השוק בקרקעות.

עוד מגמה משמעותית העולה מהסקר היא עלייה בביקוש לדירות מיד שנייה, מול ירידה בביקוש לדירות חדשות במהלך השנה האחרונה. 83% מהנשאלים ציינו כי הם מחפשים רק/גם דירה מיד שנייה, לעומת 77% לפני שנה, בעוד ש-46% בלבד מחפשים כעת רק/גם דירה חדשה מקבלן, לעומת 52% בדצמבר 2008.

חדרה-ירושלים-אשקלון

"הירידה המתמדת בהתחלות הבנייה מקטינה את החיפוש אחר דירות חדשות ומפנה יותר מתעניינים לדירות יד שנייה", אומר קרת. "ייתכן כי מגמה זו מסמנת בדיקה של הצרכן בחיפוש אחר אלטרנטיבה לדירות חדשות, אשר גם על פי תפישת הציבור וגם בפועל, מחירן עלה. צפוי כי לאור העובדה שעליות המחיר אפיינו גם את שוק היד השנייה, ישוב היחס בין ההתעניינות ביד שנייה לבין ההתעניינות ביד ראשונה לערכים הקודמים ששומרים על יציבות מזה זמן רב".

מקרב כל מחפשי הדירות, 34% הם בגילאים 25 עד 34 וכ-26% הם בני 35 עד 44; 45% ממחפשי הדירות סיימו 12 שנות לימוד וכ-26% מהם הם בעלי תואר ראשון; כ-74% ממחפשי הדירות הם נשואים עם ילדים; לדברי קרת, הנתונים מלמדים כי 25% ממחפשי הדירות כיום הם זוגות צעירים, 50% הם משפרי דירות וכ-25% הם משקיעים.

שלא במפתיע, רוב מחפשי הדירות מתגוררים כיום באזור המרכז ובירושלים: 31.5% גרים בגוש דן, 26.5% גרים באזור ירושלים, 15% גרים בשרון ועוד 15% מתגוררים בצפון הארץ ורק 12% ממחפשי הדירות גרים כיום בדרום הארץ. לדברי קרת, 50% עד 60% ממחפשי הדירות מבקשים לקנות דירה בסביבת מקום מגוריהם הנוכחי. "עיקר הפעילות בענף הנדל"ן למגורים, כ-80%, נמצא במשולש חדרה-ירושלים-אשקלון", אומר קרת. "בעבר הלא רחוק זה היה נתניה-ירושלים-ראשון לציון". צמיחה מואצת תתרחש בשנים הקרובות בנתניה, פתח תקווה, נס ציונה, באר יעקב, רחובות, יבנה, ושכונות מסוימות בירושלים, צופה קרת.

מעבר לכך, אחת המסקנות הבולטות מנתוני הסקר, שנאספים כאמור מדי מחצית כבר כשלוש שנים, מלמדת כי שוק הנדל"ן הישראלי הוא שוק יציב, עם תנודות קלות יחסית. להערכת קרת, מחירי הדירות והיקף הרכישות יתמתנו בשנת 2010. "עליית המחירים ב-2009 היתה תיקון למשבר".

44