ועדת האתיקה החליטה: שדרוג כרטיס הטיסה של ברק הוא טובת הנאה

הוועדה החליטה כי על שר הביטחון להעביר למדינה את שווי ההטבה שקיבלו הוא ורעייתו ■ הוועדה התחשבה בטענתו כי פעל בתום-לב וסבר כי הדבר מותר בשל תפקידו בעבר כראש הממשלה

שדרוג כרטיס הטיסה שנעשה עבור שר הביטחון, אהוד ברק, ורעייתו, נילי פריאל, ממחלקת עסקים למחלקה ראשונה, מהווה טובת הנאה - כך קבעה היום (ב') ועדת האתיקה של הכנסת.

הוועדה החליטה כי על שר הביטחון להעביר למדינה את שווי ההטבה שקיבלו הוא ורעייתו. עם זאת, הוועדה התחשבה בטענתו של שר הביטחון כי פעל בתום-לב וסבר כי הדבר מותר בשל תפקידו בעבר כראש הממשלה, ולכן החליטה הוועדה שלא להטיל עליו אמצעי כלשהו ולהסתפק בהעברת שווי המתנה למדינה.

החלטת הוועדה מתייחסת לפרסומים בתקשורת לפיהם בנובמבר האחרון, בטיסתם מניו-יורק לישראל, קיבלו ברק ורעייתו שדרוג לכרטיס הטיסה שלהם, ממחלקת עסקים למחלקה ראשונה, ללא כל תשלום.

בעקבות הקובלנה שהגיש ח"כ אורי אריאל, קבעה הוועדה היום כי כל שדרוג כרטיס טיסה למחלקה גבוהה יותר יהווה טובת הנאה.

בתגובה שהעביר ברק לוועדה נכתב כי "מעבר של שר הביטחון במהלך טיסה בתפקיד, ממחלקת עסקים למחלקה ראשונה, נעוץ בהסדר הקיים מימים ימימה בחברת אל-על ביחס לראשי ממשלה לשעבר, ואין בכך משום קבלת טובת הנאה או ניגוד עניינים אסור. מדובר בהטבה או במחווה סמלית בלבד, הניתנת מטעמי נימוס על-ידי חברת אל-על לשר הביטחון אשר אף כיהן בעבר כראש ממשלה, ויש לראותה ככזו".

ועדת האתיקה דחתה את הטענה לפיה השדרוג נעשה בקשר להיותו של ברק ראש ממשלה לשעבר ולא בקשר למילוי תפקידו כיום או בשל היותו חבר הכנסת, וקבעה כי אין חבר כנסת רשאי להיתלות בתפקידים אחרים שמילא בעבר, או שהוא ממלא בהווה, כעילה לקבת טובת הנאה.

"כל עוד מכהן אדם כחבר הכנסת, קיימת מראית-עין לפיה מתנה או הטבה ניתנת לו בשל כהונתו כחבר הכנסת - גם אם בפועל היא ניתנת לו בתוקף תפקידיו הקודמים, ולפיכך היא אסורה, אלא אם כן ניתן לקבלה בהתאם לסייגים לאיסור הכלולים בחוק ובהחלטה בעניין המתנות", קבעה הוועדה.

עוד הוחלט כי שדרוג כרטיס טיסה אינו בגדר מתנה "סמלית". "זוהי מתנה בעלת ערך כספי רב, גבוה בהרבה ממתנות אחרות, שלגביהן קבעה הוועדה איסור לקבלן (כרטיסים למופעים, למשל). כיוון שכך לא ניתן לקבלה, אף אם הנותן מתכוון לעשות כן כמחווה או מטעמי נימוס", נכתב.